Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,548   Posts: 1,544,575   Online: 951

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 28 of 28
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dat begrijp ik allemaal en zo heb ik ook getest maar ik heb het over variabel kontrast papieren. Daarvan zie ik op verpakkingen geen ISO waarden staan alleen de opmerking VC?
    Daarvan even een lijstje en je ziet hoe het zit.
    Ilford Multigrade IV
    Filter..........00.....0.......1........2.......3.......4.......5
    ISO Range..170...150....130....100.....80.....60......40

Kentmere Fineprint VC
    ISO Range.150....130....110.....95......80.....70.....60

Grappig is dat ze bij gradatie 3 alle dezelfde ISO waarde hebben maar daarvoor en daarna lopen ze uit de pas. Verklaart dus al iets meer...
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Deze draad heeft me zo geÔntrigeerd dat ik me maar even heb geregisterd.
    Dat is een uitstekende reden om te registreren. Overigens, van harte welkom.

Wordt met gradatie bedoeld de filterwaarde ? Mijn ervaring is dat verschillende VC papieren andere filteringen nodig hebben om de zelfde gradatie te krijgen. Tenminste ik werk zo. Voor elk VC papier wat ik gebruik heb ik een lijstje met filterwaardes die bij de gradatie horen. De gradatie ligt vast, de filtering varieert.
    Ja, gradatie is min of meer hetzelfde als filterwaarde. En deze hele discussie gaat er inderdaad over dat verschillende VC papieren andere filteringen nodig hebben om de zelfde gradatie te krijgen.

De ISO standaard brengt daar helderheid in door de echte papiergradatie bij een bepaalde filtering in standaardcijfers uit te drukken.
    Last edited by argentic; 11-29-2006 at 03:36 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    ik heb het over variabel kontrast papieren. Daarvan zie ik op verpakkingen geen ISO waarden staan
    Nee dat spreekt voor zich omdat die meerdere ISO waarden hebben. Soms worden die ISO waarden door de producent wel gegeven op de website of in de officiŽle documentatie van het papier.

Grappig is dat ze bij gradatie 3 alle dezelfde ISO waarde hebben maar daarvoor en daarna lopen ze uit de pas. Verklaart dus al iets meer...
    Tja, hard en zacht zijn subjectieve begrippen
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Ja, gradatie is min of meer hetzelfde als filterwaarde. En deze hele discussie gaat er inderdaad over dat verschillende VC papieren andere filteringen nodig hebben om de zelfde gradatie te krijgen.
    Deze 2 zinnen zijn in tegenspraak

Om een goed begrip te krijgen lijkt 't me zaak om filterwaarde en gradatie niet als het zelfde te zien. Een fabrikant kan natuurlijk nooit zeggen welke filtering tot welke gradatie geeft. Immers de kleur van de lichtbron is niet gestandaardiseerd.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Dat begrijp ik allemaal en zo heb ik ook getest maar ik heb het over variabel kontrast papieren. Daarvan zie ik op verpakkingen geen ISO waarden staan alleen de opmerking VC?
    Daarvan even een lijstje en je ziet hoe het zit.
    Ilford Multigrade IV
    ISO Range..170...150....130....100.....80.....60......40

Kentmere Fineprint VC
    ISO Range.150....130....110.....95......80.....70.....60

Harry,

kunnen we uit deze gegevens afleiden dat Ilford een wijder tonaal bereik zou moeten hebben?
    Dat zou wel de verklaring kunnen zijn voor je initiŽle post.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Harry,

kunnen we uit deze gegevens afleiden dat Ilford een wijder tonaal bereik zou moeten hebben?
    Dat zou wel de verklaring kunnen zijn voor je initiŽle post.

G
    Yep.
    harry

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Deze 2 zinnen zijn in tegenspraak
    Helemaal mee eens.

Om een goed begrip te krijgen lijkt 't me zaak om filterwaarde en gradatie niet als het zelfde te zien. Een fabrikant kan natuurlijk nooit zeggen welke filtering tot welke gradatie geeft. Immers de kleur van de lichtbron is niet gestandaardiseerd.
    Kleur lichtbron niet gestandaardiseerd is ťťn. Ook de filters, als we het hebben over dichroÔtische filterkoppen, zijn niet gestandiseerd. Twee vergroters van hetzelfde merk en type geven al verschil. Ook de vaste Multigrade filters van welk merk dan ook Šl ze nog bestaan hebben afwijkingen. Nieuwe frisse zijn anders dan al lang in gebruik zijnde exemplaren. Kortom variabelen genoeg...
    harry

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Deze 2 zinnen zijn in tegenspraak Om een goed begrip te krijgen lijkt 't me zaak om filterwaarde en gradatie niet als het zelfde te zien.
    Daarom zei ik ook "min of meer".

Een fabrikant kan natuurlijk nooit zeggen welke filtering tot welke gradatie geeft. Immers de kleur van de lichtbron is niet gestandaardiseerd.
    Dat is geen reden. Een fabrikant kan aangeven welke filtering welke gradatie geeft omdat hij er bij vertelt van welke laboratoriumsituatie hij uitgaat. Het feit dat jouw of mijn vergroterlamp dan anders is, is ons probleem. Dat verklaard gedeeltelijk waarom de filmgevoeligheid van de fabrikant meestal anders is dan die van jou of mij.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin