Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,548   Posts: 1,544,534   Online: 1019

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16
    forzarossa's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

zw/w vlakfilm ontwikkelen

Hoi,

als totale analogabeet (ben altijd eigenlijk digitaal bezig geweest) zit ik vol vragen nu ik toch iets analoogs wil proberen. En ik begin niet met 35mm, maar meteen met vlakfilm (4x5).

Ik heb een ComiPlan ontwikkeltankje en wil dus zelf m'n negatieven (zw/w, 320TRX) gaan ontwikkelen. Maar wat voor chemicalien moet ik daarvoor kopen en kan iemand mij ook uitleggen in welke stappen ik het moet doen?
    En wat moet je met de chemicalien doen die je er weer uit laat lopen? Kan je die nog een keer gebruiken? Hoe vaak? Etc. Etc.
    Echt vragen van een leek... Maar wel 1 met veel interesse!

Hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast dank.

Gr. Waldo

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Ola Waldo,

Ja we zijn zo allemaal eens begonnen... de ene sloeg er eerst een boekje op na (zoals ik), de andere keek mee met een kennis. Veel mensen zullen je vele tips aan de hand doen. Maar ik houd het even simpel... to get you started. (Over de keuze van een ontwikkelaar en of water of een zuur stopbad nou beter is voor een bepaalde combinatie gaat dit hele forum... en daarin zul je zelf je weg moeten vinden)

Ik doe zelf overigens geen grootformaat... dus dat zal je even aan de andere heren moeten vragen.
    Maar je zult je film moeten:
    1) Ontwikkelen (voor grootformaat TXP... tja D76 of HC-110 of Rodinal of High Definition developer van Jed bijvoorbeeld...). Ontwikkelaar gebruik je eigenlijk maar 1 keer... sommige werken met replenishers, maar ik vind dat maar gepiel en erg vervelend als het mis gaat bij belangrijke negatieven. Wat de tijd betreft zou ik maar eens beginnen met de tijd die ze aangeven op 't pakje en als de resultaten niet naar behoren zijn gaan tweaken (ontwikkeltijd aanpassen en/of filmgevoeligheid aanpassen). Over de agitatie kan ik nu weinig zeggen, want dat hangt van de ontwikkelaar af... maar over 't algemeen is 't geen milkshake, dus agiteer je rustig door dat tankie op z'n kop te tillen en weer terug.
    2) Stopbad. Sommige gebruiken hier een waterbad voor maar ik meestal S10 van Amaloco... omdat het op veel plekken verkrijgbaar is. Je kunt het ook gemakkelijk zelf mengen, daar zullen de andere tovenaars je wel verder mee kunnen helpen. Stopbad is goed herbruikbaar (staat op de fles)
    3) Fixeren. Ik doe weer makkelijk X89 van Amaloco... gewoon doen wat er op de fles staat (indicatie van het aantal films staat er ook op). Ook hier kun je weer zelf fixeer gaan maken, maar aangezien je net begint zou ik je niet meteen in het diepe willen gooien.
    4) Spoelen... op de site van ilford stond altijd een methode hoe je de film goed archief-vast kon spoelen. Moet je maar even op grasduinen (ik zou overigens de UK versie van die site pakken en niet de Nederlandse). Vaak wordt er bij het laatste spoelwater wat "wetting agent" (H10 Amaloco) toegevoegd om droogvlekken te voorkomen.
    5) Drogen... gewoon ophangen en een aantal uur wachten. Droogkasten bestaan ook... bij gebrek aan geduld.

Verder had ik in het begin dit boek:
    Basisboek Zwartwit Fotografie, Mich Buschman.
    Uitvoering: 64 paginas (21 x 28,5 cm), paperback, ca. 100 foto's
    ISBN: 90-72216-39-3.
    Prijs: 19,50 euro.

Geen meesterwerk, maar wel een prima practische handleiding die je snel op weg zal helpen. Ik zou zeggen... mede apuggers, vul 't verhaal maar aan.

P.S. Stopbad kan door de gootsteen... fixeer en ontwikkelaar vang je op in een oude fles/tank en lever je in bij de chemo-kar of milieustraat.

Shooter
    Multi Format
    Over de combiplan ontwikkeltank heb ik eigenlijk nog niet veel goeds gehoord... lekken, ongelijke ontwikkeling...

Voorts: kies voor 1 ontwikkelaar en leer die goed kennen. Verander niet zomaar van ontwikkelaar omdat die bij jou geen goed resultaat geeft, maar ga dan op zoek waar jijzelf in de fout gegaan bent.
    Het belangrijkste is dat je eerst en vooral consistent leert ontwikkelen. Welke ontwikkelaar je daarbij gebruikt, is minder van belang.

