Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,568   Posts: 1,545,448   Online: 1126

Results 1 to 3 of 3
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Extra-max werkwijze? Seleen?

Vandaag een zwart-wit warmtoon (ilford wt in multigrade) print in Amaloco T50 gedompeld.
    Ik heb de (subjectieve) indruk dat het beeld wat verbeterd is, maar vraag me toch af of mijn werkwijze correct is:

- gedroogde en goed gespoelde barietprint, een heel klein beetje lichter afgedrukt dan normaal
    - 3-4 minuutjes in de extramax (1+9)
    - 15 minuten spoelen - is dit lang genoeg?

Hoe zit het met de houdbaarheid van de werkoplossing

Dat goedje stinkt toch ook al goed hoor!
    Helpt T50 ook voor de archiveerbaarheid?
    Wat is het verschil met seleniton? (kan zijn dat ik dit al eens lang geleden gevraagd heb)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Ik heb T50 een aantal malen gebruikt en mijn 'workflow' is net zo. Het verschil is niet overweldigend, maar ik heb wel het idee 'dat er wat gebeurt'. Met Foma papier krijg je toch een beetje een lichte verkleuring (vind ik niet zo erg), maar dat is niet de bedoeling van T50. Ik heb begrepen dat T50 een hele verdunde seleniumtoner is, puur voor verhoogde Dmax en archiveerbaarheid, terwijl T60 een reguliere selenium toner is, dus ook voor kleuromslag.

Ik weet niet 100% zeker of dit klopt, maar er bestaat wel enige discussie over de vraag of hele verdunde selenium wel zoveel effect heeft qua verhoogde archiveerbaarheid. Dubieus dus.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Hallo, matthijs.
    IK gebruik de t60 van amaloco voor archivering en de Kodak prof. seleniumtoner om heel licht of resoluut mee om te kleuren.
    Voor archivering een verdunning van 1+19 tot 1+39
    Voor omkleuring 1+3 tot 1+19 telkens een behandeltijd van 2 tot 6 min. Het hangt natuurlijk af van de dekking van de foto , hier bedoel ik mee veel lichte of donkere tinten. Als je veel lichte partijen hebt vind ik een selenium omkleuring heel mooi, maar natuurlijk ieder zijn ding nietwaar.
    Wat betrelf de archivering is selenium zeker aan te raden , ik heb al foto's die zeker 30 jaar oud zijn en daar is nog niets op aan te merken wat bedreft de tint.
    Groetjes , ludo

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin