Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,283   Posts: 1,535,006   Online: 1042

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 12 of 12

Shooter
    4x5 Format

Houdbaarheid XTOL

Invriezen of koelkasten is niet nodig. Mijn ervaring: gewoon leidingwater (hardheid 3DHg), niet schudden maar roeren (minder zuurstof in de oplossing), goed afgevulde donkerbruine 1 literflessen. OK, ik gebruik argon om de lucht uit halfvolle flessen te verdrijven omdat ik dat toch in huis heb, maar dat is voor een grootverbruiker niet van belang. Omdat ik minder dan 5 liter XTOL/jaar gebruik is de laatste fles steeds ouder dan een jaar maar nog perfect (wordt braaf getest op een filmpje met een grijswig).

Overigens is XTOL wel veel gedoe en mijn voorkeur gaat uit naar een vloeibare ontwikkelaar. Was een trouwe fan van Ilford's Ilfosol maar de houdbaarheid is droevig. Ga na vele jaren toch maar eens naar AM47 kijken. Koopt Nederlandsche Waar :-)

W

Quote Originally Posted by Pim Warnars View Post
    Ik vul vijf apparte flessen van een liter nokkievol, kunnen in vriezer of koelkast maar gaan er toch binnen een paar weken doorheen.
    [FONT=Arial]Walter-NL[/FONT]

Shooter
    Medium Format
    Images
    6
    Gezien het aandeel van Hydrochinon in AM74 is het verstandig deze ontwikkelaar op te vangen voor de K.C.A. Dit geldt overigens ook voor b.v. Rodinal (Para-Amino Phenol) of pyro ontwikkelaars, gebaseerd op pyrogallol of pyrocatechine. De laatst genoemde stoffen worden niet in het milieu afgebroken en zijn tamelijk giftig.

Niet zoveel moeite om gewoon alles op te vangen en weg t brengen toch?
    Ook m'n stopbad vang ik op omdat daar naar mijn idee, zeker na wat langer gebruik voldoende hydrochinon sporen in zitten. Of overdrijf ik nou?

Xtol gaat voortijdig om zeep als je leiding water wat meer dan normale sporen van metalen bevat. Deze gaan dan een reactie aan met het ascorbine zuur (vit. C.) de actieve ontwikkel component van Xtol. Daar Xtol een ander pH traject volgt dan b.v. AM74 kan de EDTA beperkt worden ingezet bij het "afvangen" van metaal ionen. Dit complex wordt vaak bij ontwikkelaars gebruikt om het probleem te verhelpen.

Daarom maak ik altijd aan met gedestileerd water, een liter kost nog geen euro bij bouwcenter en je bent zeker constant. Leidingwater kan fluctueren en dan zou er een verschil in de en stock en de andere kunnen zitten.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin