Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,571   Posts: 1,545,523   Online: 1206

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    35mm

T max 400 2 stops gedropt

Hallo daar,

Ik ben redelijk nieuw in het wereldje van analoge fotografie (overgestapt van digitaal naar analoog) (35mm) en heb nu blijkbaar iets gedaan wat men normaal niet doet. (aangezien ik er weinig tot niets over vind op het net)

Ik heb mijn T max ASA 400 filmpje belicht als een ASA 100 filmpje (door gebrek aan andere filmpjes op zak) en kan nu geen ontwikkeltijden vinden (ook niet in de DEV chart)

Kan iemand me op weg helpen qua tijden en temperaturen, ik ben van plan te ontwikkelen met T max ontwikkelaar.

Welk effect zal dit op mijn foto's hebben??

En misschien nog een stomme vraag. Waarom is het niet gebruikelijk om een film te "droppen"? Misschien door grovere korrel, en beter een film nemen met lagere ASA (en dus betere kwaliteit) en deze eventueel dan te pushen?

Alvast bedankt, ik hoop dat mijn film er nog redelijk doorkomt, ben er namelijk speciaal voor naar de Ardennen gereden (350 km heen en terug).

Groeten,

Jef

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Hallo Jef,
    droppen of pullen is in feite overbelichten. Meestal is licht overbelichten beter dan onderbelichten (detail in de schaduwen gaat verloren). ik spreek hier over 1/3 1/2 maximaal 1 stop overbelichten (kunstlicht). Bij TE zware overbelichting gaat het detail in de hoge lichten om zeep...

Ik ben geen gebruiker van de T-max serie van Kodak maar een algemeen advies (als je film belangrijk is) kan ik je geven:

1. Schiet een testfilm vol aan 100 iso (Tmax400) en ontwikkel deze met 40% kortere tijd. Evalueer en herhaal indien nodig.