G

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Het belangrijkste is dat je eerst en vooral consistent leert ontwikkelen.
    Inderdaad... fouten maken is niet erg; zolang je iedere keer maar consistent dezelfde fout maakt ;-)

forzarossa's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Over de combiplan ontwikkeltank heb ik eigenlijk nog niet veel goeds gehoord... lekken, ongelijke ontwikkeling...

G
    hmm... aangezien ik 'm net gekocht heb en weer eens 35 euro'tjes heb uitgegeven hoop ik dat de dingen die jij hebt gehoord mij niet overkomen. Het tankje ziet er wel goed uit (qua bediening enzo)... maar hoe het precies gaat verlopen :S ...

bedankt allen verder voor de info; het zegt me nog niet veel, maar ik ga wel eens wat proberen. ... Trouwens; ik merk het vanzelf hoor; maar die ontwikkelvloeistof; verdun je dat met water of gebruik je het 'puur'. Indien het 2e het geval is, dan is het toch nog duur grapje. Die flesjes zijn (voor wat ik gezien heb) zo'n 5 euro per 500ml en er gaat 1 liter in het tankje (voor 4x5). ... :S :S :S

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by forzarossa View Post
    maar die ontwikkelvloeistof; verdun je dat met water of gebruik je het 'puur'.
    Gewoon leidingwater is voldoende. Nog nooit problemen mee gehad.

Huib

forzarossa's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huib View Post
    Gewoon leidingwater is voldoende. Nog nooit problemen mee gehad.

Huib
    tnx!! ... ga het allemaal binnenkort proberen!

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by forzarossa View Post
    hmm... aangezien ik 'm net gekocht heb en weer eens 35 euro'tjes heb uitgegeven hoop ik dat de dingen die jij hebt gehoord mij niet overkomen. Het tankje ziet er wel goed uit (qua bediening enzo)... maar hoe het precies gaat verlopen :S ...
    :S :S :S
    Een ander geluid betreffende het CombiPlan tankje is deze; gebruik het al tijden en met succes zonder lekkages en dergelijke en met uitstekende ontwikkelresultaten. Kort geleden zelfs nog een nieuw exemplaar aangeschaft om op de toekomst voorbereid te zijn. Denk er wel om de films met de emulsiekant naar buiten gericht er in te zetten... Waarom? Vraag je je af...
    Nadat de filmclip op de houder is gezet komt de film iets op "spanning" te staan en komt tegen de binnenkant van de groeven te zitten en dat zorgt ervoor dat de emulsiezijde vrij komt te liggen aan de andere zijde. Daardoor ontstaan er geen niet ontwikkelde plekken.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Een ander geluid betreffende het CombiPlan tankje is deze; gebruik het al tijden en met succes zonder lekkages en dergelijke en met uitstekende ontwikkelresultaten. Kort geleden zelfs nog een nieuw exemplaar aangeschaft om op de toekomst voorbereid te zijn. Denk er wel om de films met de emulsiekant naar buiten gericht er in te zetten... Waarom? Vraag je je af...
    Nadat de filmclip op de houder is gezet komt de film iets op "spanning" te staan en komt tegen de binnenkant van de groeven te zitten en dat zorgt ervoor dat de emulsiezijde vrij komt te liggen aan de andere zijde. Daardoor ontstaan er geen niet ontwikkelde plekken.
    Et voila. Gelukkig zijn er ook blije gebruikers van :-)
    Bij mij was het alleszins een rem om me er eentje aan te schaffen.

forzarossa,

leidingwater is in principe geen probleem voor het aanmaken van je chemie en het spoelen van je films, tot de voorlaatste spoeling.
    De laatste spoelbeurt doe ik steeds met gedistilleerd water met wat wetting agent erbij.
    Ik had last van kalkdroogvlekken maar sinds ik dat doe, zijn die helemaal verdwenen.

G

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Et voila. Gelukkig zijn er ook blije gebruikers van :-)
    Bij mij was het alleszins een rem om me er eentje aan te schaffen.

forzarossa,

leidingwater is in principe geen probleem voor het aanmaken van je chemie en het spoelen van je films, tot de voorlaatste spoeling.
    De laatste spoelbeurt doe ik steeds met gedistilleerd water met wat wetting agent erbij.
    Ik had last van kalkdroogvlekken maar sinds ik dat doe, zijn die helemaal verdwenen.

G
    Inderdaad, laatste spoelbeurt met gedestilleerd water plus wetting agent. De enige manier om kalkvlekken te voorkomen. Shop een beetje rond wat betreft het gedestilleerd water, afhankelijk van waar je het koopt zit er soms 200% verschil in de prijs.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin