Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,540   Posts: 1,544,317   Online: 952

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 23 of 23
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ga maar eens Ilford FP4+ proberen en kies ID-11 of D-76 als ontwikkelaar. Voor zover ik begrepen en ervaren heb is de Xtol niet echt lekker (of anders gezegd voor minder ervarenen) voor rotatie.
    Als voorbeeld zou je een test kunnen maken met FP4+ op 80 ISO ingesteld.
    Ontwikkel in ID-11 op 8:00 en één op 11:00 min. Heb je bij 8:00 min te weinig contrast en bij 11:00 min te veel dan ga je afhankelijk hoever de één of de andere doorschiet meer of minder ontwikkeltijd geven.
    Waarom ID-11? Welnu dit is een zekere factor die het altijd doet. Heb je dit onder de knie ga dan verder experimenteren met andere combo's.
    Succes.
    harry

Release, the best you can do...

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Harry,

Op zich heb ik geen problemen met Xtol en rotatie.
    Ik heb al eens ADOX CHM 125 Pro gebruikt ( wat FP4+ is ), zie de scnas op http://www.hulsman.net/gallery2/v/An...jdorp08102007/
    Ook al mijn ADOX CHM 400 Pro doe ik in de Xtol en rotatie, voor zover ik geen vergelijkings materiaal heb zien mijn negatieven er goed uit.
    Ik heb ook eens TMY 400 gebruikt in de Xtol maar heb nu ADOX film gebruikt vanwege de prijs. Het is nu nog een leerproces om met de camera te leren omgaan (Bronica EC-TL).
    Nu heb ik nog een voorraad Xtol staan, die moet eerst op voordat ik een andere developer kan/wil gebruiken.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Iedereen heeft zo zijn/haar voorkeuren. Dat is natuurlijk zo logisch als wat. Daarom kan denk ik niemand je een "gouden" combinatie film ontwikkelaar aanraden. We is aan te geven wat de ervaringen zijn met bepaalde combi's. Zelf heb ik over 't algemeen film van de "grote" 3 gebruikt. Totdat ik 8 X 10 ging doen en de kosten toch gingen meespelen in de keuze. Als je aan kunt geven wat je zelf zoekt in FP4 & xtol dan kan de club denk ik wat beter vertellen hoe groot de kans is dat je 't ook gaat vinden.

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin