Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,486   Posts: 1,571,306   Online: 755

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Shooter
    35mm

XTOL, persé 5 liter aanmaken?

Ik wil eens een keer Xtol gaan gebruiken, helaas is deze enkel verkrijgbaar in 5 liter verpakkingen. Kan ik d.m.v. de poeder wegen niet enkel 1 liter aanmaken en de rest van de poeder bewaren voor een tijd later?

En AM74 is dat eigenlijk niet een evenknie van D76 of ID11. Wie kan mij het verschil eens uitleggen, het zijn tenslotte allemaal nivilerende ontwikkelaars.
    Wat is het verschil tussen D76 en AM74 en vooral het effect op de film (in het algemeen dan )

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het afwegen van kleinere hoeveelheden chemicaliën wordt over het algemeen niet aanbevolen. Oorzaak is dat de chemie voor de 5 liter verpakking doorgaans niet één homogene samenstelling is waarbij de per liter af te wegen hoeveelheid ook de exacte verhouding heeft. Deze afwijkingen kunnen leiden tot onregelmatige ontwikkelresultaten.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    gewoon in 5 liter flessen afvullen tot de dop. dan zit er geen lucht bij in. Zelf vul ik de minst volle fles meestal met aanstekergas om de zuurstof te verdrijven. het helpt tenminste voor mn gevoel.

ijsbeer

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by ijsbeer View Post
    gewoon in 5 liter flessen afvullen tot de dop. dan zit er geen lucht bij in. ijsbeer
    Ik dacht dat jij het gewoon invroor... ijsbeer ;-)

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Ik dacht dat jij het gewoon invroor... ijsbeer ;-)
    Oe Misschien geen slecht idee. alleen zit mijn vriezer al vol met diafilm en in de ijsbeer zijn vacht is het veel te warm.

Shooter
    35mm
    Bedankt voor jullie antwoord, eigenlijk had ik het zelf wel kunnen raden
    Nog maar eens even nadenken over het gebruik van X-tol.

Shooter
    Medium Format
    Images
    6
    Ik vul vijf apparte flessen van een liter nokkievol, kunnen in vriezer of koelkast maar gaan er toch binnen een paar weken doorheen.

Shooter
    Medium Format
    HANFO,

Had je nog met X-tol ontwikkeld
    zo ja, bij welke film en wat vond je van de resultaten.

Laat eens wat weten.

Shooter
    Medium Format
    Images
    6
    niet onverstandig trouwens om X-tol aan te meken met gedestileerd of gedeminiraliseerd water.

Shooter
    Medium Format
    Xtol gaat voortijdig om zeep als je leiding water wat meer dan normale sporen van metalen bevat. Deze gaan dan een reactie aan met het ascorbine zuur (vit. C.) de actieve ontwikkel component van Xtol. Daar Xtol een ander pH traject volgt dan b.v. AM74 kan de EDTA beperkt worden ingezet bij het "afvangen" van metaal ionen. Dit complex wordt vaak bij ontwikkelaars gebruikt om het probleem te verhelpen.
    AM74 is een ontwikkelaar gebaseerd op hydrochinon (<1%) en phenidone. De eerste verkleurt bij gedeeltelijke oxidatie. AM74 gaat van licht geel, geel naar bruin. Bij donker bruine kleur moet je deze ontwikkelaar niet meer gebruiken.
    Levensduur bij volle fles ruim twee jaar. Na gebruik 6-10 maanden. Xtol geeft bij een beetje pech (teveel metaal ionen in het leiding water) na 5-6 maanden de geest. De ontwikkelaar verkleurd niet en dat is minder prettig omdat er verder geen indicatie is dat de ontwikkelaar niet meer goed is.
    Poeder ontwikkelaars moet je altijd als geheel aanzetten i.v.m. de homogeniteit. Graag buiten de doka ivm het stuiven en stof ontwikkeling wat niet wenselijk is bij fotogevoelige materialen. Ook moet je Xtol niet te warm aanzetten omdat ascorbinezuur wordt afgebroken boven een bepaalde temperatuur. Omdat er bij Kodak problemen waren met de homogeniteit in de 1 ltr. verpakkingen is deze al vele jaren uit de productie.

Verstandig is bij het aanzetten van Xtol er een datum op te zetten en deze ontwikkelaar na 5 maanden weg te kieperen. Gezien de inhoud kan dit door de gootsteen. Net zoals Ilfosol-S (Ilford) en FX-50 (Paterson). De laatste ontwikkelaar wordt overigens niet meer geproduceerd.

Gezien het aandeel van Hydrochinon in AM74 is het verstandig deze ontwikkelaar op te vangen voor de K.C.A. Dit geldt overigens ook voor b.v. Rodinal (Para-Amino Phenol) of pyro ontwikkelaars, gebaseerd op pyrogallol of pyrocatechine. De laatst genoemde stoffen worden niet in het milieu afgebroken en zijn tamelijk giftig.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin