Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,764   Posts: 1,516,311   Online: 1042

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

HP5+ belicht als FP4+

Hallo,

Ik heb per ongeluk hp5+ belicht als fp4+ iso 80.(120 spoel)
    Hoe nu te ontwikkelen in rodinal of xtol.

Wie geeft raad.
    Dank u
    Daniel

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Daan,
    Dat is ruim 2 stoppen overbelicht. Normaliter belicht ik HP5+ als ISO 320 en ontwikkel hem dan ID-11 op 11:30 min. Let wel dat is in rotatie. Voor elke stop meer kun je de ontwikkeltijd met ca. 20% korten.
    Rekenvoorbeeld:
    Normaal ontw.tijd = 10:00 min
    voor 1 stop: -20% van 10 min = 2 min. = nieuwe tijd = 8 min.
    voor 2 stop: -20% van 8 min = 1:35 min = nieuwe tijd = 6:25 min.

Hopelijk gaat dat goed.
    In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst....
    Succes.
    harry

Release, the best you can do...

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Bedankt voor de snelle reactie, ik ga het morgen proberen.

Shooter
    4x5 Format
    een paar opmerkingen

- Mijn ervaring is dat x-tol een hogere filmgevoeligheid haalt dan rodinal. Ergo rodinal zou mijn voorkeur hebben.
    - Heb je een idee van 't onderwerp contrast ? Als dit relatief hoog was is de optie om de ontwikkeltijd zo drastisch te verkorten een goed idee. Als 't daar in tegen klein was is zou je beter niet de volle 2 stops moeten willen compenseren. Dan is een iets te zwaar negatief met een nog enigszins normaal contrast beter af te drukken.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72 View Post
    Hallo,

Ik heb per ongeluk hp5+ belicht als fp4+ iso 80.(120 spoel)
    Hoe nu te ontwikkelen in rodinal of xtol.

Wie geeft raad.
    Dank u
    Daniel
    Als het er heel erg op aankomt, dan snijdt men een strook aan het begin (of eind) af en maakt een proefontwikkeling. Dan kun je met de werkelijke film nog wat bijschaven.
    Hoeveel je moet corrigeren kun je berekenen uit de fabrieksgegevens van ontwikkelaar en film. Dat gaat als volgt: De HP5+ is een 400 ISO film. Normaliter wordt die op EI =200 belicht. Jij hebt hem op EI=80 belicht. Dat is dus 200/80=2,5 overbelicht . Hieruit kun je afleiden hoeveel de maximale densiteit te hoog zou worden zonder correctie met een contrast index van 0,56 : 0,56 X log 2,5= 0,22. Stel nu dat jouw vergrotingscondities zo zijn dat dat de maximale densiteit 1,15. Dan kun je in de fabrieksgegevens nagaan hoeveel je in de ontwikkeltijd terugmoet. Zelf volg ik een vuistregel, dat de densiteit proportioneel in de tijd toeneemt tijdens het ontwikkelproces. Dat betekent dat je 0,22/ 1,15+0,22= 0,22/ 1,37= 0,16 terugmoet in ontwikkeltijd.(een waarde, die mij redelijk overkomt). Je ziet dat Harry zijn benadering ook in deze range zit. Wat ik hier geef is de manier hoe je er toekomt.
    Ik heb dit zo maar even snel opgeschreven. Dus, als iemand ergens een foutje in ontdekt, dan horen we het wel.

Jed

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    een paar opmerkingen

- Mijn ervaring is dat x-tol een hogere filmgevoeligheid haalt dan rodinal. Ergo rodinal zou mijn voorkeur hebben.
    - Heb je een idee van 't onderwerp contrast ? Als dit relatief hoog was is de optie om de ontwikkeltijd zo drastisch te verkorten een goed idee. Als 't daar in tegen klein was is zou je beter niet de volle 2 stops moeten willen compenseren. Dan is een iets te zwaar negatief met een nog enigszins normaal contrast beter af te drukken.
    Garry het contrast is laag, ik heb geflits met een diffuus paraplu.

op "the massive dev chart" van www.digitaltruth.com staat HP5+ Rodinal 1+100 iso160 20 min 20C [notes] voor low contrast. als ik hier dan 1 stop af haal dan zit ik op iso 80 met rodinal 1+100 op 16 min. Doe ik het dan goed?

Jed de berekening begreep ik niet helemaal.

Als het niet lukt, dan schiet ik het wel over. en dan zonder fouten.

ik hoor het wel.
    Daniel

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72 View Post
    Garry het contrast is laag, ik heb geflits met een diffuus paraplu.

op "the massive dev chart" van www.digitaltruth.com staat HP5+ Rodinal 1+100 iso160 20 min 20C [notes] voor low contrast. als ik hier dan 1 stop af haal dan zit ik op iso 80 met rodinal 1+100 op 16 min. Doe ik het dan goed?

Jed de berekening begreep ik niet helemaal.

Als het niet lukt, dan schiet ik het wel over. en dan zonder fouten.

ik hoor het wel.
    Daniel
    Mijn berekening leg ik nog wel uit. Het gaat trouwens niet om de berekening, maar om de gedachten die er achter zitten. En dat zal ik nog wel eens uitleggen.
    the massive dev chart is overigens niet om fouten te corrigeren, maar om af te stemmen op bepaalde situaties, bijv. een situatie van low contrast.
    Goed te zien dat je de opnamen over kan maken, maar dan zonder belichtingsfouten. Dat lijkt mij zeker de beste oplossing. Als het even kan moet je je tijd nooit verdoen aan het corrigeren van een gemaakte fout. En dat geldt niet alleen in de fotografie!

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Daan lijkt me een goed plan. Zelf zou ik liever een wat te zwaar negatief hebben (met meer korrel) dan een met een laag contrast door een te korte ontwikkeling.

De theorie achter ontwikkelen is dat hoe langer je ontwikkeld hoe groter 't contrast van 't negatief wordt. En dan wordt de dekking van 't negatief bepaald door 't product van belichting X kontrast (index). 't Probleem wat je in redelijke banen moet proberen te leiden is dat je hoge lichten niet helemaal dicht lopen. Bij een normaal onderwerps contrast worden die 3 a 4 stops overbelicht. Maar omdat jij een relatief laag onderwerps contrast had zullen ze misschien normaal maar 2 stops overbelicht zijn. Daarbij opgeteld dat 2 stop over hebt belicht geeft dan 4 stop in je hoge lichten. Dan heb ik goede hoop dat 't wel goed komt met je voorgestelde ontwikkeling.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Daan lijkt me een goed plan. Zelf zou ik liever een wat te zwaar negatief hebben (met meer korrel) dan een met een laag contrast door een te korte ontwikkeling.

De theorie achter ontwikkelen is dat hoe langer je ontwikkeld hoe groter 't contrast van 't negatief wordt. En dan wordt de dekking van 't negatief bepaald door 't product van belichting X kontrast (index). 't Probleem wat je in redelijke banen moet proberen te leiden is dat je hoge lichten niet helemaal dicht lopen. Bij een normaal onderwerps contrast worden die 3 a 4 stops overbelicht. Maar omdat jij een relatief laag onderwerps contrast had zullen ze misschien normaal maar 2 stops overbelicht zijn. Daarbij opgeteld dat 2 stop over hebt belicht geeft dan 4 stop in je hoge lichten. Dan heb ik goede hoop dat 't wel goed komt met je voorgestelde ontwikkeling.
    Gary, je roert hier een paar interessante neven-effecten aan. Een belangrijke is de 'korrelbeheersing' door 'belichting'. Wel moet ik hier aan toevoegen dat het visuele effect van korrel van persoon tot persoon en situatie tot situatie kan verschillen. Je moet hier goed weten wat je wil en wat je doet, en waarom.
    Het tweede punt is dat je moet vermijden dat de hoge lichten niet dichtlopen (zoals je aangaf). Dat is in wezen waar je op moet letten. En dat is dus weer situatie afhankelijk. In een situatie met onbelangrijke hoge lichten speelt dit niet zo'n grote rol.
    Ik onderstreep de opmerkingen van Gary omdat ik het een paar belangrijke zaken betreft, waar vaak overheen wordt gekeken.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Heel juist allemaal. Ik denk dat die HP5+ wel goed komt want het is één van de films met een hele ruime belichtingsspeelruimte.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin