Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,291   Posts: 1,535,454   Online: 985

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Multi Format
    Images
    16

ontwikkelaar probleempje

hee allemaal,

vandaag wilde ik wat contact afdrukken maken om wat uitvergrotingen te selecteren. ik maakte frisse ontwikkelaar aan en heb niet op de temperatuur gelet. na 1 afdruk 24x30cm was de ontwikkelaar erg bruin van kleur. komt dit door de temperatuur? was zo schat ik ongeveer 30 graden. of kan dit ergens anders aan liggen. de ontwikkelaar stonk ook erg.

(toch maar weer wat precieser de thermometer gebruiken)

groetjes

Reinder

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ontwikkelaar wordt iha bruin door oxidatie. Verse ontwikkelaar is bruin doordat de stockoplossing bruin is. Dertig graden heb ik nooit geprobeerd. Welke ontwikkelaar is het?

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

n_mercenier's Avatar
    Shooter
    35mm
    30° is niet echt 'frisse' ontwikkelar ! 20° is eerder de norm. Bij 30° heb je natuurlijk meer dampen, en dus meer stank!

Nicolas
    May the light be with us !!!
    http://users.telenet.be/merceniernicolas

Shooter
    4x5 Format
    B.v. x-tol mag je oplossen in 29°, volgens mijn d76 ook. Bij kleur zijn de baden ook vaak warmer (38°). Natuurlijk gaat de oxidatie dan sneller maar zo snel ? Ben je er helemaal zeker van dat er in de maatglazen en bakken die je gebruikt hebt geen verontreiniging hadden. Een restant zuur (stop/fix) is natuurlijk desastreus

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    hee allemaal,
    volgens mij ben ik erachter. het komt door de hoge temperatuur van het water waarmee ik de ontwikkelaar heb aangemaakt. de amaloco varimax vind dat niet leuk en gaat daardoor oxideren denk ik.
    dank voor de hulp allemaal

Reinder

Shooter
    35mm
    weer wat geleerd
    Jan

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin