Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,770   Posts: 1,484,239   Online: 1105

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
    jos
    jos is offline

Shooter
    35mm

verlengen ontwikkeltijd?

Hallo,

Ik ga straks 3 films ontwikkelen in één tank. (normaal ontwikkel ik er max. 2)
    Ik heb al ergens horen vliegen dat je bij een tank van 5 films je ontwikkeltijd moet verlengen. Is dit ook zo voor 3 films, of moet ik gewoon ontwikkelen zoals altijd.

groet,
    jos

http://student.kuleuven.be/~s0172463...rfotosite.html

Shooter
    Multi Format
    Staat dat niet op de verpakking van je ontwikkelaar? Ik meen zoiets ooit gezien te hebben.

Wat ik wel weet, is dat je serie over Museumwachters heel knap is. Mooi spel van vorm en licht!

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by jos View Post
    Hallo,

Ik ga straks 3 films ontwikkelen in één tank. (normaal ontwikkel ik er max. 2)
    Ik heb al ergens horen vliegen dat je bij een tank van 5 films je ontwikkeltijd moet verlengen. Is dit ook zo voor 3 films, of moet ik gewoon ontwikkelen zoals altijd.

groet,
    jos

http://student.kuleuven.be/~s0172463...rfotosite.html
    welke ontwikkelaar (en film) Jos?
    éénmalig gebruik van ontwikkelaar?
    1+1 verdund en dan weggooien?

mvrgr
    Fred

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    In principe wordt de ontwikkeltijd niet aangepast als je de aanbevolen minimale hoeveelheid ontwikkelaar per film gebruikt. Stel dat je ID 11 gebruikt in een 1+1 verdunning dan heb je per film minimaal 100cc onverdunde ontwikkelaar nodig. Bij drie films is dat dus 300cc en dat verdun je met 300cc water dan heb je de 1+1 en kun je de ontwikkeltijd aanhouden die je altijd gebruikt. Succes.
    harry

Release, the best you can do...

jos
    jos is offline

Shooter
    35mm
    Ik ben net mijn rolletjes gaan opschieten. Ga nu beginnen aan de ontwikkeling.

Fred: film is tmax 400 gepushed tot 1600
    developer is xtol (onverdund) (8.5 minuten bij 20 gr)

3 ligt nog steeds dichter bij 2 dan bij 5, dus ik ga niks aan mijn ontwikkeltijd veranderen. Hoop dat ze er goed uitkomen!

Groet,
    jos

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by jos View Post
    Fred: film is tmax 400 gepushed tot 1600
    developer is xtol (onverdund) (8.5 minuten bij 20 gr)

jos
    Alleen uit interresse: die afdrukken wil ik wel eens zien ...

M.
    Last edited by Marc Leest; 12-05-2006 at 03:20 PM. Click to view previous post history. Reason: typo
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    3 films ontwikkelen in één tank
    De belangrijkste vraag is: Welke tank en welk formaat film?
    Bij een Paterson tank nemen 3 120 spoel films dezelfde ruimte in als 4 films, dus ontwikkelaar voor 4 films nemen. Als het kleinbeeld is, dan moeten de drie spoelen onder de ontwikkelaar staan. In beide gevallen is er geen verlenging nodig.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    Med. Format RF
    Images
    48
    Jos,

Ik denk dat dat van die 5 filmpjes uit bijvoorbeeld de X-TOL gebruiksaanwijzing komt. Daar staat iets van dat wanneer je stockoplossing onverdund gebruikt, je er 20 rolletjes mee kan doen maar wel om de vijf rolletjes de tijd iets moet verlengen. Het gaat hiet dus om vaker dan één keer ontwikkelen met dezelfde oplossing.
    Wat je moet doen wanneer je zes rolletjes tegelijkertijd ontwikkelt in 1 liter stock zou ik ook niet weten (afgezien van het feit dat ze dan waarschijnlijk niet eens onder water staan) :-)

jos
    jos is offline

Shooter
    35mm
    Sorry, ik heb me verkeerd uitgedrukt denk ik.
    Ik bedoelde eigenlijk: ik heb ergens horen vliegen dat je, wanneer je 5 films tegelijk ontwikkelt, je je ontwikkeltijd moet verlengen. Mijn vraag was: ik ga er 3 (kb) tegelijkertijd ontwikkelen, moet ik mijn ontwikkeltijd verlengen?

Ik heb intussen mijn 3 films ontwikkeld, en ze lijken niet anders dan normaal.

Marc, ik heb al wat foto's op 30x40 afgedrukt, die zijn te groot om in te scannen. Je zal gewoon moeten aannemen dat ze er goed uitzien ;-)

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Mark Mombarg View Post
    Jos,

Ik denk dat dat van die 5 filmpjes uit bijvoorbeeld de X-TOL gebruiksaanwijzing komt. Daar staat iets van dat wanneer je stockoplossing onverdund gebruikt, je er 20 rolletjes mee kan doen maar wel om de vijf rolletjes de tijd iets moet verlengen. Het gaat hiet dus om vaker dan één keer ontwikkelen met dezelfde oplossing.
    Wat je moet doen wanneer je zes rolletjes tegelijkertijd ontwikkelt in 1 liter stock zou ik ook niet weten (afgezien van het feit dat ze dan waarschijnlijk niet eens onder water staan) :-)
    Goeie website die zwart-wit!
    Niet besmet met enig photoshop syndroom...:-)
    Ik vermoed dat er gescand wordt van prints.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin