Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,775   Posts: 1,484,487   Online: 903

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22

Thread: beginners vraag

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by dokaprutser37 View Post
    O.k bedankt voor het antwoord...
    ik ben bezoek naar restanten fotopapier..
    om te oefenen..
    Niemand is zo gek als ik, in mijn omgeving,mijn omgeving is al helemaal gedigitaliseerd,
    ik durf nog niet fotopapier te kopen,nog al prijzig om te verknoeien,
    Misschien dat iemand hier wat heeft,wat ik voor een zachtprijsje over kan nemen?
    daar zou ik helemaal gelukkig mee zijn
    Wil je wat aanvangen met Kentmere RC? Ik heb er hier nog wat liggen waar ik voor een appel en een ei wel van verlost wil geraken...

G

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by dokaprutser37 View Post
    ik ben bezoek naar restanten fotopapier..
    om te oefenen..
    Kijk wel uit dat dit het plezier in het afdrukken niet gaat vergallen. Ik weet niet hoe 't bij u is, maar ik geef liever een paar euro meer uit aan wat nieuw papier (zo duur is PE/RC papier nou ook weer niet, zeker niet in de kleinere formaten) dan dat ik een aantal uur "voor niets" in de DoKa heb gestaan.
    Net als met zoveel ambachten zouden "beginners" eigenlijk het beste materiaal moeten hebben omdat dat minder frustreert. Als je meer ervaren raakt zie je sneller dat het (oude) papier bijvoorbeeld gesluierd is en onderneem je actie... i.p.v. jezelf afvragen wat je nu fout doet (... de dokalamp misschien... of ....?!).

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Net als met zoveel ambachten zouden "beginners" eigenlijk het beste materiaal moeten hebben omdat dat minder frustreert.
    Mijn start was nog beroerder. Van iemand haast een complete oude DOKA gekregen. Oud papier, ontwikkelaar enz. De wet van Murphy komt dan van zelf om de hoek kijken. Mijn eerste film niet goed belicht. Alles over boord gezet en nieuwe materialen besteld bij ROVO. Zelfs de minder goede film werd al een stuk beter. Het oude papier wel nog bewaard voor eerste proef strookjes.
    Helaas nog niet in de gelegenheid geweest om nieuwe foto's te maken. Maar het vertrouwen is wel een stuk beter.

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Kijk wel uit dat dit het plezier in het afdrukken niet gaat vergallen. Ik weet niet hoe 't bij u is, maar ik geef liever een paar euro meer uit aan wat nieuw papier (zo duur is PE/RC papier nou ook weer niet, zeker niet in de kleinere formaten) dan dat ik een aantal uur "voor niets" in de DoKa heb gestaan.
    Net als met zoveel ambachten zouden "beginners" eigenlijk het beste materiaal moeten hebben omdat dat minder frustreert. Als je meer ervaren raakt zie je sneller dat het (oude) papier bijvoorbeeld gesluierd is en onderneem je actie... i.p.v. jezelf afvragen wat je nu fout doet (... de dokalamp misschien... of ....?!).
    Ik ben het hier helemaal mee eens. "Oud fotopapier" kan van alles betekenen van volkomen verkeerd (te warm) bewaard, gesluierd enz, en "oud" is op zich al een heel breed begrip. Als je het kunt betalen, koop dan een doosje fotopapier in het door Ben voorstelde formaat 18x24, wat verse chemie, en ga daarmee experimenteren. Dan weet je ten minste dat in de basis je materiaal goed is, dus dat je iets aan moet passen in je techniek.

Succes!
    Anne Marieke

dokaprutser37's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Wil je wat aanvangen met Kentmere RC? Ik heb er hier nog wat liggen waar ik voor een appel en een ei wel van verlost wil geraken...

G
    ja hoor graag....
    zeg maar hoe we dat gaan doen

dokaprutser37's Avatar
    Shooter
    35mm
    ja misschien wel, maar ik vind het erger om 20 euro te verprutsen dan papier dat ik overgenomen hebt..
    kijk,als ik meer ervaring krijg dan is het leuk om nieuw papier te kopen...

Shooter
    Medium Format
    Ik heb nog wel wat (nieuw) papier liggen van een inmiddels niet meer bestaande multinational. Kun je zo komen afhalen. (18x24cm)

Groetjes,

Robert

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    en voor wat het waard is:
    Kies, ˇˇk om te starten voor bariet, en probeer geen rc uit...
    Op de academie doen ze het vanaf de eerste film, een jaar aan een stuk, elke zaterdag van 9 tot 17...
    Geen medelijden... printen en nog eens printen...
    De doka als drug...:-)

dokaprutser37's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Fotohuis View Post
    Ik heb nog wel wat (nieuw) papier liggen van een inmiddels niet meer bestaande multinational. Kun je zo komen afhalen. (18x24cm)

Groetjes,

Robert
    Hoi Robert,
    wil je het opsturen?
    verzendkosten worden natuurlijk vergoed..
    Ik heb geen auto..
    Ik hoor het wel

Shooter
    4x5 Format
    fred,

wij van de 'oude' garde hebben 't allemaal geleerd op bariet papier met vaste gradaties en 2 verschillende ontwikkelaar's (roos iets en blauw iets??) en farmer verzwakker omdat er simpelweg niets anders was. Alleen is VC papier toch wel heel leuk om mee te werken. Zo is RC papier veel gemakkelijker om de eerste basis principes je eigen te maken. ik zie geen reden om de hard-way te promoten. Als we allemaal terug zouden moeten naar de basis, denk ik dat er maar heel weinigen over blijven. Zelf film gieten,papier gevoelig maken enz,enz.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin