Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,228   Posts: 1,532,820   Online: 966

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
    mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format

Wat is Agfa Litex O 811P

Ik heb wat spullen op de kop getikt en ik kan sommige niet plaatsen.
    Er zit Agfa Litex O 811P bij, ik heb er in het donker een velletje uitgehaald en het lijkt op vlakfilm. Ik kan op het internet er niet veel van terug vinden.
    Ook zit er een doosje Rapitone P1-1, O 81P Gevalith Ortho en Scientia EM Film.
    Dit alles in diverse formaten.
    Er gaat bij mij geen lichtje branden van wat het is

Mike.
    --Mike

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Scienta EM Film

De benaming scientia zegd al dat dit een film voor wetenschappelijke doeleinden is. EM zal Electroon-Mikroskopie aanduiden.
    Dus hoogstwaarschijnlijk ongesensiteerd en fijnkorrelig.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Hier hebben we de uitdrukking "die Katze im Sack kaufen". Ik weet helaas geen synoniem in het Nederlands...

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    In het nederlands is het ook "een kat in de zak kopen" .
    Maar wie zegt dat ik wat gekocht heb
    --Mike

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Er zit Agfa Litex O 811P bij, ik heb er in het donker een velletje uitgehaald en het lijkt op vlakfilm. Ik kan op het internet er niet veel van terug vinden.
    Mike.
    Litex O 811p is een orthochromatische film met zeer steile gradatie, polyesteronderlaag van 0,1mm in de doka te behandelen met rood licht
    (film van Agfa-Gevaert voor lith en lijnwerk)
    Ook de Gevalith komt uit de grafische wereld waarbij de 8 verwijst naar de gradatie, 1 naar de dikte van de film en p naar de onderlaag en O van orthochromatisch.
    Indien deze vlakfilms een beetje goed bewaard zijn, is het nog best mogelijk dat ze bruikbaar zijn voor fotografiek (grootformaatnegatieven voor experimenten of gomdrukken)
    KK

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Dat biedt mogelijkheden om te experimenteren met grootformaat pinholes.
    Er zit film bij in het formaat 20x24 in nog dichte doos.
    Welke ontwikkelaar kan je gebruiken, en hoe lang moet je ontwikkelen.
    Of kan je met het rode licht aan kijken hoe het negatief zich ontwikkeld heeft.

Mike.
    --Mike

Shooter
    Multi Format
    Welke ontwikkelaar kan je gebruiken, en hoe lang moet je ontwikkelen.
    Of kan je met het rode licht aan kijken hoe het negatief zich ontwikkeld heeft.
    Mike.
    Voor "amateur"gebruik is gewone papierontwikkelaar voldoende, maar je moet experimenteren voor de juiste belichting. Ik heb de film nooit als pinhole gebruikt omwille van de zeer geringe gevoeligheid en steile gradatie. Maar een leuk experiment.
    Even in mijn doka rondgekeken en ik vond nog enkele stukjes O811p.
    Verder gebruik ik nog altijd de O711p(30x40cm) die "iets" zachter is, maar nog altijd lijnfilm. Wil je een normale gradatie moet je naar de gradatie 3 reeks. Naast de O (ortochromatisch) versie bestaan er ook N (non) en P (panchromatisch). Zo is de P330p of wat zachter de P230p, goed bruikbaar in pinhole.
    Jammer genoeg ben ik aan mijn laatste doos begonnen.
    KK

Shooter
    ULarge Format
    Dit alles in diverse formaten.
    Er gaat bij mij geen lichtje branden van wat het is

Mike.
    Ik heb nog een doosje staan van 9x12. Is al jaren over de datum, maar ik hoop het ooit nog te kunnen gebruiken voor solarisatie- en lijnexperimenten. De film is op zicht te ontwikkelen onder rood licht (dus niet onder het geel-groene voor de multicontrastpapier) in papierontwikkelaar. Ik heb nog ergens een gebruikshandleiding liggen. Als je me een PM stuurt met je adres dan wil ik je wel een kopietje sturen. In het handboek voor de zwartwitfotografie van Gerard de Jong wordt een heel hoofdstuk gewijd aan fotografiek en hoe je met dit soort materiaal om kunt gaan.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Ik heb dus zeer lange sluitertijden nodig.
    Leuk om mee te experimenteren.
    MIsschien is het ook wel wat om te gebruiken in een oude KW (Kamera Werkstatten) Dresden A1 camera waar normaal glasplaten in horen.
    Een mooie oude camera met balg en compur sluiter.
    --Mike

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Zit de handleiding/specs misschien in de doos? Ik heb nog 2 dichte dozen staan.
    Ik ga er gewoon eente openmaken.
    Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.
    Laatst ook met een dichte doos brovira. er zat gewoon nog een handleiding van het papier in.
    --Mike

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin