Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,489   Posts: 1,542,933   Online: 867

Results 1 to 5 of 5

Shooter
    35mm RF

Welke selenium toner?

Analogici,

Heeft iemand info over verschillende selenium toners? Archiverende werking, toning, verschuiven van contrast, enz?

Kodak ?
    Ilford Harman ?
    Amaloco ?
    Andere ?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Archiverende werking?
    Ja, het beste om te gebruiken, een goede z/w print is er IMHO altijd mee behandeld.

Toning

Afhankelijk van je papier krijg je een neutrale toning (neutral-tone) of niet (warm-tone). Dit is ook weer afhankelijk of je een print volledig toont of maar gedeeltelijk (kortere tijd). Gedeeltelijk getoonde prints moet je twee keer langer wassen dan geheel getoonde (bron: Agfa). Waarbij barietpapier uiteraard veel langer gespoeld moet worden (1 uur volledig, half uur gedeeltelijk getoond) dan PE (tien minuten).

Verschuiven van contrast
    Over het algemeen zie je een iets koelere donkerder uitstraling (meetbaar als een hogere Dmax), een acceptabel groter contrast. Te veel tonen reduceert het contrast juist (meetbaar als lagere Dmax), wat in mijn ogen vermeden dient te worden (kwestie van smaak).

Kodak ? Ilford Harman ? Amaloco ? Andere ?
    Ik zelf gebruik Amaloco en dat is prima spul. Vanwege de zeer giftige eigenschappen van Selenium moet je IMO altijd een voorgemengde/opgeloste hoeveelheid gebruiken. Ik denk dat het merk toner niet uitmaakt, maar wel het papier wat je ermee toont. Het ene papier toont sterker dan het andere.

Verder
    Het papier moet helemaal gefixeerd zijn, voordat je gaat tonen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by michielp View Post
    Analogici,

Heeft iemand info over verschillende selenium toners? Archiverende werking, toning, verschuiven van contrast, enz?

Kodak ?
    Ilford Harman ?
    Amaloco ?
    Andere ?
    Tot een jaar of 2 geleden gebruikte ik altijd Kodak. Daarna ben ik overgegaan op Amaloco T50 en T60. Met Kodak had ik vaak last van split toning (Agfa MCC). Dat kan in sommige gevallen mooi zijn, maar vaak ook niet. Je kan dit overigens voorkomen door het papier eerst met een directe of indirecte zwaveltoner te behandelen. Zelfs als je dit heel lichtjes doet, zodat de kleur nauwelijks veranderd wordt de afdruk veel gevoeliger voor het effect van een seleniumtoner. Zelf met een 1:100 verdunning van een seleniumtoner kreeg ik dan nog een merkbaar effect. Met Amaloco heb ik het probleem van split toning tot nu toe niet gehad. Ik geef daarom de voorkeur aan Amaloco. T50 en T60 hebben een verschillend karakter, maar dat zal ongetwijfeld afhangen van het papier dat je gebruikt. Met Ilford heb ik nog geen ervaring.

Veel plezier,

Walter

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik ben juist wel gecharmeerd van split-toning. Ik vind het wel een nadeel dat je zo lang moet spoelen, dat vind ik altijd zonder van het water. Ik merk dat je met Amaloco ook prima kan split-tonen. Om goede split-toning te verkrijgen, bleek ik ook wel eerst met een oplossing gebaseerd op ferricyanide, waarna ik opnieuw ontwikkel. (Het is een methode die ik uit het toningboek van Tim Rudman heb.) De donkere gebieden worden dan koeler dan de middentonen en hooglichten. Persoonlijk vind ik dit heel aangenaam, een warme print* met enigszins neutrale tot koele schaduwen...

*warm-toon papier (forte bariet) én warm-toon ontwikkelaar (AM6008)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik ben juist wel gecharmeerd van split-toning. Ik vind het wel een nadeel dat je zo lang moet spoelen, dat vind ik altijd zonder van het water. Ik merk dat je met Amaloco ook prima kan split-tonen. Om goede split-toning te verkrijgen, bleek ik ook wel eerst met een oplossing gebaseerd op ferricyanide, waarna ik opnieuw ontwikkel. (Het is een methode die ik uit het toningboek van Tim Rudman heb.) De donkere gebieden worden dan koeler dan de middentonen en hooglichten. Persoonlijk vind ik dit heel aangenaam, een warme print* met enigszins neutrale tot koele schaduwen...

*warm-toon papier (forte bariet) én warm-toon ontwikkelaar (AM6008)
    Heb je het volgende wel eens geprobeerd? Eerst tonen met selenium tot je een duidelijke split hebt, spoelen en dan in Tetenal goudtoner waardoor delen die niet door selenium zijn meegenomen een blauwgrijze tint krijgen. Je krijgt dan een soort extreem spliteffect.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin