Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,856   Posts: 1,583,037   Online: 897

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18

Thread: Blauw toner

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Blauw toner

Vandaag voor 't eerst blauw-getoned. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de T20 blauwtoner van Amaloco. Hierbij heb ik twee vragen:
    1) Klopt het dat een aangemaakte blauwtoner een vloeistof met "blauwe vlokken" oplevert (oftewel, geen homogene kleur zonder "stukjes"? Of is ie dan "over de datum" (er staat namelijk geen datum op die pakjes).
    2) Klopt het dat hypo clearing agent de toning weer ongedaan maakt? Daar lijkt het in ieder geval wel op! Oftewel, eerst archiefvast verwerken en dan pas blauwtonen (en weer flink spoelen)?!

Alvast bedankt!

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb nog nooit stukjes in de blauwe vloeistof gezien. Volgens mij is ie dan niet goed meer. Er is dus een of meer bestandsdelen neergeslagen.

Shooter
    Multi Format
    Daar heb ik nog geen problemen mee gehad.

Met welk papier heb je de toner gebruikt? T20 is enkel voor RC papier.

Groeten,
    Geert

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by argus View Post
    T20 is enkel voor RC papier.
    Hmmm..., ik heb afgelopen week ook voor het eerst gebruik gemaakt van een blauwtoner, en daar toch echt succesvol Ilford Warmtoon Bariet papier mee getoned?

Wat is de reden dat het voor alleen RC zou zijn?

Ook ik zag een neerslag van blauwtoontoner, maar ik denk dat dit zo hoort, je voegt immers twee vloeistoffen samen die direct al Pruisisch blauw (ferri-ferrocyanide neerslag, dit is een ijzerverbinding) opleveren. Het is geen reactie "met" zilver (zoals bij selenium of sepia toners), maar een algehele vervanging "van" zilver door dit pigment.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    O ja, ferri-ferrocyanide (Pruisisch blauw, dit pigment wordt ook in olieverf gebruikt en was het eerste kunstmatige pigment ergens in de 17e of 18e eeuw ontdekt) is *instabiel* in alkalische omgevingen! Als die hypo clearing agent sterk alkalisch is, dan breek je het pigment inderdaad af.

Dit geldt trouwens voor alle metaal-ferrocyanide verbindingen (Mn + Fe(CN)6 4-), volgens Wilco Oelen, zie zijn document hieronder... Dit betekent dat ook een roodtoner misschien opgegeten wordt door je HCA, want dat is volgens mij een koperferrocyanide verbinding.

Het pigment is trouwens dezelfde als die van een cyanotype! Je maakt dus feitelijk een soort van cyanotype met een blauwtoner...

Lees daartoe o.a. de volgende thread:
    http://www.apug.org/forums/forum42/4...ats-going.html

of het volgende goede document door Wilco Oelen:
    http://woelen.scheikunde.net/science...ners/toner.pdf

of zijn webpagina:
    http://woelen.scheikunde.net/science...rocyanide.html
    Last edited by Marco B; 10-27-2007 at 07:54 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Daar heb ik nog geen problemen mee gehad.
    Met de neerslag niet, of met het verdwijnen van de toon in HCA?
    Met welk papier heb je de toner gebruikt? T20 is enkel voor RC papier.
    Het tonen ging prima op m'n laatste restjes Forte Polywarmtone Plus (bariet).

Ik heb ze opnieuw getoned... nadat de blauwkleur in de HCA was verdwenen... en dat werkt. Maar ze zijn nu wel "te licht" geworden... in het wit zit geen detail meer.

De volgende keer denk ik dat ik de afdruk eerst archiefvast verwerk, en daarna pas toon. De vraag die ik nog heb is; hoe lang moet ik de getoonde (bariet)afdruk daarna nog spoelen?

Shooter
    Multi Format
    Beste

ik hoop voor jullie allen dat het het ferri of ferro cyano ijzercomplex stabiel blijft (en dat is het ook )anders ga je naar een probleem en je zal het niet meer verder kunnen vertellen
    lees de gebruiksaanwijzing grondig voor je experimenten uithaalt

jm

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by BBMOR View Post
    lees de gebruiksaanwijzing grondig voor je experimenten uithaalt
    Die gebruiksaanwijzing zegt niets over archiefvaste verwerking, en al helemaal niets over het spoelen van barietpapier. Mijn standaard-werkwijze is in ieder geval niet geschikt, zoals "gebleken" is ;-).

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Die gebruiksaanwijzing zegt niets over archiefvaste verwerking, en al helemaal niets over het spoelen van barietpapier. Mijn standaard-werkwijze is in ieder geval niet geschikt, zoals "gebleken" is ;-).
    Natuurlijk zegt die niets over bariet papier: op de verpakking staat enkel "voor PE/RC papieren"...

T20 is dus niet expliciet geschikt voor barietpapieren, ook al heeft de toner er wel effect op.

G

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Natuurlijk zegt die niets over bariet papier: op de verpakking staat enkel "voor PE/RC papieren"
    Bij mij staat er niet "enkel", er staat "Blauwtoner voor ZW/W PE/RC papieren". Daarbij staat in "Toning and Handcolouring Photographs (van Tony Worobiec)" dat blauwtoners zowel op FB als RC papieren werken. Anyway, volgende keer zoek ik wellicht een ander merk blauwtoner. Die van Speedibrews werkt goed op FB papier... en waarschijnlijk ga ik dan voor de porcelain blue toner aangezien die een apart bleekbad heeft; hetgeen meer controle over het eindresultaat geeft.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin