Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,445   Posts: 1,569,926   Online: 1064

Results 1 to 10 of 10

Shooter
    Medium Format

x-tol ontwikkeltijd

Welke tijd om te beginnen moet ik aanhouden bij FP-4 plus,belicht als 125 ASA
    bij verdunning 1+1 is dit 10 of 11 minuten.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Geen idee, op de website van Ilford staat dat je 8 1/2 minuten moet aanhouden bij onverdunde (stock) x-tol. Het verschil tussen 10 en 11 minuten is echter maar 10% en zal "om te beginnen" geen wereld van verschil geven. Oftewel, doen en dan bijstellen als dat nodig zou blijken.

kraker's Avatar
    The Netherlands, close to the Belgian border
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    The Massive Dev Chart zegt 10 minuten. Maar inderdaad, zoals SoulSurround al zegt, die 10% verschil is voor een eerste poging niet schokkend.

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Voor Xtol 1+1 met FP4+ op 125 ISO wordt 10 minuten aanbevolen. Onverdund is de tijd 8 minuten. Let wel dit zijn natuurlijk richttijden. Het hangt allemaal af van je belichtingsinstrumenten en ontwikkelritme. Om met deze tijden te beginnen lijkt me niet zo verkeerd.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Ik heb een film ontwikkeld in X-tol dus fp4 1+1 10 MIN.
    elke 30 sec 2 x kiepen,laatste minuut staan dus 9 min elke 30 sec en toen 60 sec.rust.
    belichting was 125 ASA
    Hij lijkt erg goed,maar eerst maar eens onder de vergroter.

1. De drager is licht blauw,paars-achtig , is dit typisch voor x-tol ???????,anders heb ik altijd bijna blank of licht geelachtig bij D76.

2. kan je de dekking meten met een wallner report meter die je gebruikt voor de belichtingstijd te meten.

Ik zal van de week afdrukken maken en dat moet het natuurlijk uitwijzen.

Shooter
    Multi Format
    De drager is licht blauw,paars-achtig , is dit typisch voor x-tol ???????
    Hangt volgens mij af van de fixeer dit je gebruikt in combinatie met film. Ik hoop dat iemand me corrigeert mocht ik de bal hier misslaan.

Mijn observatie:

(Ik gebruik nog steeds mijn voorraad Agfa fixeer. Over een litertje of 3 stock-solution moet ik dus naar iets anders uitkijken...)
    Tmax'en lijken paars, Delta's lila, HP4 en FP5 gelig, Foma's gewoon zwart en forte films diepbruin.

G

Shooter
    Medium Format
    Ik gebruil X-89 snelfix van Amaloco
    Bevalt mij uitstekent,ruikt weinig en werkt altijd,zelfs met reserve als ik al een keer de aangemaakte hoeveelheid te vaak gebruik.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Paarsachtige tint duidt meestal op een te korte fixeertijd of uitgeputte fixeer.
    Gewoon even opnieuw door frisse fixeer en dan moet het weg zijn.
    harry

Shooter
    Medium Format
    Ik heb opnieuw gefixeerd,nu 3 minuten en wat langer gespoeld en inderdaad het is in orde.
    paarsachtige tint is weg.
    de 10 minuten ontwikkeltijd lijkt goed , misschien volgende keer iets korter belichten en dan 10,5 minuten proberen

bedankt allemaal.

Ruud.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je deze paarse tint laat zitten kan dit de gevoeligheid van de beide emulsielagen van het varaibel kontrastpapier be´nvloeden.
    harry

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin