Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,836   Posts: 1,582,437   Online: 712
      
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
  1. #1

    Join Date
    Aug 2007
    Shooter
    35mm
    Posts
    3

    Enkel vraagjes van een beginnende ontwikkelaar

    Aangezien ik de donker kamer van mijn nicht mag gebruiken ( die op wereldreis vertrekt ). ik treed nu dus ook binnen de de magische Z&W wereld.Na een dagje uitleg van mijn nicht is het meeste me wel duidelijk, zit ik toch nog met enkele vragen:

    - Film: Mijn nicht zweert bij tri-x,lijkt me echt wel een een mooie film, maar proberen gaat mee. Ik lonk voornamelijk naar de goedkopere adox pro 125, adox pro 400, fomapan 200 en 400. Iemand toevallig ervaringen met een van bovenstaande films?

    - Zijn er opzienbarende verschillen ilford hp5 en tri-x? Waarom kiezen mensen voor hp5 en niet voor tri-x ( een omgekeerd ). Tri-x zou naar verluid beter de pushen zijn...

    - Welke ontwikkelaar? Voor mij is het nu nog een reusachtig doolhof, als ik de catalogus van fotoimpex doorblader zie ik 4 pagina's ontwikkelaar van alle mogelijke merken. Mijn nicht zweert bij ID-11 ( = D76 ? ). Maar bij hier lees ik dat tri-x + rodinal ook een mooi ( korrelig ) resultaat geeft. En xtol, ook een mooie standaard fijnkorrelontwikkelaar is. Voorlopig doe ik het met een flesje AM20 dat ze nog liggen had.

    - Welke producten voor het stoppen en fixeren van de de film/papier? ( Liefst uit de catalogus van fotoimpex ) Idem voor film en papier?

    - Papier is een even groot doolhof, maar daar heeft ze me nog een grote voorraad ilford papier meegegeven. Dus daar is niet zoveel haast bij. Met bariet wacht ik nog wel een beetje tot ik alles wat beter onder de knie heb...

    - De vergoter is een durst M601, oorspronkelijk een 6x6 vergroter waarin ze een houtje heeft geplaatst om met 35 mm negatieven te kunnen werken, maar echt goed werken vind ik het niet. Bestaat daar een adapter voor of iets gelijkaadig?

    Sorry, voor de vele ( waarschijnlijk domme vragen )
    Bert

  2. #2
    Marc Leest's Avatar
    Join Date
    Oct 2003
    Location
    Hasselt, Belgium
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    1,267
    Images
    12
    Ik zou idd. beginnen met Tri-X, kost wat meer maar is gewoon de beste in zijn soort. HP5 is ook een zeer goede film.
    Kwestie van persoonlijke voorkeur.
    Tri-X in id11 1:1 begin bij negen minuten, elke minuut kiepen; Ontwikkelaar D-76 (id11) en Tri-X zijn voor mekaar gemaakt. Als beginner NOOIT pushen, beer een andere film met hoger iso halen (neopan1600 bv).
    Ik vind XTOL beter, maar die kun je alleen per 5l aanmaken. ID-11 komt in 1l verpakking. Wacht met Rodinal tot je wat meer ervarnig hebt.
    Stop: gewoon waterbad gebruiken
    Fixeer: Die van amaloco is zeer goed.
    Je hebt een sivoma35 masker nodig, eventueel een 50mm condensor en een 50mm lens (niet echt nodig om mee te beginnen)
    Welk papier is het precies ? Het WT pearl oogt redelijk goed in Rc .

    Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

  3. #3
    titrisol's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Rotterdam
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    1,671
    Images
    8
    ich will in Engels schrijven als mijn nederlans is niet goed.

    Yes it is all a matter of choice.
    I used to love Agfa film, APX100 was my everuyday film
    That is gone, FOMApan 100 is a great film
    Why Hp5 over Tri-X/ I like the tonality of HP5 better, and it was cheaper

    Developer, choose one that works for you, Xtol, Ilford DDX, Ilford Id11 Kodak D76, Amaloco are all good.

    Fixer/Stop. Amloco is excellent for the price

    The enlarger you have will accomodate up to 6x6, I don;t know if yours came with the negative carrier that has movable arms so that it accomodates all sizes of negatives.
    If not, you can even begin my making a cardboard negative holder. Use black cardboard and cut the size of the negative.
    You may need a 50mm lens to make larger pictures with 35mm film in the future. I have a spare cheap one you can have if you pay the shipping or want to pick up from barendrecht. It is not of the best quality but with care can do good stuff.
    I do not rememeber if the Durst M601 had the variable condensor inside it that you can move for 35mm or 6x6.

    Paper, you have a box already, I'd recommend for a beginner to use RC paper which is easier to process and for chemicals the amaloco ones are very good.

    Cheers

    PS. fotohuisrovo has a very good assortment of everything and robert is a great guy to talk to
    Mama took my APX away.....

  4. #4

    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Groningen, Nederland
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    144
    Images
    8
    Waarom mensen voor een bepaalde film kiezen, ligt aan de persoonlijke voorkeur. Vaak begin je ergens mee (in mijn geval FP4+), experimenteert wat tot je tevreden bent en laat het zo. Ik zou als ik jou was beginnen met 1 film-ontwikkelaar combinatie, zodat je consistente resultaten krijgt. Kijk in het begin of de ontwikkelaar praktisch is: komt het in poedervorm (zo ja, kun je het dan nauwkeurig genoeg afwegen?), gebruik je grote of kleine verdunning (of maakt dit voor je budget niet uit), etc. Waarom neem je om te beginnen niet gewoon de combi van je nicht over? Dus Tri-X en ID-11. Als zij er tevreden mee is, waarom zou jij dat dan niet zijn?

    Als stopbad voor zowel film en papier gebruik ik gewoon water met een klein scheutje azijn. Het zuur zorgt ervoor dat je fixeer langer meegaat. Hoewel je dezelfde fixeer voor het papier als voor film gebruikt is het toch aan te raden twee oplossingen te maken, één om films te fixeren en één voor papier. Als fixeer gebruik ik Amaloco X89.

    Heb vooral heel veel plezier in de doka. Als ik nog een boekentip mag geven: 'Way beyond monochrome' van Ralph W. Lambrecht and Chris Woodhouse. Het boek gaat op wetenschappelijke wijze in op de kunst van het afdrukken, maar ook als je wat minder technisch ingesteld bent kun je er heel veel van leren.

  5. #5
    PieterB's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    near Aalter, Belgium
    Shooter
    35mm
    Posts
    809
    Images
    9
    TriX met een allround ontwikkelaar, ID11, of als je tegen een leuke korrel kan rodinal. Persoonlijk vind ik rodinal niet zo moeilijk om te gebruiken, het was mijn eerste ontwikkelaar. Ik gebruik het nu nog voor TriX, de korrel is dan juist het typerende... . Maar voor mij maakt de film en de ontwikkelaar ook nog niet zoveel uit, als die maar kwalitatief is. Enkel het beeld is belangrijk en met TriX kan je zowat alles vastleggen

    Stopbad: ik gebruik nog stop van amaloco, maar als de fles uit is ga ik ook gewoon water gebruiken.

    Het is zeker belangrijk je flessen fixeer van papier en film gescheiden te houden.
    Wat test voor je fixeer is mss ook handig, ik ververs tegenwoordig heel dikwijls men fixeer , maar als ik het niet betrouw kan de test van amaloco me zekerheid bieden
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

  6. #6

    Join Date
    Aug 2007
    Shooter
    35mm
    Posts
    3
    Allemaal bedankt voor de hulp ( en sorry voor de wat late reactie ). Alle producten zijn vandaag toegekomen ( via fotoimpex ). Xtol, rodinal wat film en ... ADOSTOP. Voor de prijs dat het kost neem ik toch liever het zekere voor het onzekere.

    Nu nog een vraagje, snel dat ik straks het middenformaat ( 6x6 ) virus te pakken krijg, hoe ontwikkel ik deze film? Zijn daar ook andere tanks en spoelen voor, spoelen zeker ( bredere film ), maar passen deze ook nog in mijn tank? En waar deze spoelen te vinden?

    B.

  7. #7

    Join Date
    Aug 2007
    Shooter
    35mm
    Posts
    3
    Bij het maken van xtol? In kokend water of gewoon water op kamertemp.? Alles in een kom maken of eerst water in flessen en dan poeder erbij?

    Bert

  8. #8

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    Bij het maken van xtol? In kokend water of gewoon water op kamertemp.? Alles in een kom maken of eerst water in flessen en dan poeder erbij?
    Ik begin met 4 liter water van 25 - 27 graden in een 5 liter emmertje wat ik daarvoor bij blokker heb gekocht. Waar ik een maat streepje voor 5 liter in heb gezet. Eerst ALLE component A GOED oplossen. DAN PAS component B toevoegen. Als alles is opgelost aanvulen met water tot 't 5 liter merk. Daarna giet ik 't in kleine flessen. In mijn geval van 300 ml die voor mij precies genoeg is voor 1 film.

  9. #9

    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    ULarge Format
    Posts
    194
    Quote Originally Posted by Hippopotamos View Post
    Nu nog een vraagje, snel dat ik straks het middenformaat ( 6x6 ) virus te pakken krijg, hoe ontwikkel ik deze film? Zijn daar ook andere tanks en spoelen voor, spoelen zeker ( bredere film ), maar passen deze ook nog in mijn tank? En waar deze spoelen te vinden?
    B.
    In principe niet anders dan kleinbeeld, maar het hangt van je tank af. Als je met een Patersontank werkt, kun je de spiraal uitelkaar draaien en op een andere breedte weer in elkaar zetten. Iets vergelijkbaars geldt voor de Jobo spiralen. Als je met een metalen tank werkt, zul je waarschijnlijk een andere spiraal nodig hebben en eventueel ook een andere tank. Die vind je tweedehands of in de vakhandel.
    Of de bredere spiraal nog bij de Paterson in je tank past, hangt van de maat van je tank af. De kleinste tank, waar net een kleinbeeldspoel in kan en die met 300 ml geheel gevuld is, is niet geschikt voor rolfrilm. Alle andere wel. In plaats van 300 ml vloeistof gebruik je 500 ml vloeistof om de film geheel onder te dompelen.
    Je moet bij het gebruik van grotere tanks (600 ml en >) uitkijken dat tijdens het kiepen de spiraal niet omhoog komt - vraag me niet hoe ik dat weet Dat is te voorkomen door het gebruik van een speciale klem en als die er niet is, met een stuk elastiek dat je strak om de centrale kolom van de tank wikkelt, net boven de spoel. Helemaal vullen is ook een optie.
    Een laatste ervaring is dat je bij rolfilm en zeker in de grotere tanks, rustig moet kiepen omdat je anders een onregelmatige ontwikkeling krijgt. Vaak is een voorzichtige beweging tot de tank horizontaal is, al voldoende om de grote hoeveelheid vloeistof voldoende te laten bewegen.

    Huub


    Huub

  10. #10

    Join Date
    Feb 2005
    Shooter
    35mm
    Posts
    40
    Ik lees dat mensen hier water willen gebruiken ipv stopbad. Ik vind dat niet raadzaam. Door stopbad te gebruiken weet je absoluut zeker dat de film abrupt stopt met ontwikkelen. Met water is dat niet zo, het resultaat is onvoorspelbaarder. Verder spaar je de zuurgraad van de fixeer dat is ietsjes duurder dan stopbad. Je kunt ook 2% azijn oplossing gebruiken, hetzelfde effect als stopbad en het kost bijna niets.

Page 1 of 2 12 LastLast


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin