Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,649   Posts: 1,481,287   Online: 743

Results 1 to 7 of 7
    kad
    kad is offline

Shooter
    35mm

bariet papier: "hypo" chemie nodig?

Tot vandaag heb ik vrijwel enkel RC papier gebruikt en gebruik ik een ontwikkel, stop en fix bad. Ik heb vernomen dat als je bariet gebruikt je een extra "bad" nodig hebt met "hypo" (vermoedelijk afkorting) oplossing.

Is dit correct?
    Wat is het gevolg wanneer dat extra bad niet gebruikt wordt?

Kristof

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Je bedoelt HCA=hypo clearing agent. Dit wordt gebruikt om hypo (fixeer) te verwijderen en de spoeltijd van barietpapier te verkorten. Kodak en Amaloco leveren dit spul.
    Groet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by kad View Post
    Is dit correct?
    Wat is het gevolg wanneer dat extra bad niet gebruikt wordt?

Kristof
    Het idee is maximale archiefvastigheid te krijgen: residueel fixeer zou bruine vlekken kunnen maken op termijn.

Er zijn 2 mogelijkheden:
    Ofwel hypoclearing agent - dient om het verkorten van spoeltijd;
    of
    2 bad fixeer - gebruik van 2 baden gewone fix om het papier zo snel mogelijk te fixeren en zo een kortere spoeltijd te verkrijgen.

Ik prefereer het 2e, dan heb je geen extra chemie nodig.

Hypo is een term om gewoon fixeerzout te omschrijven - natriumthiosulfaat, vroeger wel natriumhyposulfaat genoemd.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Het idee is maximale archiefvastigheid te krijgen: residueel fixeer zou bruine vlekken kunnen maken op termijn.

Er zijn 2 mogelijkheden:
    Ofwel hypoclearing agent - dient om het verkorten van spoeltijd;
    of
    2 bad fixeer - gebruik van 2 baden gewone fix om het papier zo snel mogelijk te fixeren en zo een kortere spoeltijd te verkrijgen.

Ik prefereer het 2e, dan heb je geen extra chemie nodig.

Hypo is een term om gewoon fixeerzout te omschrijven - natriumthiosulfaat, vroeger wel natriumhyposulfaat genoemd.

M.
    Ik zou dat toch iets anders formuleren. Om een zo goed mogelijke archiveerbaarheid te krijgen, is het belangrijk dat de foto en goed gefixeerd is en goed gespoeld. Wordt aan een van deze voorwaarden niet voldaan, dan krijg je op enige termijn vlekken op je foto's, bleekt hij uit, etc. De enige oplossing die dan nog rest is een nieuwe afdruk.
    HCA is een middel dat gebruikt wordt om de spoeltijd te verkorten. Ook Ilford levert het. Het neutraliseert de fixeer en maakt dat het makkelijker uitspoelbaar is. Wanneer je geen HCA gebruikt, is de oplossing dat je langer spoelt. Een half uur in stromend water van 20 C is niet ongebruikelijk. Langer kan geen kwaad. Je kunt eventueel eerst kort spoelen, dan het spoelwater verversen en verder spoelen.
    Om zeker te zijn dat een foto goed gefixeerd is, gebruiken veel mensen (ik ook) een dubbel fixeerbad. De totale fixeertijd wordt door twee gedeeld. Eerst de helft van de tijd in het eerste fixeerbad, vervolgens in het tweede. Als de eerste uitgewerkt is, wordt het tweede bad het eerste en maak ik een nieuw tweede bad. Voordeel is, naast de zekerheid van optimaal fixeren, dat door de korte tijd het makkelijker uitspoelbaar is. Ik zou dat echter beslist geen vervanging voor HCA willen noemen en je zult nog steeds aanzienlijk langer moeten spoelen dan bij PE.
    Overigens kan voor een goede archiveerbaarheid een seleniumtoning beslist geen kwaad. Bijkomend voordeel is dat op veel papieren de zwarten wat dieper worden. Pas bij langer tonen vindt een echte kleuromslag plaats naar iets wat lijkt op aubergine.

Huub

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huub S View Post
    Ik zou dat toch iets anders formuleren. Om een zo goed mogelijke archiveerbaarheid te krijgen, is het belangrijk dat de foto en goed gefixeerd is en goed gespoeld. Wordt aan een van deze voorwaarden niet voldaan, dan krijg je op enige termijn vlekken op je foto's, bleekt hij uit, etc. De enige oplossing die dan nog rest is een nieuwe afdruk.
    HCA is een middel dat gebruikt wordt om de spoeltijd te verkorten. Ook Ilford levert het. Het neutraliseert de fixeer en maakt dat het makkelijker uitspoelbaar is. Wanneer je geen HCA gebruikt, is de oplossing dat je langer spoelt. Een half uur in stromend water van 20 C is niet ongebruikelijk. Langer kan geen kwaad. Je kunt eventueel eerst kort spoelen, dan het spoelwater verversen en verder spoelen.
    Om zeker te zijn dat een foto goed gefixeerd is, gebruiken veel mensen (ik ook) een dubbel fixeerbad. De totale fixeertijd wordt door twee gedeeld. Eerst de helft van de tijd in het eerste fixeerbad, vervolgens in het tweede. Als de eerste uitgewerkt is, wordt het tweede bad het eerste en maak ik een nieuw tweede bad. Voordeel is, naast de zekerheid van optimaal fixeren, dat door de korte tijd het makkelijker uitspoelbaar is. Ik zou dat echter beslist geen vervanging voor HCA willen noemen en je zult nog steeds aanzienlijk langer moeten spoelen dan bij PE.
    Overigens kan voor een goede archiveerbaarheid een seleniumtoning beslist geen kwaad. Bijkomend voordeel is dat op veel papieren de zwarten wat dieper worden. Pas bij langer tonen vindt een echte kleuromslag plaats naar iets wat lijkt op aubergine.

Huub
    Een andere oplossing is, om een (zwak) alkalisch of neutraal fixeerbad te nemen. Dit fixeerbad fixeert zeker zo goed als het zuur fixeerbad, maar de fixeerresten laten zich snel verwijderen. Het spaart spoelwater en je hebt geen hypo clearing agent nodig. Voorbeelden van dergelijke fixeerbaden zijn TF3 en TF 4, maar er zijn ook commerciel verkrijgbare neutrale of alkalische fixeerbaden.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Images
    6
    Weet je ook al hoe je gaat drogen?
    Ik fix trouwens hetzelfde als Huub. Ook met film gebruik ik twee fixbaden, je fixeert zeker goed en ik heb het idee dat je fixeer iets langer mee gaat. Alhoewel je ook niet te zuing moet zijn, komt de kwaliteit zeker niet ten goede. Ook met tf3 en tf4 kan je twee baden gebruiken. Te bestellen via Freestyle.
    Hypoclear kan je o.a. kopen bij foto Den Boer op de Hugo de Grootstraat.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Over het drogen van bariet is op dit forum al het mogelijke gezegd en geschreven. Zoek er even naar en je zult alles vinden wat je wilt weten.
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin