Ben vandaag bezig geweest wat rolfilms te ontwikkelen. Als ontwikkelaar heb ik Amaloco AM-74 gebruikt, als stopbad S-30 en als fixeer X-89. Waarom Amaloco? Geen idee, makkelijk verkrijgbaar ofzo.
Ik heb van iedere vloeistof een liter vers aangemaakt (alles de standaard verdunning en de standaard tijden bij 20 graden) en daarin eerst twee filmpjes Ilford Delta 100 rolfilm (4 minuten) ontwikkeld. Dat ging goed al vond ik de negatieven nogal dun.
(Ik woon in de tropen en in mijn keuken is het doorgaans een graadje of 23-25, temperatuurbeheersing is dan ook lastig. De ontwikkelaar was wel precies 20 graden Celcius volgens mijn thermometer, het stopbad en de fixeer zullen een paar graden warmer zijn geweest.)
Daarna heb ik twee rolletjes Kodak 100 T-Max (ook rolfilm, 5 minuten) ontwikkeld in dezelfde vloeistoffen. Zou vwb de ontwikkelaar nog moeten kunnen volgens Amaloco.
De eerste twee rolletjes Delta 100 gaven dus beeld, de twee rollen T-max waren helemaal leeg...Ze waren belicht in twee verschillende klassieke camera's waarvan de sluiter het in ieder geval deed :rolleyes: - ik zou dus toch wel iets van beeld moeten hebben gekregen...
Iemand enig idee wat er gebeurd kan zijn??? NB het eerste spoelwater na fixeren van de T-max had een lichtrood zuurtjeskleurtje...

Ze waren belicht in twee verschillende klassieke camera's waarvan de sluiter het in ieder geval deed :rolleyes: - ik zou dus toch wel iets van beeld moeten hebben gekregen...
Adv Reply