Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,761   Posts: 1,516,108   Online: 939

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22

Thread: afval chemie

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format

afval chemie

Beste mensen,

Is het echt nodig om het afval van ontwikkelaar, stopbad en fixeer te scheiden?
    Ik heb een paar jerrycans van 25 liter, maar als het een beetje tegenzit verzamel ik op den duur 75 liter chemisch afval. Ik kan natuurlijk halfvolle jerrycans inleveren, maar dat is ook weer zo wat .
    Eigenlijk is de vraag: kan het spul ook gerecycled (of wat ze er ook mee doen) worden als het door elkaar zit.
    Krijg ik in mijn garage een chemische reactie als ik alles bij elkaar kiep?
    Zijn er chemiefanaten onder ons die er verstand van hebben? Anders ben ik van plan om de hele bende gewoon bij elkaar te kiepen .
    áDieu,
    Johan

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Vroeger deed ik dat, ontwikkelaar en stopbad in een afval-jerrycan, fixeer in de andere. (Of deed ik de stop nou bij de fixeer? Weet ik even niet meer.) "Want dan kunnen ze zilver terugwinnen uit de fixeer." Toen leverde ik het in bij de chemo-kar (die hadden ze toen nog, tegenwoordig moet je alles zelf brengen...), waar ze beide jerrycans in 1 groot vat goten. Sindsdien gooi ik alles maar bij elkaar, blijkbaar wordt het toch niet gescheiden verwerkt.

Maar goed, informeer bij jouw inleverpunt: misschien willen zij het wel graag gescheiden?

Edit: overigens, jerrycans van 25 liter? Werk je in het groot? Ik hergebruik gewoon lege flessen van wasmiddel etc, alles wat niet verward kan worden met iets eet- of drinkbaars en waar minimaal 3/4 liter in kan.

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Shooter
    Multi Format
    Ik gebruik tegenwoordig citroenzuur als stopbad, dus daar heb ik geen enkel probleem mee.
    Fixeer en ontwikkelaar gaan apart in afgedankte 5-literbussen van gedistilleerd water naar het containerpark..

G

Shooter
    35mm
    Ik gooi alles in 1 tank en gelukkig nog niet ontploft

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ontwikkelaar en stop kan volgens mij gewoon door de gootsteen. Fixeer is een ander verhaal daar zitten zware metalen in en dat moet je wel opsparen in een jerrycan.
    harry

Release, the best you can do...

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Ontwikkelaar en stop kan volgens mij gewoon door de gootsteen. Fixeer is een ander verhaal daar zitten zware metalen in en dat moet je wel opsparen in een jerrycan.
    Ontwikkelaar door de gootsteen? Hm :rolleyes: , niet echt fijn, hoor. Kijk eens op het etiket van je ontwikkelaar, daar staat minimaal een "kruis" op, en misschien zelfs zo'n "dode drijvende vis". (Al moet ik bekennen dat ik "one-shot" developer ook meestal door de gootsteen giet... )

Stop, ja, dat zou evt. kunnen. Wat stopbad *zelf* betreft zeer zeker. Er raakt gedurende het gebruik natuurlijk wat ontwikkelaar in, maar je kunt je afvragen of de hoeveelheid ontwikkelaar in stopbad zodanig is dat het apart inzamelen rechtvaardigt. Iets met "signal-to-noise" ratio, maar dan "gevaarlijk-ten-opzichte-van-ongevaarlijk". Hm, als ik het teruglees, vraag ik me af of het duidelijk is...

Fixeer tenslotte... Ja, opsparen: goed idee. Maar niet om de reden die jij noemt: zilver valt niet onder "zware metalen", hoor (dacht ik...).

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Shooter
    35mm
    Stopbad kan volgens mij zonder problemen door de gootsteen, er zit meestal zo'n 2-3% azijnzuur of citroenzuur in. Als je weet dat je gewone keukenazijn 7-8% is... volgens mij lever je die ook niet appart in ;-)
    en die restjes ontwikkelaar? tja, er hangen ook restjes herbiciden, fungiciden enz op je aardappelen, appels... restjes ftalaten in je plastic... en voor de vrouwen aan de pil, restjes vrouwelijk hormoon in je urine (en eigenlijk zelfs meer dan 'restjes') het is niet zo gezond maar ook niet rendabel om alles appart te gaan verwerken.
    Ontwikkelaar is niet gezond, niet voor ons, niet voor het milieu... inleveren dus (hoewel ook ik moet toegeven dat ik op reis als ik daar films ontwikkel ook alles gewoon door de gootsteen spoel...)
    Fix, daar winnen ze het zilver uit terug, net zoals ze doen uit oude RX-platen, oude filmpjes...
    en kraker, ik heb vroeger in een milieu labo gewerkt en inderdaad, zilver is geen zwaar metaal... maar als je er teveel van hebt dan mag je het altijd bij mij thuis komen 'storten' ;-)
    ik zal eens kijken waarom ontwikkelaar niet gezond is en of je het gescheiden moet inleveren.

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Oude ontwikkelaar: heb dat eens nagevraagd bij de (chemische) veiligheids dienst hier op het lab waar ik werk: die zei kieper maar door de gootsteen.

Het fijne weet ik niet precies, maar de werkzame bestandelen zijn na gebruik niet meer zo milieu onvriendelijk als ze waren. Ikzelf gebruik een ontwikkelaar met vitamine C en Dimezone (derivaat van Phenidone), Vit. C is geen probleem en van Phenidone wordt beweerd dat die de minste impact heeft op het milieu.

Bovendien: hoeveel fanatiek zwart/wit werkers zijn er nog, dus dat beetje ontwikkelaar wordt zwaar uitverdundt in al het andere riool water.

Onverdunde, kapotte, ontwikkelaar uiteraard wel inleveren bij de gemeente.

Stop: door de gootsteen.

Fixeer: inleveren, zilver(verbindingen) zijn slecht voor het milieu. Eventueel zou je het zilver eruit kunnen halen: als je blank (zonder zeep of coating) staalwol in je fixeer afval vat gooit gaat het ijzer een (uitwissel) reactie aan met het zilver: het zilver plaat uit op de staalwol.

Je kan dan na een tijdje (wanneer precies weet ik niet ) de bovenstaande vloeistof afgieten en uitendelijk de verzilverde staalwol inleveren bij de gemeente.

Mvgr,

Cor

Shooter
    35mm
    hydroquinone (HQ) uit de ontwikkelaar is het ergste, vooral in water opgelost dood het al vissen, larven en andere dingen vanaf 0.2mg/l water... dat is al vanaf een lage concentratie, de Diethanolamine is pas schadelijk vanaf hoge concentraties en de rest van de produkten zijn redelijk onschadelijk. Nu is het ook een feit dat de Hydroquinone word omgezet bij de ontwikkelreactie naar een minder gevaarlijke stof... dus volledig uitgeputte ontwikkelaar kan niet veel kwaad meer...
    Onze start ontw heeft 1-5% HQ dus per liter maximum 5000mg/l
    onze verdunning?? en straffe vb: 1/9 dus hebben we nog 5mg/l HQ
    hiervan gaat een groot deel uitwerken bij de ontw (laten we grof zijn en zeggen dat maar de helft reageert) dus nog 2.5mg/l over.
    op zich denk je nu: GIFTIG... maar laat ons nu ook eens het toilet tegelijk doorspoelen (de grote knop he) ineens 7-10l water weg... dus schiet er van onze HQ nog 0.25mg/l over... en als de buren dan ook nog eens de afwas doen en de andere een bad nemen... (in de veronderstelling dat niet heel jou buurt zwart-wit werkers zijn) dan denk ik inderdaad niet dat ontwikkelaar heel erg veel kwaad kan...
    Conclusie... eigenlijk mag het zo de gootsteen in...
    Voor alle zekerheid heb ik ook een mailtje naar Ecowerf gestuurd, mocht ik er iets van horen post ik het zeker hier...

Groetjes,

Tom

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Bij 'mijn' chemisch depot willen ze graag fixeer en ontwikkelaar gescheiden hebben. Stopbad doen ze niets mee. Toner snappen ze niet. Willen ze bij de tonercassettes van printers doen........................ Selenium toner is toch echt niet prettig voor het milieu....

Als ik hier met 25 liter jerrycans aankom, denken ze dat ik professioneel werk en dan moet ik betalen. Ze geloven niet dat ik het heb opgespaard. Sindsdien breng ik vaker kleinere hoeveelheden.

Anne Marieke

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin