Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,930   Posts: 1,556,904   Online: 929

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Kentmere papier en warmtoon beeld

Ik gebruik kentmere PE vc en bariet vc .
    nu wil ik het warmtone/koudtoon wat kunnen sturen door gebruik te maken van bv andere ontwikkelaar. Ik heb wat met Amaloco 1001 en 6006 getest, maar kan niet echt veel verschil ontdekken.
    Warmtoon papier wil ik niet gebruiken daar de densiteitsbeperking me niet aanstaat en ik houd van een witte toon.

iemand anders nog wat ideeen?
    (volgens het cookbook kan ik ook wat substantie toevoegen om een ontwikkelbad warmtoniger te maken, maar of dat altijd kan en geen nadelige gevolgen heeft voor bv afgifte van giftige stoffen....)

Ian Grant's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    148
    Online translation

Probeer de Ontwikkelaar van Ilford Warmtone Voeg het extra Bromide van het Kalium toe indien nodig

Ilford Warmtone Developer, add KBr Potassium Bromide for extra warmth.

Ian

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Ian Grant View Post
    Online translation

Probeer de Ontwikkelaar van Ilford Warmtone Voeg het extra Bromide van het Kalium toe indien nodig

Ilford Warmtone Developer, add KBr Potassium Bromide for extra warmth.

Ian
    Bedankt!
    Heeft de Potassium Bromide nog invloed op bv afgifte van dampen?

Does the Potassium Bromide give some bad smell if i stick my nose about 1 inch about the tray which results in the same as eating some paddos?

Ian Grant's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    148
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Bedankt!
    Heeft de Potassium Bromide nog invloed op bv afgifte van dampen?

Does the Potassium Bromide give some bad smell if i stick my nose about 1 inch about the tray which results in the same as eating some paddos?
    No smell at all :o

Geen geur bij allen

Ian

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik heb een test gedaan met een 1+19 oplossing van 10% pot. bromide oplossing.
    Als ik heel goed kijk schuin over de foto dan zie ik een minimaal verschil.

Tot hoever kan je gaan met het toevoegen van pot. bromide?

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Willie Jan,je hebt het,in jou vraag,over Potassium bromide,bedoel je potas,en,ik weet niet van welk bouwjaar jij bent,maar de mijne is van 1952,dus nog uit de tijd dat je zelf ontwikkelaar kon maken,met stoffen bij de apotheek en drogisterij vandaan,en ik heb nog wel,uit bronnen,dat er nog steeds fotografen zijn die dit doen,en zo ja,dan zou ik dit graag vernemen,want het was toch een hele leerzame tijd,toen,ik heb nog wel enige lektuur liggen,waaronder de oude en eerste focus encyclopedie,waar ook heel wat mengsels instaan,en Agfa had ook zo zijn literatuur,dus,zo je wilt,ik hoor het graag van je.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    En nog iets,jij bent net begonnen met Kentmere,wij gebruikte vroeger eerst Agfa en later Ilford papier,eerst bariet en later PE,maar dat beviel echt niet,dus weer terug naar bariet,multi had je toen nog niet,dus hadden we alle gradatie,s in huis,maar van warm of koud toon hadden we nog nooit gehoord,je had maar 1 soort,en dat is dus,volgens mij de koude,de gewone zeg maar,dus mijn vraag is aan jou,welke soort bevalt jou beter,ten opzichte van de vroegere papiersoort,koud of warm,dit ter voorkoming dat ik straks een berg geld uit ga geven aan papier dat me niet bevalt,en heb jij ook ervaring met dat ivoorkleurige papier van Kentmere,of is dit een papier voor speciale doeleinden.ik hoor nog wel van je,of van andere fotografische weldoeners van deze aardbol.

Shooter
    4x5 Format
    maar van warm of koud toon hadden we nog nooit gehoord,je had maar 1 soort,en dat is dus,volgens mij de koude,
    vroeger, had je volgens mijn weten van Agfa Brovira (koudtoon) en Record-Rapid (warmtoon) alsmede Chamois (wat gelige papierdrager)

Voordat je een berg papier aanschaft raad ik je aan om 't een en ander kleinschalig uit te proberen. En de vaste gradaties kentmere heb je na mijn weten maar in een gradatie en dat maakt 't wat moeilijk algemeen inzetbaar.
    Zelf ben ik helemaal weg van Ilford warmtoon FB en foma 131

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Foma is een op zich staand merk? en zo ja,waar te verkrijgen,is het bij van Puffelen verkrijgbaar,ik woon in Oegstgeest,en qua prijs,is het vergelijkbaar met Ilford,ik hoor het wel.

Ruud.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    Foma is een op zich staand merk? en zo ja,waar te verkrijgen,is het bij van Puffelen verkrijgbaar,ik woon in Oegstgeest,en qua prijs,is het vergelijkbaar met Ilford,ik hoor het wel.

Ruud.
    Foma is verkrijgbaar bij fotohuisrovo.
    het enige nadeel vind ik het kromtrekken. Zelfs na opspannen met aquareltape bijft deze krullen.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin