Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,571   Posts: 1,545,523   Online: 1206

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    35mm

T max 400 2 stops gedropt

Hallo daar,

Ik ben redelijk nieuw in het wereldje van analoge fotografie (overgestapt van digitaal naar analoog) (35mm) en heb nu blijkbaar iets gedaan wat men normaal niet doet. (aangezien ik er weinig tot niets over vind op het net)

Ik heb mijn T max ASA 400 filmpje belicht als een ASA 100 filmpje (door gebrek aan andere filmpjes op zak) en kan nu geen ontwikkeltijden vinden (ook niet in de DEV chart)

Kan iemand me op weg helpen qua tijden en temperaturen, ik ben van plan te ontwikkelen met T max ontwikkelaar.

Welk effect zal dit op mijn foto's hebben??

En misschien nog een stomme vraag. Waarom is het niet gebruikelijk om een film te "droppen"? Misschien door grovere korrel, en beter een film nemen met lagere ASA (en dus betere kwaliteit) en deze eventueel dan te pushen?

Alvast bedankt, ik hoop dat mijn film er nog redelijk doorkomt, ben er namelijk speciaal voor naar de Ardennen gereden (350 km heen en terug).

Groeten,

Jef

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Hallo Jef,
    droppen of pullen is in feite overbelichten. Meestal is licht overbelichten beter dan onderbelichten (detail in de schaduwen gaat verloren). ik spreek hier over 1/3 1/2 maximaal 1 stop overbelichten (kunstlicht). Bij TE zware overbelichting gaat het detail in de hoge lichten om zeep...

Ik ben geen gebruiker van de T-max serie van Kodak maar een algemeen advies (als je film belangrijk is) kan ik je geven:

1. Schiet een testfilm vol aan 100 iso (Tmax400) en ontwikkel deze met 40% kortere tijd. Evalueer en herhaal indien nodig.
    2. Gebruik een laag energie ontwikkelaar zoal Ilford Perceptol stock. Deze komt pas goed tot zijn recht aan 200 iso. Reduceer eventeel 15% ontwikkeltijd. Gebruik techniek 1 in combinatie.

groetjes, Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Waar je naar vraagt is een panklare oplossing. Die heb ik niet zo voorradig. Maar ik kan je wel wat argumenten aangeven om zelf te beslissen hoe verder te gaan. In 't kort. De belichting (iso insteling) bepaald de dekking van 't negatief, de ontwikkeling 't kontrast en een stukje de dekking. Als je korter gaat ontwikkelen zal dus niet alleen de dekking afnemen, maar ook 't kontrast. Dat laatste zorgt er voor dat de ontwikkeltijd niet ongebreideld verkort kan worden zonder in een gradatie bloedarmoede te belanden. Als 't mij zou zijn overkomen zou ik in de eerste plaats een testfilm uitproberen in een ontwikkelaar die hoge kontrasten geeft. En dan zo kort mogelijk ontwikkelen. Voorbeelden rodinal 1+10, of als je 't durft, gewone papier ontwikkelaar, 6006 1+14, 4 a 5 min.

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Van Baelen Jef View Post
    Ik heb mijn T max ASA 400 filmpje belicht als een ASA 100 filmpje (door gebrek aan andere filmpjes op zak) en kan nu geen ontwikkeltijden vinden (ook niet in de DEV chart)

Kan iemand me op weg helpen qua tijden en temperaturen, ik ben van plan te ontwikkelen met T max ontwikkelaar.

Welk effect zal dit op mijn foto's hebben??

En misschien nog een stomme vraag. Waarom is het niet gebruikelijk om een film te "droppen"? Misschien door grovere korrel, en beter een film nemen met lagere ASA (en dus betere kwaliteit) en deze eventueel dan te pushen?
    Beste Jef,

Het goede antwoord is enigszins afhankelijk van het contrast van je opnames. Als het landschappen zijn in het licht dat hier in de buurt van Amersfoort de laatste dagen gebruikelijk is (mist en extreem weinig contrast) zou ik het filmpje volgens de normale tijden ontwikkelen en misschien zelfs iets langer. Als het opnames met redelijk wat contrast zijn, kun je een 10% to 15% korter ontwikkelen.
    Door korter te ontwikkelen verminder je (naast de gevoeligheid) ook het contrast in je negatieven, door langer te ontwikkelen verhoog je beiden juist. Van dit effect wordt gebruik gemaakt in het zonesysteem, waarmee met name een aantal grootformaatwerkers het contrast van hun onderwerp aan proberen te passen aan dat van het fotopapier, met inachtneming van het effect dat ze willen bereiken. Dat er weinig standaardtijden op het net te vinden zijn voor het pullen van een negatief, komt omdat er veel factoren in het geding zijn die het uiteindelijke resultaat bepalen. Denk aan type vergroter, hardheid van het gebruikte water, ontwikkelaarkeuze en verdunning, nauwkeurigheid thermometer, filmtype, nauwkeurigheid sluiter, kwaliteit van de lenzen, etc. etc. Factoren die overigens hun invloed doen gelden op elk ontwikkelproces.
    In die zin moet je de tijden uit de handleiding ook zien als een startpunt en niet als de ultieme waarheid. Met een serie experimenten komen mensen tot een persoonlijke exposure index (E.I.), dat is de gevoeligheid waarmee ze een bepaalde film moeten belichten om het voor hen optimale resultaat te behalen. Veel van hen komen dan tot de conclusie dat hun EI in de buurt ligt van de helft van de iso-waarde van de film. Deze mensen belichten hun film dus standaard een hele stop over.
    Door het overbelichten met twee stops moet je waarschijnlijk kiezen tussen twee zaken: een negatief met een normale dichtheid en korrel maar met weinig contrast of een dicht negatief met iets meer korrel, maar een normaal contrast.
    Je kunt trouwens een ontwikkelaar gebruiken die de gevoeligheid van de film slecht benut, zoals rodinal in een verdunning van bijvoorbeeld 1+50. Zie het als een goede aanleiding om eens te experimenteren met zaken die het zelf doen van het zwart-wit werk voor mij tot een boeiende aangelegenheid maken.

Huub

Shooter
    35mm
    Alvast bedankt voor de zeer welkome reacties, ben nog even de mogelijkheden aan het overlopen.
    Misschien zeker een andere testfilm vol "schieten".

Leuke kennismaking met dit forum trouwens!

Jef

Shooter
    Medium Format
    Je kunt trouwens een ontwikkelaar gebruiken die de gevoeligheid van de film slecht benut
    Helemaal waar, incl. het voorafgaande verhaal

Om maar meteen met een vrij waterdichte oplossing voor je te komen dus:
    CG512, rond 10:00min voor Tmax. 400 bij E.I. 100.
    Let op! deze ontwikkelaar werkt bij 24 graden C.

http://www.fotohuisrovo.nl/documenta...ikkeltabel.pdf

Groetjes,

Robert

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin