Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,717   Posts: 1,483,109   Online: 1072

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 16 of 16

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    mag ik vragen wat het verschil is tussen echt stopbad en azijn of een ander huisbrouwsel?? waarom het extra hassle op je hals halen als je in de winkel gewoon goed stopbad kan kopen?

ijsbeer

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Wat is het verschil tussen zuur en alkalisch fixeer bij film.Ik bedoel dus in gebruik.
    "In general use for close to a century, acid fixing baths were necessary to support the presence of hardener. Modern papers, and some films, no longer require hardener in the fixer, so an acid fixing bath, with its requisite acid stop bath – and it’s bad habits - is no longer required either.
    Acid fixing baths can cause image bleaching, can make thorough washing very difficult or impossible, and require chemical agents to counteract harmful reactions in the acid solution. With an alkaline pH fixer, none of these conditions exist. In addition, the alkaline pH fixer is more pleasant to use – it’s gentler to your hands and prints. A fresh water stop bath (not a harsh acid stop bath) for 30-60 seconds with agitation is all that’s required between developing and fixing."
    Fine Art Photo Supply

In gebruik is er weinig verschil. Met als uitzondering T-Max en vergelijkbare films. Deze kunnen wel met een zure fixeer gefixeerd worden, ondanks dat je volgens voorschrift een op ammoniumthiosulfaat gebaseerde fixeer moet gebruiken. Je moet bij een zure fixeer T-Max films twee keer zo lang fixeren. Maar enigszins wegbleken is mogelijk. (Zie ook de Darkroom Cookbook)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by ijsbeer View Post
    mag ik vragen wat het verschil is tussen echt stopbad en azijn of een ander huisbrouwsel?? waarom het extra hassle op je hals halen als je in de winkel gewoon goed stopbad kan kopen?
    Ongeveer 1000 keer goedkoper...? En het is gewoon leuk om met chemie te spelen. Het stopbad is het makkelijkst om te maken, dus leuk als instap...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ongeveer 1000 keer goedkoper...? En het is gewoon leuk om met chemie te spelen. Het stopbad is het makkelijkst om te maken, dus leuk als instap...
    Goedkoper vind ik een goede reden.
    Maar in de eerste plaats ben ik fotograaf en chemie mixen voor de lol past daar naar mijn mening niet bij en heeft naar mijn mening ook weinig met fotografie te maken.

ijsbeer

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by ijsbeer View Post
    Goedkoper vind ik een goede reden.
    Maar in de eerste plaats ben ik fotograaf en chemie mixen voor de lol past daar naar mijn mening niet bij en heeft naar mijn mening ook weinig met fotografie te maken.

ijsbeer
    Kan me niet aan de indruk onttrekken dat je hier de plank helemaal mis slaat. In jouw geval zal dat misschien opgaan. Zowel de oude meesters als de tegenwoordige serieuze amateur spelen met chemie om zijn eigen vleug aan de foto's te geven. Dat begint al bij het ontwikkelen van de film. Velen gebruiken hun zelfgemaakte brouwseltje, hetzij wél of niet afgeleid van een standaard ontwikkelaar. Afstemmen op je eigen manier van belichten en daarna op gepaste wijze ontwikkelen geeft precies dat wat je voor ogen had. Bij het vergroten geldt precies hetzelfde. Het gebruik van bepaalde Ansco ontwikkelaars hiervoor is nog steeds favoriet. Pyrogallol ontwikkelaars worden evenzeer gebruikt voor het afdrukken. Dat de kosten hiervoor ook nog eens meevallen is in mijn ogen minder relevant. Het resultaat daar gaat het om en dat is vaak niet uit een standaard pot te bereiken. Afgezien nog van de extra faktor vette "fun" die je bij het bereiden hiervan ondervindt. Ik wel...
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Kan me niet aan de indruk onttrekken dat je hier de plank helemaal mis slaat. In jouw geval zal dat misschien opgaan.
    Er zijn gewoon twee typen fotografen. De ene is techneut, de andere is creatieveling. Dat zijn de uitersten. Ik denk dat een goede fotograaf ergens in het midden zit. Zonder creativiteit geen mooie beeltenis, zonder techniek geen goede weergave.
    Dan is hier de vraag: heb je kennis van de chemie nodig om de techniek te beheersen? Ik denk het niet. Ook zonder kennis van de chemie kan je goede afdrukken krijgen. Maar het is net als met een super-stereo, waarbij de kenners gouden pluggen hebben en echte lampen in de versterker, nog bakkelieten platen draaien. Omdat je het hoort. Heb je dat nodig om goede muziek te luisteren? Niet echt. Moet je perse weten waar een wijn vandaan komt om van de smaak te genieten? En zo kan ik nog wel doorgaan.

Aan de andere kant: er zijn wel mensen die er mee bezig zijn. Ik zal ze maar stiekum techneuten noemen. Ik vind me zelf er ook eentje. Ik kan mateloos genieten van eigen brouwseltjes maken en testen. Gewoon zien wat doet Metol, wat doet hydrochinon (bijna niks), welke combi doet het goed. Het is gewoon erg leuk om uiteindelijk meer vat te krijgen op de materie en om precies dat beeld te maken zoals jij het voor ogen hebt. Als je je niet met de chemie bezig houdt, ben je gewoon eerder tevreden met je beeld. En daar is niets mis mee.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin