Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,302   Posts: 1,536,220   Online: 674

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 27 of 27

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ... net zoals sommige fotografen die naar de scene kijken en weten wat de lichtomvang is zonder een meter te pakken.
    Volgens mij is dat grootspraak.
    Mag ik even corrigeren?

... net zoals sommige fotografen die naar de scene kijken en die beweren te weten wat de lichtomvang is zonder een meter te pakken.

Lijkt me zeer sterk. Sunny 16 is wel praktisch (gebruik het zelf nogal wat) maar om de contrastwijdte (dat bedoel je toch?) te weten, heb ik wel een spotmeter nodig.

Je bent maandenlang bezig je films in te testen en dan ga je iets arbitrair gebruiken om je belichting te meten. Raar...

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Mag ik even corrigeren?

... net zoals sommige fotografen die naar de scene kijken en die beweren te weten wat de lichtomvang is zonder een meter te pakken.

G
    Zo vreemd is dat niet. De lichtomvang ( luminiteitsrange) wordt door de eigenschappen van je oog bepaald en is vrij constant.. Het oog stelt zich op de verlichtingssterkte in(accomodatie), maar de range blijft vrij constant. Denk niet dat je waarneemt wat er buiten gaande is. De eigenschappen van je oog zijn begrenzend en bepalend. Overigens komt dit onderwerp op 8 september (instuif) aan de orde.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Mag ik even corrigeren?

Lijkt me zeer sterk. Sunny 16 is wel praktisch (gebruik het zelf nogal wat) maar om de contrastwijdte (dat bedoel je toch?) te weten, heb ik wel een spotmeter nodig.

Je bent maandenlang bezig je films in te testen en dan ga je iets arbitrair gebruiken om je belichting te meten. Raar...

G
    Waar het om gaat is dat je voor het schieten kunt verifieren of de gekozen tijd/diafragma inderdaad goed is bij benadering. Zo heb je een controle middel om geen al te grote fouten te maken.

Probeer maar eens als iemand die altijd op de p stand werkt vraagt wat de belichting is voor handmatig hem bv een 1/500 bij F22 van een stilleventje met belichting van een lampie van 100W. Ze stellen het blindelings in omdat ze totaal geen benul hebben waar ze mee bezig zijn..

Shooter
    4x5 Format
    Ik kan je bevindingenn niet reproduceren en ik kan ook geen verklaring bedenken voor een verschil in stops tussen scherpstellen of oneindig.
    - Tenzij je een macrolens gebruikt en een flinke afbeeldingsmaatstaf aanhoudt.
    - Mits in beide gevallen de kaart beeldvullend wordt opgenomen en egaal verlicht zodat het niet uitmaakt welk deel van de kaart gemeten wordt.

En ja, ik stel in op oneindig om de altijd aanwezige structuur van de kaart kwijt te raken. Die stoort namelijk bij het gebruik van de kleine meetcel van m'n densitometer.

Groet
    W

Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    In een artikel van een Duitser (die de Heiland Splitgrade ook gebruikt als densitometer) heb ik ooit gelezen dat hij - wanneer hij een grijskaart fotografeert om later de densiteit te kunnen meten - niet op de grijskaart scherpstelde maar op "oneindig". Dat heb ik overgenomen, maar omdat ik er gisteren achter kwam (na een testje) dat dat toch wel 2/3 stop kan schelen (scherpe versus onscherpe grijskaart bij dezelfde belichting) vroeg ik me af wat je nou het beste kunt doen.
    Logisch gezien lijkt me een scherpe grijskaart eigenlijk meer zeggen, omdat je dat in de praktijk (met een bepaald onderwerp) ook doet... of zie ik dat verkeerd?
    [FONT=Arial]Walter-NL[/FONT]

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Walter-NL View Post
    - Mits in beide gevallen de kaart beeldvullend wordt opgenomen en egaal verlicht zodat het niet uitmaakt welk deel van de kaart gemeten wordt.
    Geheel beeldvullend gaat dus niet omdat je met een 150mm (middenformaat) lens dan in het macrobereik komt. De kaart was in beide gevallen op dezelfde manier belicht en op meerdere punten (o.a. hoeken + midden) gecontroleerd met een spotmeter.

Shooter
    4x5 Format

gewoon logisch denken ...

Lichtmeting door-de-lens is een heel evident en eenvoudig gegeven. Meerpuntsmeting op een egaal vlak als een grijskaart zal nooit of te nimmer een correct resultaat geven omdat deze metingen rekening houden met bepaalde 'overwichten' op vooraf bepaalde delen van het gemeten oppervlak.
    Enkel en alleen spotmeting zal een juist resultaat geven ... met welke brandpuntsafstand ook gemeten. Hou wel altijd en steeds rekening met een eventuele afwijking van je lichtmeter ... tenzij die écht 'geijkt' zou zijn, wat echt zelden het geval is trouwens.
    Gebruik voor het testen van je lichtmeter niet alleen een grijskaart, maar aanvullend ook een goede grijstrap en kleurenkaart. Meet met spotmeting op de grijskaart of met een lichtmeter-met-invercone (bij heel diffuse belichting) en beoordeel grondig de grijstrap : is zwart wel zwart en is wit wel degelijk wit ... en dan zit je wel ergens in de buurt ...

Shooter
    4x5 Format

raar ?

[QUOTE=argus;511865]Volgens mij is dat grootspraak.
    Mag ik even corrigeren?

Ik vond het indertijd ook ... toch is het mijn ervaring dat de mens indrukwekkend goed omkan met deze dingen. Mijns inziens heeft het veel te maken met 'gewoontes'. In de tijd waarin ik echt dagelijks fotografeerde kon ik heel goed de nodige belichting inschatten ... nee ... niet perfect ... maar toch voldoende om zonder lichtmeter goed belichte opnamen te maken.
    Hetzelfde fenomeen had ik ook in mijn eigen donkere kamer (maar niet in een andere) waar ik vrijwel perfect de belichtingstijd kon inschatten bij de mij vertrouwde vergrotingen van eigen gemaakte en ontwikkelde negatieven.
    Het zal wel met 'gewoontes' te maken hebben vermoed ik ... maar gelijk hoe was het wel zo ... en ik ben er vast van overtuigd dat elke fotograaf-met-gewoontepatronen dit zal herkennen ...

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin