Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,698   Posts: 1,482,558   Online: 890

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 32
    Evi
    Evi is offline
    Evi's Avatar
    Shooter
    35mm

Favoriete film-ontwikkelaar combinatie?

Ik zit door mijn voorraad chemie en films heen. Ik ben niet in die mate met analoge fotografie bezig dat ik voor mezelf weet welke films ik leuk vind, in combinatie met welke ontwikkelaar.

Tot nu toe gebruikte ik TMax 100 en 400 in TMax ontwikkelaar. Maar ik ben er zeker van dat er hier wel mensen zitten die heel veel ervaring hebben met verschillende films en ontwikkelaars en die zelf wel een favoriete combinatie hebben.

Ik ben benieuwd naar welke die is.

Evi.

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    mijn favoriete combinatie is HP5 plus met x-tol voornamelijk vanwege zijn veelzijdigheid. Ik gebruik zowel 120 rolfilm als 35mm

Reinder

Evi
    Evi is offline
    Evi's Avatar
    Shooter
    35mm
    Het is voor mij in ieder geval wel handig dat de film een beetje flexibel is. Dat als ik er een graad naast zit, of een paar seconden naast met de ontwikkeling, dat dit een niet al te grote impact heeft op het resultaat.

Tri-X in Rodinal zou ook een mooi resultaat geven. Van HP5 met X-tol had ik ook al gehoord dat dit een goede combinatie zou zijn.

Als papierontwikkelaar gebruikte ik tot nu toe Agfa Neutol NE. Mijn tot nu toe absoluut favoriete papier is Kodak Fine Art Bariet papier. Prachtig! Maar niet meer te krijgen. Of toch??

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Evi,
    Kodak is gestopt met de productie van ZW papier.
    V.w.b. filmontwikkelaar kan ik de producten van Amaloco aanraden. www.amaloco.nl De importeur voor België is daarop vermeld.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    4x5 Format
    Zoveel mensen, zoveel smaken. Op 't moment is mijn favoriet TMax 100 + x-tol. Maar er moet bij gezegd worden dat 't een moeilijke combi is. Als 't goed zit is 't geweldig mooi, maar als er iets niet klopt :-( En een graad er naast zitten is wel veel.

Shooter
    35mm
    Mijn combinatie is Tri x Rodinal en ook iets minder HC 110.

Shooter
    Multi Format
    Hmmm... rara

Stand development in Rodinal 1+150. Daar gooi is FP4+, HP5+ en Tri-x 320 in. Desnoods samen, ik heb er nog geen nadelige effecten van gezien.
    Dit geldt enkel voor 4x5". Het is mijn luie manier van ontwikkelen. Ondertussen kan ik rustig mijn avondeten nuttigen. Deze manier van ontwikkelen is ook zeer vergevingsgezind :-)

De iets actievere manier van ontwikkelen gebruik ik (sinds afgelopen zomer) Tanol van Moersch.
    Ieder vel wordt dan individueel ontwikkeld, op 1+1+100. De gebruikte films daarvoor zijn Wephota (tot die op is... ) en Fortepan 200 (ook tot die op is...) op formaat 8x10 en 7x17.
    Op die manier kan ik via agitatieschema en tijd ieder vel optimaal ontwikkelen.

135 en 120 film gaan steeds in Rodinal 1+50 met een normaal agitatieschema.

G

Shooter
    Medium Format
    Is TANOL ook een mooie ontwikkelaar voor nv. tri-x of fp4.
    ik vind grijstonen erg mooi maar wil dan toch wel wat pit in de afdrukken,zodat je geen slappe was krijgt.

voor reportage gebruikte ik tr-x en d76,maar blijft wat wollig.
    mijn ervaring is dat bij veel licht en dus korte belichtingstijd je bij deze comb.
    mooiere neg krijgt dan bij langere belichtingstijd of is dit toeval.iemand ervaring ?

groetjes

Ruud.

Shooter
    35mm
    mijn favorite film is Npan 400 samen met xtol.
    Ik zou deze film ook eens graag in Rodinal proberen maar het is op.
    Jammer, vroeger veel met agfa 400 en rodinal gedaan, was altijd mooi scherp !

als iemand wat rodinal over heeft, hou ik me aanbevolen.

Jan vV

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Is TANOL ook een mooie ontwikkelaar voor nv. tri-x of fp4.
    ik vind grijstonen erg mooi maar wil dan toch wel wat pit in de afdrukken,zodat je geen slappe was krijgt.
    Ruud.
    Ruud,

ik heb die er nog niet mee ontwikkeld. Wel HP5+ maar de opgegeven ontwikkeltijd van de fabrikant was wat aan de korte kant. De negatieven kwamen er ietwat dun, maar toch goed bruikbaar uit.

G

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin