Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,690   Posts: 1,548,848   Online: 951

Results 1 to 5 of 5

Thread: Zunow?

Shooter
    Multi Format
    Images
    16

Zunow?

Hallo allemaal,

Ik heb op de zolder van mn moeder een pak papier gevonden. Het gaat om Zunow BN112 bromide papier.
    Heeft iemand een idee wat dit is? ik heb namelijk alleen maar ervaring met ilford pe & fb papier.

Groetjes,

ijsbeer

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=ijsbeer;444439]Hallo allemaal,

Zunow BN112 bromide papier.

Hoi Ijsbeer,
    Zunow is papier wat gemaakt werd door Forte in opdracht van de fa. Deko o.a. die vestigingen had in Delft en Leiden. Ik weet dat omdat ik als voormalig importeur van Forte ooit een gesprek had met de mensen daar over Zunow en zij bevestigde me hierin. Verder kocht ik het altijd in de jaren 70 bij Deko in Delft op het Achterom daar zij in vergelijking met ander papieren redelijk goedkoop waren.

René de Caluwé
    www.kentmerebenelux.nl

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by ijsbeer View Post
    Hallo allemaal,

Ik heb op de zolder van mn moeder een pak papier gevonden. Het gaat om Zunow BN112 bromide papier.
    Heeft iemand een idee wat dit is? ik heb namelijk alleen maar ervaring met ilford pe & fb papier.

Groetjes,

ijsbeer
    Hallo Ijsbeer,

Ik heb ik zo'n pakje, volgens mij dezelde emulsie in "parel glans". je moet zeker eens proberen een afdruk te maken, ik was verbaast over de kwaliteit na zoveel jaar, slechts een hele lichte sluier, en best een mooi papier!

(ik had daarna wel een probleem met mijn onwikkelaar (DS-14), deze ontwikkelaar kan je (heel) lang (her)gebruiken, zeker als je een NOVA sleufprocessor gebruikt, maar nadat ik dat papier gebruikt had, groeide er opeens beestjes (schimmels?) in mijn ontwikkellaar. Dit zou door gelatine van dit oude papier veroorzaakt kunnen worden volgens de ontwerper van DS 14: Ryuji Suzuki. Emulsies van modern fotopapier zijn behandeld met pesticiden om beestjes groei tegen te gaan, vroeger werd dat niet/minder gedaan)

Succes,

Cor

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Hallo Cor,

Oe zal het zeker binnenkort eens proberen. hopelijk krijg ik geen last van enge monsters in mn ontwikkelaar.
    we zullen zien.
    thanx voor de info. jij ook Rene,
    is het trouwens variabel contrast papier?

Groetjes
    ijsbeer

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by ijsbeer View Post
    Hallo Cor,

Oe zal het zeker binnenkort eens proberen. hopelijk krijg ik geen last van enge monsters in mn ontwikkelaar.
    we zullen zien.
    thanx voor de info. jij ook Rene,
    is het trouwens variabel contrast papier?

Groetjes
    ijsbeer
    Het is geen VC papier, dat was er toen nog (bijna) niet..de N slaat waarschijnlijk op Normaal (kijk nog even goed op de doos, dus ruwweg gradatie 2-3,

Succes,

Cor

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin