Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,933   Posts: 1,585,572   Online: 784

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 23
    Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Mike

Eenvoudig op te lossen. Volgens de massive dev chart is de Adox 400 gelijk aan Ilford HP5 (zoek adox en klik op notes) en voor 100 ASA worden de volgende tijden gegeven:

HP5+ Xtol 1+1 100-200 10.25 10.25 10.25 20C
    HP5+ Xtol 1+2 100-200 12.75 12.75 12.75 20C
    HP5+ Xtol 1+3 100-200 14.5 14.5 14.5 20C

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Ik ga vrijdag mijn film in stukken knippen en kijken welke ontwikkeltijd ik moet hebben.
    Ik heb al eerder ADOX in XTOL 1+1 ontwikkeld in de JOBO, daar kreeg ik goede resultaten mee.
    Ik kan geen proeffilmpje maken, de foto's zijn geschoten tijdens een cursus en ik heb geen ongelimiteerde toegang tot het leslokaal.
    De sterkte van de flitsers weet ik ook niet meer.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Even een paar aanwijzingen ;
    1 De ontwikkeltijd bepaalt 2 dingen ten eerste de dekking in combinatie met de belichting . Hoe langer de tijd hoe groter de dekking. Ten tweede het contrast. Hoe langer de tijd hoe groter 't contrast.
    2 De soort ontwikkelaar heeft invloed op de verhouding dekking / contrast. Bij een (ultra)fijnkorrelontwikkelaar neemt de dekking minder snel toe ten opzichte tot het kontrast dan bij een "gewone" ontwikkelaar.
    3 De belichting bepaald de dekking.
    4 Als de dekking in de film maximaal is stopt de ontwikkeling op die plek van 't negatief. Op de daarnaast gelegen plek waar iets minder licht op gevallen is gaat die gewoon door,totdat daar ook de maximale zwarting is. Dus is er geen onderscheid meer op die plek. De hoge lichten lopen dicht. Dit punt wordt normaal gesproken bij een meerlaagse film als HP5 niet gehaald.

Nu zou je bang moeten zijn dat het genoemde in punt 4 optreed. Nu heb je afhankelijk van je onderwerps contrast daar een zekere "headroom" deze zou je zoveel mogelijk moeten benutten. (belichtings speelruimte) Deze zit dus veel meer in 't overbelichten dan in 't onterbelichten i.t.t. wat veel mensen denken. Door je ontwikkeltijd te verkorten kun je zorgen voor minder dekking maar daarmee verminder je tegelijkertijd 't contrast. Wat natuurlijk ook niet ongelimiteerd kan. Als je normaal op gradatie 2 afdrukt kun je naar gradatie 4,5/5 maar dan houd dat ook op. Dus daar zit op dat punt 't limiet.

Dus ontwikkel niet zo lang dat je hoge lichten dichtlopen maar ook niet zo kort dat gradatie 5 niet hard genoeg is.

overgens heeft 't een en ander ook (veel) invloed op hoe de indruk van de foto is. korrel scherpte enz.....

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    Mike

Eenvoudig op te lossen. Volgens de massive dev chart is de Adox 400 gelijk aan Ilford HP5 (zoek adox en klik op notes) en voor 100 ASA worden de volgende tijden gegeven:

HP5+ Xtol 1+1 100-200 10.25 10.25 10.25 20C
    HP5+ Xtol 1+2 100-200 12.75 12.75 12.75 20C
    HP5+ Xtol 1+3 100-200 14.5 14.5 14.5 20C

Ben
    The massive developing chart is een nuttige bron van informatie als startpunt voor een onbekende ontwikkelaar -film combinatie. Van hieruit ga je de optimale conditie bepalen voor jouw specifieke situatie. Factoren die hierbij een rol spelen zijn bijv. type ontwikkeltank, agitatiewijze en frequentie, eigenschappen vergroter , en persoonlijke smaak. Als je nu een kleine belichtingsfout (wat hier het geval is) hebt, kan dat gecompenseerd worden met een correctie. De eenvoudigste correctie is een lineaire (proportionele) correctie. En omdat het hier om de maximaal bruikbare density gaat waarop gecorrigeerd moet worden, ga je die propotioneel aanpassen. Het is de maximaal bruikbare density, die bepalend is. Te hoge density is niet te drukken; te lage density is weggegooide informatie. Overigens zou dit laatste nog verder genuanceerd kunnen worden. En hier lopen de verhalen van Gary en mij parallel.

Jed

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    En met te lage density worden "dunne" negatieven bedoeld ?
    Ik ben nog te kort met analoog bezig om alle begrippen te kennen.
    Ik ga uit van de massive dev chart, verminder mijn tijden met 10 tot 15% omdat ik een JOBO processor gebruik.
    Wat ik oa. van mijn fotolerares heb gehoord is dat mijn negatieven er goed uit zien.
    Maar ik heb geen vergelijkings materiaal van negatieven die er optimaal uit zien.
    Hopelijk komt dat nog, ik leer het wel met vallen en opstaan.
    --Mike

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Afgelopen zomer heb ik per ongeluk twee TriX400 op 50 asa belicht. Volgens de Mass Dev chart moest ik in ID11 ontwikkelen op 7 min 1 op 1. De films zijn er wonderbaarlijk goed uitgekomen met tot mijn verrassing heel fraaie grijswaarden.

zie http://www.fotoapparatuur.nl/Foto/34420/Visser_jpg

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    En met te lage density worden "dunne" negatieven bedoeld ?
    Density is een engels woord voor dichtheid. Dus ja dunne negatieven. Density wordt gemeten door de hoeveelheid licht die er nog door heen komt te bepalen. En uitgedrukt in een omgekeerde logaritmische schaal. Met andere woorden als je een stukje transparant, b.v.een stukje negatief, waar nog de helft van de hoeveelheid licht door heen komt is de densitijd log2 = 0,3

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Ik heb mijn film in stukken geknipt en in Xtol 1+1 op 20 graden in een JOBO processor wat proeven gemaakt.
    De film is ADOX chm 400 pro.
    Ik heb de tijden 6 min 15 sec, 5 minuut 30 sec en 5 minuten aangehouden bij de test.
    Eerst 6 min 15 sec en met een fohn het negatief droog gemaakt. daarna de rest van de tijden.
    Ik heb uiteindelijk op 5 minuten en 30 seconden de rest van het rolletje ontwikkeld.
    Maar de resultaten vond ik tegenvallen veel te weinig contrast.
    Ik heb een scan gemaakt van de drie proef strookjes.
    Naar mijn idee achteraf had ik ook een test moeten doen met nog langere tijden. Daar zal ik een volgende keer rekening mee houden.
    De scan is te bekijken op:http://www.hulsman.net/gallery2/d/28...Kulli-test.jpg

PS.
    As. maandag heb ik op de cursus weer een model te fotograferen met flitsers, maar nu ga ik 100 iso film kopen.
    Wat is een mooie film voor studio portretten FP4 of PANF of TMAX 100 ?
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    T-Max 100 is heel lang mijn lieveling geweest. Maar de belichting / ontwikkeling / onderwerps contrast moet precies goed zitten anders laat hij je ongenadig zitten ! Zeker als je nog niet een in geregelde werkwijze hebt, geen aanrader om mee te werken als je direct goede resultaten wilt.

Shooter
    4x5 Format
    [.
    M
    PS.
    As. maandag heb ik op de cursus weer een model te fotograferen met flitsers, maar nu ga ik 100 iso film kopen.
    Wat is een mooie film voor studio portretten FP4 of PANF of TMAX 100 ?[/QUOTE]

Voor studioportretten wordt bij voorkeur een long toe film genomen. De Tri-X 320 (dus niet de 400) is speciaal ontworpen voor dit portret studio doel. Ik heb er zelf veel portretten mee genomen. De hiervoor genoemde films zijn meer 'general purpose' films met een andere toonschaal.

Jed

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin