Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,933   Posts: 1,585,486   Online: 892

Results 1 to 6 of 6
    Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF

Regeneren chemie met Nova papier processor

Hi,

Ik gebruik een 30*40 Nova vertical slot developper.
    Voor de chemie gebruik AM1001 1+9 en X89 1+4
    Weet iemand hoeveel ontwikkel- stop en fix moet ik vervangen na bijv een 30*40 bariet of RC?

(ik had het in een rekenblad staan, maar na een computercrash bleek ook de backup niet OK)

Groetjes

Luc

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Hoi Luc,

Ontwikkelaar: voldoende volume zodat de print helemal ondergedompelt blijft, (ontwikkelaar moet je tijdens een lange print sessie wel eens 1 keer bijvullen, de rest niet), als je klaar ben aanvullen totdat de afdek buis net geraakt wordt.

Stop en fixeer: geld hetzelde. Stop gebruik ik totdat de indicator kleur van geel naar blauw in veranderd, fixeer controleer ik met Tetenal fixeer test strips.

Mvgr,

Cor

Quote Originally Posted by Luc View Post
    Hi,

Ik gebruik een 30*40 Nova vertical slot developper.
    Voor de chemie gebruik AM1001 1+9 en X89 1+4
    Weet iemand hoeveel ontwikkel- stop en fix moet ik vervangen na bijv een 30*40 bariet of RC?

(ik had het in een rekenblad staan, maar na een computercrash bleek ook de backup niet OK)

Groetjes

Luc

kraker's Avatar
    The Netherlands, close to the Belgian border
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by Cor View Post
    Hoi Luc,
    Stop gebruik ik totdat de indicator kleur van geel naar blauw in veranderd.
    Dat is me nou nog echt nooit gelukt. Op den duur denk ik: het gaat al zooo lang mee, ik zal het onderhand maar eens vernieuwen. De indicator heb ik nog nooit zien werken

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Quote Originally Posted by kraker View Post
    Dat is me nou nog echt nooit gelukt. Op den duur denk ik: het gaat al zooo lang mee, ik zal het onderhand maar eens vernieuwen. De indicator heb ik nog nooit zien werken
    Dat is bij mij net zo

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Cor, ik heb een tijd een systeem gebruikt waarbij je XX ml bijvulde telkens je enkele foto's gemaakt had. Dit werkte zeer goed en zo kon je meer dan een maand werken zonder de chemie te vervangen.
    Als je een week niet gewerkt had, dan moest je wel 1/2 liter (van de 2 liter) vervangen. Dit enkel voor de ontwikkelaar.
    De ontwikkelaar wordt opgeslorpt door het papier, maar voor de stop en fixeer is het papier reeds nat. Daar tapte ik dan eerst xx ml af en vulde dan bij.

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Luc,

Ik gebruik een ander systeem; ik meng zelf mijn ontwikkelaar: Ryuji Suzuki's DS-14, en ik vul steeds aan tot de rand met de "replenisher" versie, dat is DS-14 gemaakt zonder kaliumbromide (tijdens het onwikkelen van zwart wit papier komt er oa bromide vrij, dus aanvullen zonder de extra bromide is van belang, ookal omdat (teveel) bromide de tint van de afdruk kan beinvloeden)

Met dit systeem hou ik een ontwikkel sleuf enig maanden actief.

Mvgr,

Cor

Ps ook ik heb totnutoe 1 keer de stop van kleur zien veranderen, ik ververs hem toch meestal wat eerder uit voorzorg

Quote Originally Posted by Luc View Post
    Cor, ik heb een tijd een systeem gebruikt waarbij je XX ml bijvulde telkens je enkele foto's gemaakt had. Dit werkte zeer goed en zo kon je meer dan een maand werken zonder de chemie te vervangen.
    Als je een week niet gewerkt had, dan moest je wel 1/2 liter (van de 2 liter) vervangen. Dit enkel voor de ontwikkelaar.
    De ontwikkelaar wordt opgeslorpt door het papier, maar voor de stop en fixeer is het papier reeds nat. Daar tapte ik dan eerst xx ml af en vulde dan bij.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin