Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,712   Posts: 1,482,980   Online: 841

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
    Evi
    Evi is offline
    Evi's Avatar
    Shooter
    35mm

Factor voor belichting

Hallo iedereen,

Ik ben een hele reeks foto's in zwart-wit aan het afdrukken van een huwelijksreportage die ik gemaakt heb. Ik heb besloten om foto's in 3 groottes af te drukken: ongeveer 20 x 30, 15 x 22 x 10 x 15 cm.

Ik heb de 20 x 30's allemaal afgedrukt en telkens opgeschreven wat de filter was die ik gebruikt heb, diafragma, tijd en wat ik doorgedrukt heb. Aangezien er redelijk wat verschil zit qua contrast en helderheid tussen de verschillende locaties waar we gefotografeerd hebben, zou graag de gegevens die ik opgeschreven heb voor 20 x 30 als leidraad willen gebruiken om de kleinere formaten af te drukken.

Nu, kleiner formaat betekent dat de kop van je vergroter lager komt te staan en dat het licht dan intenser wordt. Dit klopt toch he? Dus ik kan niet zomaar de waarden overnemen van de 20 x 30 foto's. De filter blijft hetzelfde. Maar ik zal ofwel de tijd, ofwel het diafragma of een combinatie daarvan moeten aanpassen.

Mijn vraag is dan ook welke verhouding er bestaat tussen de hoogte van de kop en het verschil in lichtintensiteit? Als ik bijvoorbeeld de afstand kop-papier met 35% verminder, moet ik dan de tijd met 35% verminderen? Of is het misschien een kwadratische verhouding?

Dankuwel voor de info! Groetjes, Evi.

Shooter
    35mm
    Licht neemt inderdaad af met het kwadraat van de afstand. Dus wanneer je de vergroter van 1 meter hoogte verplaatst naar 2 meter wordt de tijd verdubbeld of 1 diafragma stop verder open.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Evi View Post
    Mijn vraag is dan ook welke verhouding er bestaat tussen de hoogte van de kop en het verschil in lichtintensiteit? Als ik bijvoorbeeld de afstand kop-papier met 35% verminder, moet ik dan de tijd met 35% verminderen? Of is het misschien een kwadratische verhouding?
    Hoewel je waarschijnlijk nuttige adviezen zult krijgen, zou ik het gewoon zelf testen. Mijn werkwijze zou zijn:
    * Neem 1 20x30 print als uitgangspunt.
    * Zet de kop omlaag.
    * Maak een proefstrook waarbij je alleen de tijden anders doet (minder lang inderdaad)
    * Zorg ervoor dat beide prints droog zijn als je ze gaat vergelijken. Kies de tijd die overeenkomt met je 20x30 (of wellicht nog een proefstrook om de tijd nog wat te verfijnen... hoe korter de belichtingstijden, hoe nauwkeuriger het komt)
    * Eenmaal uitgetest dan weet je de verhouding tussen de tijd van een 20x30 en je andere maten... die kun je dan weer als leidraad voor de rest gebruiken.

Wat een werk hè, zo'n reportage... ik doe 't niet meer .

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Ik gebruik als vergroterklok een oude Psion Workabout en daar vul ik de afstand tussen vergroter en papier in. Als ik van hoogte verander vul ik de nwe hoogte in en de software berekent dan de nwe tijd.
    Ik zou het moeten nakijken maar ik denk dat de formule die ik gebruik is:
    nwe belichtingstijd = (kwadraat(nwe hoogte/oude hoogte)) X oude belichtingstijd.
    Bijv oude hoogte 20 cm
    oude belchtingstijd 10 seconden
    nwe hoogte 40cm

40/20=2
    2*2=4
    new belichtingstijd is 4*10=40seconden
    Je kan dit in elk rekenblad invoeren.
    groetjes
    Luc

vanspaendonck's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Eens, maar ik zou niet de hoogte, maar de diagonaal nemen als maatstaf voor de vergrotingsverhouding.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by vanspaendonck View Post
    Eens, maar ik zou niet de hoogte, maar de diagonaal nemen als maatstaf voor de vergrotingsverhouding.
    Bijna juist : de ultra juiste formule is:
    D1= oude diagonaal
    D2= nieuwe diagonaal
    d=diagonaal negatief
    T1=oude tijdwaarde
    T2=nieuwe tijdwaarde

T2= T1 * ((d+D2)/(d+D1))²

ofzoiets.

Hogerstaande formule van Luc is alleen juist als er op oneindig gefocusseerd wordt. Dit is hier niet het geval en je moet de zgn. balguittrek mee in de vergelijking opnemen;

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    T2= T1 * ((d+D2)/(d+D1))²
    LOL, en dan durf ik te wedden dat ook dat je slechts een richtlijn zal geven... je zult zien dat het contrast vaak aangepast moet worden bij het aanpassen van de hoogte...
    Maar laat ons even weten wat je uiteindelijk hebt gedaan... en hoe de resultaten zijn geworden!

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12

ofzoiets.
    Ik moet toegeven: ik gebruik de formule zelf niet aangezien dit iets is waar de RHDesigns Analyzer Pro in schittert...

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    RHDesigns Analyzer Pro
    Ik zou er niet aan moeten denken een dergelijke reportage zonder Heiland (o.i.d.) te doen... maar goed, ik houd zo-ie-zo niet zo van kwantiteit-werk.

Shooter
    35mm
    Als ik bovenstaande zo lees is het wellicht verstandig om toch proefstrookjes te maken

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin