Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,917   Posts: 1,556,411   Online: 1155

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 32

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jan van Veen View Post
    mijn favorite film is Npan 400 samen met xtol.
    Ik zou deze film ook eens graag in Rodinal proberen maar het is op.
    Jammer, vroeger veel met agfa 400 en rodinal gedaan, was altijd mooi scherp !

als iemand wat rodinal over heeft, hou ik me aanbevolen.

Jan vV
    Je kunt dat gewoon kopen hoor: http://shop.fotohuisrovo.nl/index.php?cPath=31_37

Shooter
    ULarge Format
    Ik gebruik reeds jaren Xtol als mijn standaardontwikkelaar voor film, met af en toe uitstapjes naar Rodinal. Waarom XTOL? Benut de gevoeligheid van de film goed, accentueert de korrel niet te veel, toonschaal vind ik net iets mooier als D76, is niet te duur, goed te krijgen, laat zich probleemloos enkele maanden bewaren, en -last but not least - ik ken hem goed.
    Favoriete film is Polaroid 55 vanwege het karakter en de toonschaal. Helaas kostbaar en natuurlijk alleen op 4x5. Op de andere formaten is het Tri-X en dan de 400 iso versie, vanwege de korrel en weer de toonschaal. Die bevalt me bij TXP320 een stuk minder. Omdat 400TX niet op 4x5 te krijgen is en P55 vaak te kostbaar is, gebruik ik op dat formaat HP5+. Tenslotte af en toe een uitstapje naar Delta100 en Delta3200.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Huub S View Post
    Ik gebruik reeds jaren Xtol als mijn standaardontwikkelaar voor film, met af en toe uitstapjes naar Rodinal. Waarom XTOL? Benut de gevoeligheid van de film goed, accentueert de korrel niet te veel, toonschaal vind ik net iets mooier als D76, is niet te duur, goed te krijgen, laat zich probleemloos enkele maanden bewaren, en -last but not least - ik ken hem goed.
    Favoriete film is Polaroid 55 vanwege het karakter en de toonschaal. Helaas kostbaar en natuurlijk alleen op 4x5. Op de andere formaten is het Tri-X en dan de 400 iso versie, vanwege de korrel en weer de toonschaal. Die bevalt me bij TXP320 een stuk minder. Omdat 400TX niet op 4x5 te krijgen is en P55 vaak te kostbaar is, gebruik ik op dat formaat HP5+. Tenslotte af en toe een uitstapje naar Delta100 en Delta3200.
    Wel mijn favorieten zijn zeer close tot die van Huub:
    Tri-X in XTOL 1:1 voor kleinbeeld
    Neopan400 in XTOL 1:1 voor MF
    Zoalng de voorraad strekt Forte200 in Rodinal 1:50 voor 4x5
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jan van Veen View Post
    mijn favorite film is Npan 400 samen met xtol.
    Ik zou deze film ook eens graag in Rodinal proberen maar het is op.
    Jammer, vroeger veel met agfa 400 en rodinal gedaan, was altijd mooi scherp !

als iemand wat rodinal over heeft, hou ik me aanbevolen.

Jan vV
    Zelf werk tegenwoordig niet met (oorspronkelijke) Rodinal. Ik begrijp dat Rodinal niet meer te verkrijgen is; zeker niet de originele Rodinal ( die ik prefereer). Maar waarom maak je de Rodinal dan niet zelf aan. Voor de receptuur, zie recept #5, J.J. Hansma en E. van Beugen, fotochemicalien en recepten, Focus Haarlem.

Jed

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Die Calbe R09 .... is dat wél gemaakt volgens de originele Rodinal receptuur?

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by clogz View Post
    Die Calbe R09 .... is dat wél gemaakt volgens de originele Rodinal receptuur?

Hans
    De ontwikkelaars, die door een fabrikant op de markt worden gebracht zijn vaak van onbekende samenstelling (voor de gebruiker). De fabrikant weet alleen wat erin gegaan is bij de samenstelling. De fabrikant hoopt op betrouwbare chemicalien om mee te beginnen. En verder een goed meng proces. Dit mengen van grote hoeveelheden (droge) chemicalien kan een probleem zijn. Ik heb wel eens D-76 van Kodak in handen gekregen, waarbij de menging volledig uit de hand was gelopen. Om die reden is het beter om commerciele ontwikkelaars in vloeistofvorm te kopen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    De vraag hier was wat de favoriete film ontwikkelaar combinatie is. Nu, mijn ontwikkelaars heb ik gepubliceerd; dus dat kan bekend zijn. Dus nu de films.
    Op 4x5" gebruik ik voor landschappen meestal Fortepan 200 in combinatie met mijn catechol ontwikkelaar. Als de uitstraling 'romantsch' moet zijn, dan gebruik ik op 4x5", Adox 100 in combinatie met mijn pyrogallol ontwikkelaar. Als het beeld er uit moet springen, gebruik ik op 4x5" FP4+ in combinatie met de catechol ontwikkelaar. Als het er uit moet springen met een toch romantische inslag wordt het op 4x5" FP4+ met pyrogallol. Schilderachtige resultaten bereik je op 4x5" met TXP320 en pyrogallol.
    Op middenformaat houd ik het op HP5+ en catechol (buitenportretten). (Mijn dochter werkt in de studio met portretten op FP4+ en pyrogallol).
    Zo zie je maar, de voorkeuren zijn afhankelijk van het onderwerp. Maar, bedenk ook dat de keuze, zeker bij 4x5", afhangt van de keuze van het objectief. Door de tekening van het objectief wordt veel bepaald.

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    ....
    Maar, bedenk ook dat de keuze, zeker bij 4x5", afhangt van de keuze van het objectief. Door de tekening van het objectief wordt veel bepaald.

Jed
    Ik wijk even af...
    Beste Jed, wat kan je me vertellen over een recente Sinar sinaron w 1: 6.8 f:90mm MC made by rodenstock??
    en over een iets minder recente
    Rodenstock Apo Ronar 1:9 f:240mm??

Terug naar topic:
    voorlopig één leuze voor MF en KB:
    één film, één ontwikkelaar en dat is TX400 in ID-11

De strategie daarachter is (en komt niet van mij):
    Probeer een combinatie te beheersen, doorgronden, aanvoelen en vermijdt zoveel mogelijk de variabelen te wijzigen.

Op de batch to batch reproduceerbaarheid van je film en papier zal er al meer dan genoeg "speling" zitten...

En de keuze van combinatie ook zoals Jed zegt in functie van de soort opnames: met landschapfotografie ga je anders om dan met straat- of portret- of studiofotografie bvb...

mvrgr
    Fred

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Ik wijk even af...
    Beste Jed, wat kan je me vertellen over een recente Sinar sinaron w 1: 6.8 f:90mm MC made by rodenstock??

Terug naar topic:
    voorlopig één leuze voor MF en KB:
    één film, één ontwikkelaar en dat is TX400 in ID-11

De strategie daarachter is (en komt niet van mij):
    Probeer een combinatie te beheersen, doorgronden, aanvoelen en vermijdt zoveel mogelijk de variabelen te wijzigen.

Op de batch to batch reproduceerbaarheid van je film en papier zal er al meer dan genoeg "speling" zitten...

En de keuze van combinatie ook zoals Jed zegt in functie van de soort opnames: met landschapfotografie ga je anders om dan met straat- of portret- of studiofotografie bvb...

mvrgr
    Fred
    Wat de nieuwe objectieven betreft zou ik zeggen: bekijk de MTF waarden. De fabrikanten geven die specificaties steeds. Ongelukkigerwijs kan niet iedereen die specificaties 'lezen'. Daar zou wat aan gedaan moeten worden. Ik zal de specificaties dezer dagen eens opzoeken.

Het is helemaal juist dat je je op een film/ontwikkelaar combinatie moet concentreren. Pas als je dat goed onder de knie hebt, kun je verder gaan. Anders wordt het van de hak op de tak springen en komt er niet veel van terecht.

Dat je de keuze van je fotografisch arsenaal (lens, film etc) op je doel af dient te stemmen, lijkt mij evident. Als je een fotograaf bent met vele interessen, die allemaal met een camera bestreken moeten worden, dan moet je een 'swiss-army knife' voor jouw fotografie ontwikkelen. Het lijkt mij niet makkelijk.

Gelukkig is de kwaliteit van fotografische materialen tegenwoordig behoorlijk constant. Zeker in vergelijking met de situatie van 40 jaar terug. De grootste variabiliteit zit tegenwoordig in de ontwikkelaar en het ontwikkelproces. Kijk maar naar de discussies op de APUG en andere internet sites. Bij de samenstelling van mijn ontwikkelaars heb ik prioriteit aan deze betrouwbaarheid gegeven.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=fred;420024]Ik wijk even af...

De Sinar sinaron w. 1:6,8 f=90, is vermoedelijk de de Grandagon N 90 f=6,8. Ik heb de specificaties bekeken. Het is echt topklasse. Aan de hand van de MTF waarden kun je zien op welk diafragma je kunt werken.
    Over de Apo Ronar 1:9 f:240m is wat minder te zeggen. Het is een wat onbekend geval. Toch moet het mogelijk zijn om MTF waarden op te sporen. Het probleem is, dat Rodenstock opgekocht is en onder een andere naam opereert. De naam ben ik op het moment kwijt.

Jed

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin