Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,934   Posts: 1,557,039   Online: 1254

Results 1 to 7 of 7
    n_mercenier's Avatar
    Shooter
    35mm

ID 11 versus D76

Vraagje: aan de basis zijn ID11 en D76 de zelfde formules, maar kan iemand dan verklaren waarom D76 nu verkocht wordt in één zakje, terwijl Ilford z"n ID11 nog steeds in de vertrouwde A en B-oplossing aan de man brengt?

Ik ben benieuwd!
    Nicolas
    May the light be with us !!!
    http://users.telenet.be/merceniernicolas

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    In principe zijn beide gelijk. Het verschil is inderdaad de single verpakking van Kodak tegen de twee zakjes van Ilford. De reden daarvoor is dat Kodak een aantal extra ingrediënten in het zakje stopt om alles in één te houden (denk hierbij aan productie-technische voordelen betekent vertaalt minder kosten). Denk daarbij aan een sequestreermiddel, een middel om de oplosbaarheid te verbeteren en enkele beschermingsmiddelen. Ilford daarentegen heeft in zakje A de metol zitten en in het andere B de sulfiet. Ilford heeft daardoor niet al die extra ingrediënten nodig. In het gebruik en de resultaten van beide zit geen of nauwelijks verschil.
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by hka View Post
    In principe zijn beide gelijk. Het verschil is inderdaad de single verpakking van Kodak tegen de twee zakjes van Ilford. De reden daarvoor is dat Kodak een aantal extra ingrediënten in het zakje stopt om alles in één te houden (denk hierbij aan productie-technische voordelen betekent vertaalt minder kosten). Denk daarbij aan een sequestreermiddel, een middel om de oplosbaarheid te verbeteren en enkele beschermingsmiddelen. Ilford daarentegen heeft in zakje A de metol zitten en in het andere B de sulfiet. Ilford heeft daardoor niet al die extra ingrediënten nodig. In het gebruik en de resultaten van beide zit geen of nauwelijks verschil.
    Wel in prijs!!
    En wel een beetje.

Ik gebruik de 5l of 10 liter verpakking van ID-11...
    Heel voordelig!

En moeilijk is het niet om aan te maken: gewoon ergens een 5 liter glazen erlemeyer op de kop tikken (labo, drogist)

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Een andere reden die mij ooit genoemd is dat deze ontwikkelaars onafhankelijk door Kodak en Ilford werden uitgebracht als A+B. Ilford bracht een trademark claim in die Kodak dwong alles in één pakje te brengen met extra ingredienten zoals Harry beschrijft.

M
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Wel in prijs!!
    En wel een beetje.

Ik gebruik de 5l of 10 liter verpakking van ID-11...
    Heel voordelig!

En moeilijk is het niet om aan te maken: gewoon ergens een 5 liter glazen erlemeyer op de kop tikken (labo, drogist)
    Nog voordeliger is het als je het met de basis chemicaliën zelf aanzet. Je hebt daar slechts 3 componenten voor nodig, Borax, Metol en Natrium Sulfit Anh. (Sodium) met resp. 2, 2½ en 100g. Sommigen doen er ook nog wat Hydrochinon 5g. bij in. Al met al denk ik nog geen €urietje per liter stamoplossing.
    harry

vanspaendonck's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Nog voordeliger is het als je het met de basis chemicaliën zelf aanzet. Je hebt daar slechts 3 componenten voor nodig, Borax, Metol en Natrium Sulfit Anh. (Sodium) met resp. 2, 2½ en 100g. Sommigen doen er ook nog wat Hydrochinon 5g. bij in. Al met al denk ik nog geen €urietje per liter stamoplossing.
    Beste Harry,

Maar waar koop je die chemicaliën? Ik heb de indruk dat je tegenwoordig meteen voor een aspirant terrorist wordt aangezien als je ergens naar de verkrijgbaarheid van dat spul vraagt (Ik kan me nog goed het gezicht van de lokale apotheker herinneren, toen ik een injectiespuit wilde kopen om mijn HP cartridges te vullen). Ik gebruik al jaren uitsluitend Ilford ID-11 ("one film, one developer, one paper") en zou het wel een idee vinden het zelf te kunnen aanmaken.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Kijk hier maar eens op de laatste pagina. http://www.tshirtflock.de/fotomayr/p...chemie-web.pdf
    harry

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin