Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,205   Posts: 1,531,677   Online: 1153

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18

Thread: Blauw toner

Shooter
    Multi Format
    "enkel" staat buiten de quotes.

Neem een kijkje bij Moersch Photochemie, je waarschijnlijk al bekend? Die heeft een mooi assortiment. Harry heeft er (dacht ik) ervaring mee.
    Ik gebruik zijn ontwikkelaar. Hij verstuurt zijn spullen zeer snel.

Groeten,
    G

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Neem een kijkje bij Moersch Photochemie, je waarschijnlijk al bekend?
    Dat is misschien nog wel handiger... wellicht moet ik januari ook maar eens zijn lith-workshop volgen in Veghel.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Mijn ervaring met blauwtoner op bariet is dat het niet een kwestie is van niet werken, maar dat de blauwe 'inkt' uitloopt en zich nestelt in de vezels: effect: verlies van dmax en blauwe vlekken.

-M-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Mijn ervaring met blauwtoner op bariet is dat het niet een kwestie is van niet werken, maar dat de blauwe 'inkt' uitloopt en zich nestelt in de vezels: effect: verlies van dmax en blauwe vlekken
    Exact waarom het gaat!

Misschien heeft Jaap van Beugen die Amaloco Dokakrant toch niet helemaal voor niets geschreven.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Fotohuis View Post
    Misschien heeft Jaap van Beugen die Amaloco Dokakrant toch niet helemaal voor niets geschreven.
    Ik heb 'm er even bijgepakt (die van 75 jaar fotochemie) maar bij blauwtoner staat er niets over bariet. Alleen bij de T30 (koper-roodtoner) lees ik dat er op bariet vlekvorming voorkwam in zijn tests (op Agfa MCC na). Maar goed, nu weet iedereen het... Amaloco T20 kan op bariet dus wat probleempjes geven.

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Blauw tonen van (Ilford ) bariet papier is goed mogelijk, er zijn veel recepten op internet, en over het algemeen is het zelf mengen stukken goedkoper dan kits kopen (je moet wel aan de benodigde chemie kunnen komen natuurlijk..). In principe heb je dezelfde chemie nodig als voor een Cyanotypie (kaliumferricyanide en ammoniumijzercitraat).

Hou er wel rekening mee dat een volledig blauw getoonde bariet druk (veel) minder stabiel is dan de "uitgangs" zilver druk. Alhoewel dat ook betrekkelijk is: in mijn badkamer hangt al 6 jaar een blauw getoonde bariet druk (achter glas), die daarvoor 3 jaar in de kamer had gehangen. Deze druk vertoond nu een "zilver spiegel"aan de randen, een niet onaardig effect.

Een truc om de blauw getoonde bariet druk te spoelen is met zuur water (alkalish water bleekt de blauwdruk), gewoon leiding water met een scheut azijn of een schep citroen zuur. Kijk ook zeker even naar de links hiervoor, daar wordt ook natrium sulFAAT genoemd, kan ook zeker helpen.

De blauwtoner met bleek is trouwens ook heel aardig,

Mvgr en sucses,

Cor

Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Ik heb 'm er even bijgepakt (die van 75 jaar fotochemie) maar bij blauwtoner staat er niets over bariet. Alleen bij de T30 (koper-roodtoner) lees ik dat er op bariet vlekvorming voorkwam in zijn tests (op Agfa MCC na). Maar goed, nu weet iedereen het... Amaloco T20 kan op bariet dus wat probleempjes geven.
    Last edited by Cor; 10-30-2007 at 05:24 AM. Click to view previous post history. Reason: te veel spel fouten..

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Zoals Cor al aangeeft, moet je blauwtoner en cyanotype echt anders zien dan normale prints. Standaard methodes voor spoelen en archiveerbaarheid (gebufferd zuurvrijpapier) zijn juist NIET goed voor blauwgetoonde prints en cyanotypes. Deze leiden bij het pigment Pruissisch blauw juist tot een mogelijke mindere houdbaarheid...

Een heel aardig stuk is ook het volgende:
    "A blue print for conserving cyanotype" door Mike Ware

Je kunt het downloaden op deze webpagina:
    http://www.mikeware.co.uk/mikeware/conservation.html

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Een heel aardig stuk is ook het volgende:
    "A blue print for conserving cyanotype" door Mike Ware
    Iedereen heel erg bedankt voor de bijdragen!

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin