Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,500   Posts: 1,543,299   Online: 901

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo,
    bedankt voor jullie bijdrage,

Ik heb de rol ontwikkeld, nu valt het contrast erg tegen .
    Een afdruk op gradatie 5 is nog te zacht, ik zou een contast 7 of hoger nodig hebben.
    wat nu te doen om goede afdrukken te maken.
    Kan ik iets aan het negatief doen? versterken of verzwakken? ik heb hier geen ervaring mee.
    Wat kan ik winnen aan contrast via een condensor vergroter?
    Graag advies.

Daniel

Steve Smith's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    122
    I'm sure you can read English better than I can read Dutch but I think you did the same as I did a couple of months ago. I thought I had FP4+ in the camera and exposed for EI 100. When I removed the film I found out it was HP5+.

Developed in Rodinal 1+100 for about 15 minutes. Massive development chart says 20 minutes for HP5+ at ISO 160 so this seems about right.

Results here: http://www.apug.org/gallery/showphot...8&ppuser=12229

Steve.
    "People who say things won't work are a dime a dozen. People who figure out how to make things work are worth a fortune" - Dave Rat.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Daan72 View Post
    Hallo,
    bedankt voor jullie bijdrage,

Ik heb de rol ontwikkeld, nu valt het contrast erg tegen .
    Een afdruk op gradatie 5 is nog te zacht, ik zou een contast 7 of hoger nodig hebben.
    wat nu te doen om goede afdrukken te maken.
    Kan ik iets aan het negatief doen? versterken of verzwakken? ik heb hier geen ervaring mee.
    Wat kan ik winnen aan contrast via een condensor vergroter?
    Graag advies.

Daniel
    je kan 1-2 gradaties winnen door middels een condensor af te drukken. daarnaast mocht je nu op mat papier drukken, dan kan je door glanzend te nemen ook nog wat contrast winnen.

Shooter
    4x5 Format
    Vroeger ooit geprobeerd een negatief te versterken maar de resultaten waren niet bemoedigend. Hoe gedekt zijn je negatieven ? Vooral in de schaduw partijen. Als je daar nog wat kunt missen kan verzwakken iets contrast geven. Je kunt ook maar dat is buiten 't aandachts veld van dit forum scannen en er weer nieuwe negatieven van printen.

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    je kan 1-2 gradaties winnen door middels een condensor af te drukken. daarnaast mocht je nu op mat papier drukken, dan kan je door glanzend te nemen ook nog wat contrast winnen.
    Ik heb een jaar geleden een oude durst 138 over genomen van een club genoot. en nu maar eens aangesloten. 1 a 2 gradaties winnen , klopt gelukkig.
    Nu heb ik dan toch wat meer speel ruimte als er fouten op treden.

Bedankt voor alle adviesen.
    Daniel

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Daan,ik heb begrepen dat je de foto,s opnieuw kan maken,ik denk,in al mijn simpelheid,dat je het dan over moet doen,maar dan later toch die hp5 moet gaan ontwikkelen,en je ervaringen,daaromtrent,moet noteren,ik zelf doe zoiets wel,en later,als je nog eens een misstap begaat,kan je altijd putten uit een schat van informatie,altijd zal en kan je zoiets nog van pas komen,en of je nou prof bent of amateur,dat maakt niet uit,altijd noteren zoiets,van grote fouten tot de meest kleine dingetjes.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    en nog iets,wij,en dan heb ik het over onze fotoclub,zijn eens op werkbezoek gegaan,bij de politie in Den Haag,afd fotografische toestanden,zeer interessant,en wij hebben ook hun voorraden gezien,in enorme vrieskisten,daar werd je echt koud van,en stil,enorm was dat,dus wat deed men,ik ook,ook voorraden aanleggen,zij het in veel mindere mate,en in de vriezer bewaren,maar de gedachte dat je het zo eindeloos kon bewaren,die vlieger ging dus niet op,misschien een jaartje na datum,maar ik heb er onlangs een paar gebruikt,en er was echt niets mee te beginnen,het was diafilm,18 din(50 asa/iso),het had een heel duidelijke blauwe gloed,dus de gedachte van invriezen is invriezen klopt dus niet,althans,niet helemaal,en dan nog wat,ik ben eerst begonnen de diafilm op te maken,maar het restant gooi ik dan maar weg,maar hoe zit dat met zwart-wit film,want daar heb ik ook nogal wat van liggen,als daar hetzelfde voor geld,dan kan ik beter helemaal opnieuw beginnen,als iemand daar ervaring mee heeft,dan hoor ik dat graag,mijn dank.

Shooter
    4x5 Format
    hoe zit dat met zwart-wit film,want daar heb ik ook nogal wat van liggen,als daar hetzelfde voor geld,dan kan ik beter helemaal opnieuw beginnen,als iemand daar ervaring mee heeft,dan hoor ik dat graag,mijn dank.
    De clou van analoge fotografie is dat je tijdens de opname in je hooft een voorstelling kunt maken van hoe het uiteindelijke beeld er uit gaat zien. Mijn ervaring met oude ZW films is dat ze zachter gaan werken. Vergelijkbaar met een 'voorbelichting'. Als je voldoende van 't zelfde materiaal hebt van de zelfde datum. Zou je je systeem er op kunnen afregelen en er een tijdje mee kunnen werken. Maar ga er maar van uit dat je wat langer moet ontwikkelen om 't kontrast goed te krijgen en dat je een grovere korrel overhoud.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin