Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,868   Posts: 1,583,293   Online: 1120

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    Medium Format

T-MAX 100 ontwikkelprobleem

Ben vandaag bezig geweest wat rolfilms te ontwikkelen. Als ontwikkelaar heb ik Amaloco AM-74 gebruikt, als stopbad S-30 en als fixeer X-89. Waarom Amaloco? Geen idee, makkelijk verkrijgbaar ofzo.

Ik heb van iedere vloeistof een liter vers aangemaakt (alles de standaard verdunning en de standaard tijden bij 20 graden) en daarin eerst twee filmpjes Ilford Delta 100 rolfilm (4 minuten) ontwikkeld. Dat ging goed al vond ik de negatieven nogal dun.

(Ik woon in de tropen en in mijn keuken is het doorgaans een graadje of 23-25, temperatuurbeheersing is dan ook lastig. De ontwikkelaar was wel precies 20 graden Celcius volgens mijn thermometer, het stopbad en de fixeer zullen een paar graden warmer zijn geweest.)

Daarna heb ik twee rolletjes Kodak 100 T-Max (ook rolfilm, 5 minuten) ontwikkeld in dezelfde vloeistoffen. Zou vwb de ontwikkelaar nog moeten kunnen volgens Amaloco.

De eerste twee rolletjes Delta 100 gaven dus beeld, de twee rollen T-max waren helemaal leeg... Ze waren belicht in twee verschillende klassieke camera's waarvan de sluiter het in ieder geval deed :rolleyes: - ik zou dus toch wel iets van beeld moeten hebben gekregen...

Iemand enig idee wat er gebeurd kan zijn??? NB het eerste spoelwater na fixeren van de T-max had een lichtrood zuurtjeskleurtje...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Tja, is de text op de randen leesbaar ? Indien ja: camera probleem, indien niet : chemie probleem. 4à5 min lijkt me wel kort, zeker voor T-grain films.

-M-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Nee, de tekst op de randen is ook compleet uitgewassen. Chemieprobleem dus. 5 min. is de ontwikkeltijd die Amaloco voorschrijft voor T-max 100 1+7 @ 20C. Verlengen van de tijd zou niet nodig zijn bij meermalig gebruik.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Lucas1968 View Post
    Nee, de tekst op de randen is ook compleet uitgewassen. Chemieprobleem dus. 5 min. is de ontwikkeltijd die Amaloco voorschrijft voor T-max 100 1+7 @ 20C. Verlengen van de tijd zou niet nodig zijn bij meermalig gebruik.
    Het enige vermoeden dat ik kan brengen is dat

1. de ontwikkelaar is geöxideeerd door té lang bloot te staan aan lucht en vochtigheid
    2. contaminatie van de ontwikkelaar met bv stopbad

Indien mogelijk:

Een andere ontwikkelaar gebruiken en waterstop bad.

-M-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Het enige vermoeden dat ik kan brengen is dat

1. de ontwikkelaar is geöxideeerd door té lang bloot te staan aan lucht en vochtigheid
    2. contaminatie van de ontwikkelaar met bv stopbad

Indien mogelijk:

Een andere ontwikkelaar gebruiken en waterstop bad.

-M-
    Marc je bent een expert...

Shooter
    Medium Format
    Dank voor de reacties! Ik heb de vraag vandaag ook aan Amaloco voorgelegd, en had vlot antwoord. Amaloco denkt dat het te maken heeft met de houdbaarheidsdatum van AM-74. Het product is volgen Amaloco max. 2 jaar houdbaar: "Het product werkt ongeveer twee jaar onberispelijk, daarna begint de ontwikkelsnelheid sterk af te nemen en krijgt het product een ernstig capaciteitsprobleem. Dit verklaart waarom de twee eerste films onderontwikkeld zijn en de volgende twee geen zwarting meer vertonen en de randnummering ontbreekt. Bij het poneren van deze veronderstelling gaan we er even vanuit dat u een ervaren dokawerker bent en dat kleine temperatuursverschillen en de hogere temperatuur van stopbad en fixeer dit soort problemen niet kan veroorzaken. Ook de verwisseling van baden laten wij even buiten beschouwing. Bij het bewaren van fotochemie (met name ontwikkelaars) bij hogere temperaturen (tropen) wordt het verouderingsproces versneld. Hoeveel korter
    daardoor de levensduur wordt; schatten wij op 25%." Verder adviseren ze te verdunnen tot 1+15 en de ontwikkelaar slechts éénmalig te gebruiken.

Inderdaad heb ik de AM-74 in 2005 gekocht en hier op kamertemperatuur (ca. 25C) bewaard, maar omdat het een nog niet aangebroken verpakking was en de bijsluiter niets zegt over een houdbaarheidsdatum ging ik ervan uit dat de houdbaarheid geen probleem zou zijn. Ergo, ik weet nu waar het aan lag en waarom mijn vorige pogingen ook maar zo-zo waren. Ook toen vrij dunne negatieven en ik dacht al dat ik de kunst verleerd was.

Niets ten nadele van Amaloco dus, ik weet nu dat ik met mijn komend kerstverlof verse chemicaliën moet inslaan :-) In Nederland had ik vroeger prima ervaringen met Amaloco, maar vanwege de temperatuursomstandigheden hier ga ik denk ik maar eens experimenteren met Diafine. Iemand tips over welke film goed of juist slecht werkt in Diafine? Nog tips over fixeer? Denk dat dat laatste niet zoveel uitmaakt dus dan zou ik gewoon kunnen doorgaan met X-89.

Shooter
    Medium Format
    Om op hogere temperatuur te werken met AM74 heb je eigenlijk de regenerator nodig, welke al enkele jaren niet meer door Amaloco wordt gemaakt. AM74 is eigenlijk nu afgestemd op 20 graden +1 / -0,5 graad C. voor optimale verwerking.
    Ga je boven de 24 graden C werken dan is het niet onverstandig voor enkele type films een hardener te gaan gebruiken.

In de Amaloco dokakrant staat overigens uitgebreide info over de Amaloco producten en ook hun houdbaarheid en meerdere gebruikertips. Heel verhelderend.

Gezien ons e-mail verkeer, afgelopen nacht zal het e.e.a. nu wel duidelijk zijn, incl. het juiste gebruik van Diafine.

Groetjes,

Robert

(Sluipreclame... MOD)
    Last edited by argentic; 05-28-2008 at 10:38 AM. Click to view previous post history. Reason: Sluipreclame

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin