Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,831   Posts: 1,582,290   Online: 1030

Results 1 to 7 of 7
    Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Zwart wit film bewaring in frigo/diepvries

Beste;

Ik heb gehoord van mensen dat ze hun films in de diepvries bewaren. Van de koelkast had ik al gehoord maar van de diepvries? Weet er iemand of deze bewaring in de vriezer problemen kan opleveren?

Groeten;

Tom

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Decuyper Tom View Post
    Beste;

Ik heb gehoord van mensen dat ze hun films in de diepvries bewaren. Van de koelkast had ik al gehoord maar van de diepvries? Weet er iemand of deze bewaring in de vriezer problemen kan opleveren?

Groeten;

Tom
    Ik doe er ook aan mee!

Eerst je films rustig laten ontdooien vooralleer ze te gebruiken. Films met een hoge gevoeligheid zouden wegens straling minder lang houdbaar zijn, maar daar weet ik zelf het fijne niet van.

Persoonlijk heb ik ervaring met Tri-X 320, vervaldatum 2000 en niets op aan te merken qua sluiervorming.

Ontdooit produkt mag opnieuw ingevroren worden

G

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik stop mn fuji across/neopan / velvia/astia tevens in de frigo.
    heb altijd een handvoorraad in de koelkast daar ontdooien nogal wat tijd vergt. Als je bv een rol uit de diepvries na 1 uur gebruikt, kan je wel eens mooie condensstrepen op je negatief krijgen.

Shooter
    Multi Format
    Mij is ooit verteld dat door het invriezen van films je de vervaldatum gaat blokkeren. Zelf heb ik er geen ervaring mee ...
    En hoe verpakken jullie de films dan in de diepvries ? (ivm vocht-condens) en hoe lang gaan jullie daarna ontdooien ?

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    stop alleen mn dia rollen in de vriezer. zwart wit ligt gewoon in de koelkast. helpt zoiezo voor mn gemoed.
    toch ook veel info gevonden op apug en andere plekken dat het geen kwaad kan en zelfs goed is.

tjuus,

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by peter27470 View Post
    Mij is ooit verteld dat door het invriezen van films je de vervaldatum gaat blokkeren. Zelf heb ik er geen ervaring mee ...
    En hoe verpakken jullie de films dan in de diepvries ? (ivm vocht-condens) en hoe lang gaan jullie daarna ontdooien ?
    film zit gesealed in alu folie.

is bewaar ze meestal in een tupperware doos om te voorkomen dat aangroei van ijs op het doosje gaat zitten dat dan weer condenseert als je de film eruit haalt (krijg je van die kleffe doosjes...)

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Ziplock zakjes bewaar ik ze in. daarna zonder ziplocks laten ontdooien een nacht voordat ik ze nodig heb.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin