Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 74,632   Posts: 1,648,051   Online: 790

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 28
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Vreemd verschijnsel...

Vandaag weer enige tijd doorgebracht in de DOKA om mijn beelden van de High Definition Workshop verder uit te werken hetgeen overigens prima gelukt is.
    Normaliter vergroot ik nooit hetzelfde beeld op Ún PE-papier Ún Bariet-papier. Dit keer wel en kwam daar een vreemd verschijnsel tegen. Mijn afdruk op MG IV PE had een gradatie van 2.0 (mooi dus) en zag er prima uit. Nu dezelfde opname op Kentmere Fineprint Bariet en ineens zak de gradatie naar 0,8?? Zelfde instelling, zelfde grootte en diafragma alles hetzelfde maar wel 1,2 gradatie zachter. Is dat wel NORMAAL???
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Wel een erg groot verschil maar volgens kan er tussen twee dezelfde pakken papier met een verschillende emulsienummer zo wie zo verschil in gradatie en belichtingstijd zitten. Maar zo groot????

Misschien is het barietpapier wat oud of heeft 'warm' gelegen o.i.d. anders kan ik het niet verklaren.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Vandaag weer enige tijd doorgebracht in de DOKA om mijn beelden van de High Definition Workshop verder uit te werken hetgeen overigens prima gelukt is.
    Normaliter vergroot ik nooit hetzelfde beeld op Ún PE-papier Ún Bariet-papier. Dit keer wel en kwam daar een vreemd verschijnsel tegen. Mijn afdruk op MG IV PE had een gradatie van 2.0 (mooi dus) en zag er prima uit. Nu dezelfde opname op Kentmere Fineprint Bariet en ineens zak de gradatie naar 0,8?? Zelfde instelling, zelfde grootte en diafragma alles hetzelfde maar wel 1,2 gradatie zachter. Is dat wel NORMAAL???
    Je kan de verschilldende papieren onderling vergelijken op je Heiland Splitgrade, gewoon eens eens een ander papier selecteren geeft je een aangepaste tijd en gradatie.

mvrgr
    Fred

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Fred,
    Dat is juist wat ik deed. De SG geeft dit ook aan. Meet maar een afdruk op bijv. MG IV PE en zet dan de SG op bijv. het Kentmere Fineprint en je ziet hetzelfde. Dat was mij ook al opgevallen. Met andere woorden Heiland heeft het papier ook getest met een zelfde uitkomst...
    Overigens het papier is vers en heeft niet geleden van de warmte. Aangezien ik een al eens eerder gemaakte print nog eens heb gemaakt en de resultaten exact gelijkwaardig zijn. Op zich zou het goed gekund hebben...
    harry

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Fred,
    Dat is juist wat ik deed. De SG geeft dit ook aan. Meet maar een afdruk op bijv. MG IV PE en zet dan de SG op bijv. het Kentmere Fineprint en je ziet hetzelfde. Dat was mij ook al opgevallen. Met andere woorden Heiland heeft het papier ook getest met een zelfde uitkomst...
    Overigens het papier is vers en heeft niet geleden van de warmte. Aangezien ik een al eens eerder gemaakte print nog eens heb gemaakt en de resultaten exact gelijkwaardig zijn. Op zich zou het goed gekund hebben...
    Met welke (puntje puntje puntje, om software niet te vermelden, lol) versie werk je?? 2.4A?

Heb het even gecheckt...
    Een willekeurig 6/7 negatief gemeten...

Voor Kentmere...
    RC: T39,4 G1.6
    FB: T39,6 G1.2

Waar ik voor een Agfa bariet 53.2 en 1.3 vind
    en voor een
    Forte
    75.1 en 2.5
    of 96.3 en 2.3

of een Seagull
    24.1 en 2.9

Ik ben ge´nteresseerd in het productieproces van bariet papier:
    wat maakt de gevoeligheid uit?
    en de gradatie
    en waarom verschillen de diverse papieren zo in gradatie en gevoeligheid.

Het zou misschien interessant zijn om eens de producenten aan het woord te laten ivm hun papier en film.

Een droom: elke producent stelt hiet z'n papier voor met de uitleg over de verschillende karakteristieken...

mvrgr
    Fred

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Fred,
    Dank voor je feed back in deze. In mijn systeem zit de 2.4B versie.
    Misschien begrijp ik je bovenstaande testwerk niet helemaal. Als ik het goed heb dan vergelijk jij het Kentmere RC, met van dezelfde maker, het Bariet? Is dat juist?
    Zoja dan hebben we elkaar verkeerd begrepen. Mijn waarneming berust op de vergelijking tussen Ilford MG IV RC en het Fineprint Bariet.
    harry

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Fred,
    Dank voor je feed back in deze. In mijn systeem zit de 2.4B versie.
    Misschien begrijp ik je bovenstaande testwerk niet helemaal. Als ik het goed heb dan vergelijk jij het Kentmere RC, met van dezelfde maker, het Bariet? Is dat juist?
    Zoja dan hebben we elkaar verkeerd begrepen. Mijn waarneming berust op de vergelijking tussen Ilford MG IV RC en het Fineprint Bariet.

MGIV RC 42.2 sec en gradatie 1.6
    Kentmere Fineprint FB 43.7 en 0.5
    uiteraard zelfde meting

Vriendelijke groeten!
    Fred

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hoe vreemd dus...
    Heeft iemand daar misschien een verklaring voor?
    harry

Shooter
    Multi Format
    Vraag het eens aan Jurgen Heiland!?

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    An educated guess...

Ik kan mij voorstellen dat:

1) het Kentmere papier van huis uit wat contrastrijker is
    2) de spectrale gevoeligheid anders is
    3) dat de heiland rekening houdt met de spectrale samenstelling van de lichtbron in relatie tot het gebruikte papier.

en dat daardoor deze verschillen ontstaan.

Huib

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin