Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,700   Posts: 1,549,187   Online: 1258

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15

Shooter
    Medium Format
    Images
    8

de rol van variabel contrast bij lith printing

Ik ben sinds korte tijd bezig het zogenaamde lith printing te ontdekken en heb gepoogd de technieken uit de welbekende boeken van Tim Rudman te leren. Nu gaat het niet slecht, maar er is iets waar ik nog geen goed antwoord op heb. Ik meen er iets over gelezen te hebben (maar ja, ik ben het boek nu al een paar weken zoek). Dus wil ik eigenlijk weten of iemand al eens gepoogd heeft aan te tonen dat een lith print echt anders wordt als gebruik wordt gemaakt van variabel contrastpapier en het gebruik van contrast filters? En zo ja, als je daar meer over weet, wat is de invloed van het contrast filter?

Gegroet,
    Jeroen

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb met de moersch lith gewerkt en foma VC papier.

Wat ik doe is een mooie 'normale afdruk' maken in mijn amaloco 6006, vervolgens een stop overbelichten en in de lith ontwikkelaar mikken.
    Dit omdat het lithen een arbeidsintensief proces is en ik zo een startwaarde kan bepalen zonder al te veel uren te verliezen...

Ik ben geen lith printer die er dagelijks mee werkt, maar mijn bevindingen zijn tot nu toe gelijk aan het werken met normale ontwikkelaars en gebruik van gradaties. Enige verschil is dat je voor de lith 1 stop moet onverbelichten.

Ik heb nooit met vaste gradaties gewerkt.
    Last edited by Willie Jan; 01-26-2007 at 04:31 AM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Was het niet zo bij lithen dat je het contrast stuurt met de belichtingstijd en dan met het snatschpoint bepaal je het uiteindelijke beeld...?
    Of is dit pure onzin......
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Nee hoor, Harry, zeker geen onzin.

De verhouding belichtingstijd/ontwikkelingstijd bepaalt het contrast. Bij langer belichten en korter ontwikkelen (dan heb je het soms nog steeds over een behoorlijk aantal minuten) krijg je een heel ander resultaat dan met korter belichten en langer ontwikkelen. Uit geheugen zeg ik dat het langere belichten meer contrast geeft. Maar dat staat natuurlijk allemaal in Tim's boek....

Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Dank voor jullie reacties. Ik wil nog wel iets wat meer duidelijk maken.

Ik probeer iets meer begrip te krijgen van, en controle te krijgen over, lith printing. Veel zaken rondom het controle krijgen over je uiteindelijke lith afdruk is al door Tim Rudman beschreven. Maar de rol van "vast gradatie papier" tov "multigrade papier" en de rol van contrastfilters bij multigrade papier is me nog niet duidelijk. Misschien kan iemand van jullie me vertellen of ze uberhaupt invloed hebben op het eindresultaat, en zo ja hoe, en als het echt nutteloos is ze te gebruiken bij lith printing, dan hoor ik het ook graag.

Groeten,

Jeroen

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by jeroenw View Post
    Dank voor jullie reacties. Ik wil nog wel iets wat meer duidelijk maken.

Ik probeer iets meer begrip te krijgen van, en controle te krijgen over, lith printing. Veel zaken rondom het controle krijgen over je uiteindelijke lith afdruk is al door Tim Rudman beschreven. Maar de rol van "vast gradatie papier" tov "multigrade papier" en de rol van contrastfilters bij multigrade papier is me nog niet duidelijk. Misschien kan iemand van jullie me vertellen of ze uberhaupt invloed hebben op het eindresultaat, en zo ja hoe, en als het echt nutteloos is ze te gebruiken bij lith printing, dan hoor ik het ook graag.

Groeten,

Jeroen
    Waarom vraag je het Tim niet direct? Hij heeft ook commentaar gegeven op mijn lith-print in de galery. Erg aardige man, die je makkelijk licht in de duisternis kan verschaffen.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Misschien heb je hier nog iets aan

http://moersch-photochemie.de/daten/...ng-Lith-nl.pdf

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Willie Jan,
    Mooie foto. Heb je ook de technische gegevens hiervan paraat?
    harry

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Willie Jan,
    Mooie foto. Heb je ook de technische gegevens hiervan paraat?
    ik dacht Fomabrom Variant III, in moersch easylith 20cc op 1 liter ipv de aanbeveelde 40cc. Geloof rond de 8 minuten.

let op dat je continu agiteert omdat het papier naar boven komt (of watjes erop leggen) en dat je de bak afschermd van rood licht omdat het anders toch kan gaan foggen.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dank...
    harry

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin