Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,549   Posts: 1,544,588   Online: 856

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 17 of 17
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    En nog iets,jij bent net begonnen met Kentmere,wij gebruikte vroeger eerst Agfa en later Ilford papier,eerst bariet en later PE,maar dat beviel echt niet,dus weer terug naar bariet,multi had je toen nog niet,dus hadden we alle gradatie,s in huis,maar van warm of koud toon hadden we nog nooit gehoord,je had maar 1 soort,en dat is dus,volgens mij de koude,de gewone zeg maar,dus mijn vraag is aan jou,welke soort bevalt jou beter,ten opzichte van de vroegere papiersoort,koud of warm,dit ter voorkoming dat ik straks een berg geld uit ga geven aan papier dat me niet bevalt,en heb jij ook ervaring met dat ivoorkleurige papier van Kentmere,of is dit een papier voor speciale doeleinden.ik hoor nog wel van je,of van andere fotografische weldoeners van deze aardbol.
    Met het kentmere warmtone kan je heel mooi lith printen.

Het koudtoon papier heeft een max densiteit van 2.2 terwijl de warmtoon op geloof ik 1.6 zit. Dus voor lithen prima papier, maar voor z/w werk gebruik ik de neutraaltoon.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    Willie Jan,je hebt het,in jou vraag,over Potassium bromide,bedoel je potas,en,ik weet niet van welk bouwjaar jij bent,maar de mijne is van 1952,dus nog uit de tijd dat je zelf ontwikkelaar kon maken,met stoffen bij de apotheek en drogisterij vandaan,en ik heb nog wel,uit bronnen,dat er nog steeds fotografen zijn die dit doen,en zo ja,dan zou ik dit graag vernemen,want het was toch een hele leerzame tijd,toen,ik heb nog wel enige lektuur liggen,waaronder de oude en eerste focus encyclopedie,waar ook heel wat mengsels instaan,en Agfa had ook zo zijn literatuur,dus,zo je wilt,ik hoor het graag van je.
    Hoi,

Ik heb het Cookbook aangeschaft. Op dit moment ben ik meer bezig met lith printen waardoor je mooie warme tinten kan produceren. Dus het mengen heb ik even in de diepvries gezet...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Tot hoever kan je gaan met het toevoegen van pot. bromide?
    Dat ligt aan de hoeveelheid ontwikkelaar in de oplossing (verdunning) en type ontwikkelaar die je gebruikt. Kaliumbromide is een restainer, met name voor ontwikkelaars die hydroquinon bevatten. Ontwikkelaars bevatten ook de combinatie Metol - Hydroquinon vanwege het synergistische effect (superadditieve samenwerking). In dat geval zal bij te veel toevoegen van bromide de ontwikkeling gewoonweg vertragen. Als je niet weet wat er in je ontwikkelaar zit (en wie weet dat nou niet? dan kan je er ook niet mee experimenteren...) gooi dan eens bij het laatste gebruik van de ontwikkelaar te veel bromide er in en je weet het. Waarschijnlijk is de ontwikkelaar langer bezig, dus laat je papier langer ontwikkelen. (Als je een staining-ontwikkelaar gebruikt, ben je door toevoeging van bromide de stain kwijt.) Ondervinding is nog altijd de beste leermeester...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    In dat geval zal bij te veel toevoegen van bromide de ontwikkeling gewoonweg vertragen.
    Klopt. Dat was het effect.

(ik gebruik Amaloco 6006)

Shooter
    35mm RF
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik gebruik kentmere PE vc en bariet vc .
    nu wil ik het warmtone/koudtoon wat kunnen sturen door gebruik te maken van bv andere ontwikkelaar. Ik heb wat met Amaloco 1001 en 6006 getest, maar kan niet echt veel verschil ontdekken.
    Warmtoon papier wil ik niet gebruiken daar de densiteitsbeperking me niet aanstaat en ik houd van een witte toon.

iemand anders nog wat ideeen?
    (volgens het cookbook kan ik ook wat substantie toevoegen om een ontwikkelbad warmtoniger te maken, maar of dat altijd kan en geen nadelige gevolgen heeft voor bv afgifte van giftige stoffen....)
    Wanneer je een neutraal tot koudtone papier gebruikt is de sturing van de beeldtone dmv een ontwikkelaar minimaal. Wil je met de papier ontwikkeling de beeltint sturen zul je toch met warmtone papier aan de slag moeten. Ik gebruik het Ilford warmtone bariet papier het echt heel mooi. Maar mooi is natuurlijk subjectief!. Maar ik kan je verzekeren dat de zwarting echt heel hoog is!

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by jaapvdz View Post
    Wanneer je een neutraal tot koudtone papier gebruikt is de sturing van de beeldtone dmv een ontwikkelaar minimaal. Wil je met de papier ontwikkeling de beeltint sturen zul je toch met warmtone papier aan de slag moeten. Ik gebruik het Ilford warmtone bariet papier het echt heel mooi. Maar mooi is natuurlijk subjectief!. Maar ik kan je verzekeren dat de zwarting echt heel hoog is!
    ..helemaal mee eens, om "warmte"i n koud toon papier te krijgen is (partieel) bleken en tonen met bv een thiourea toner de makkelijkste optie, je kan er fraaie effecten mee bereiken. Een andere favoriet van mij is de FSA toner, maar die is geloof ik niet commercieel in Nederland verkrijgbaar (ik meng alles zelf)..

Mvgr,

Cor

PS Ilford warmtone is inderdaad een mooi subtiel papier, op eerste gezicht zie je de "warmte" bijna niet, totdat je de afdruk naast een gewone Ilford druk legt..

Shooter
    35mm RF
    Inderdaad subtiel en geen olijf groen a.u.b. Persoonlijk vind ik dat niet fraai.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin