Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,501   Posts: 1,543,371   Online: 811

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Acros 100 - overstag

Als trouwe Ilford adept heb ik me laten verleiden eens bij wijze van proef in te laten met de Fuji Acros 100 films.
    Welnu gisteravond heb ik mijn eerste tests volbracht waarbij ik de Acros op o.a. 100 ISO boxspeed en vervolgens 64 ISO heb ingesteld. Opnamen gemaakt van Zones II - V - VII. Ontwikkeld in mijn eigen van scratch gemaakte D76-H (staat voor Harry maar niet heus) op 1+1 en vervolgens 1 set in 11:00 min en de andere set in 8:00 min.
    Het resultaat op 11:00 min met 100 ISO ziet er zeer goed uit. Bijstelling is niet meer nodig. Zone II en VII zitten er precies op, Zone V nauwelijks 1/3 stopje meer. Voor het eerst dat me dit in één sessie is gelukt. Doorgaans moet er altijd wel het nodige bijgesteld worden vooral als je bedenkt dat ik in rotatie werk hetgeen meestal tot gevolg heeft dat de hoge lichten het nogal eens voor de kiezen krijgen. Als mijn Ilford voorraad op denk ik er toch maar eens aan om te switchen. Maar eerst ga ik nu wat praktijkproeven doen, naast de Ilford materialen, om niet alsnog voor verrassingen te komen. Mijn uitstapje met de T-Max'en van enkele jaren terug nog vers in het geheugen. Dat was vanaf het begin af aan al een moeilijke operatie.
    Naast het mooie test resultaat van de Acros viel me ook op dat het gebruiksgemak van de film beter is dan van Ilford. Het onderscheid zit 'm in kleine (maar ó zo belangrijke details) Begin met het opspoelen van de film in de camera, een handig lipje op de schutstrook om deze los te krijgen, in plaats van de tape die Ilford gebruikt waarvoor ik soms een mes moet pakken om het los te krijgen (ben geen nagelbijter!), vervolgens als de film vol is heb je aan het andere eind weer zo'n handig zelfklevend stukje tape (easy endseal noemen ze het) dat eenvoudig over de schutstrook getrokken wordt om deze aan elkaar te hechten en dan niet tegen de wikkeling in zoals bij Ilford waardoor het mij wel eens overkomt dat de film me dan uit de hand dreigt te schieten met al dat gefummel. Als laatste wanneer je de film aan het opspoelen bent op ontwikkelspoel dan scheurt de bevestiging van de film aan de schutstrook zo makkelijk af en zonder allerlei achterblijvende stukken tape en een deformeerde film.
    Neemt niet weg dat Ilford een goede film is waar ik meer dan 30 jaar mee heb gewerkt maar de Japjes hebben dat beter voor elkaar. Laten we eerlijk zijn aan innoveren hebben de Engelsen een behoorlijke hekel. Gelukkig hebben we (nog) weer keus... en je bent nooit te oud om te leren. Wie weet kan ik met de Acros ook dertig jaar vooruit. Als dat zo is nodig ik jullie hierbij alvast uit voor een stevige borrel. Zal de gemeente vast vragen extra trottoirruimte aan te leggen voor alle rollators...

Hoor graag jullie ervaringen...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    hka,

Voor zover een newbie van enige ervaring kan spreken vind ik de combinatie van de Rolleicord en de Acros 100 en nachtfotografie plezierig.
    Mijn benadering gaat niet zover als jouw omschrijving maar door de discussie alhier ga ik wel meer op deze aspecten letten. Dat betekent dat ondanks de dunne negatieven door de nachtfotografie voor mij redelijk tot goede afdrukken uit kwamen. Zeker als totaalplaatje van mijn eerste schreden in de doka. Ik gebruikte ook de Acros 100 in de oude mf Minolta's.
    Als proef gebruik ik op het moment Fomapan maar ik denk dat ik weer terug ga naar Fuji, zeker voor de Acros 100. Met de Neopan 400 heb ik nog onvoldoende ervaring.

Ik gebruik voor Acros 100 (6x6) op ISO 64 ontwikkel in AM74 1:15 - 20% t.

In het begin had ik een paarse film. Maar met langer fixeren was dit opgelost.

En wat je feestje betreft, ik denk dat ik tegen die tijd postuum aanwezig ben

met vriendelijke groet,

Theo Bartelings

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Theo,
    Je verliest wel veel speed als je op 64 ISO belicht. Waarom probeer je niet een andere ontwikkelaar bijv. ID-11 of D76 hiervoor. Ik vond het namelijk zeer opmerkelijk dat ik de boxspeed van 100 ISO haalde met deze combinatie. Lukt me met FP4+ ook niet trouwens. In dat kader vind ik dit wel lekker dat ietsje meer.

Goed dat je het zegt ik zorg ook een voor een feestelijk verlicht urnen-terras met muziek e.d., anders wordt helemaal zo'n dooie boel.
    harry

Shooter
    Medium Format
    Harrie,

Wat bedoel je met speed c.q box speed.
    Ik had begrepen dat bij nacht fotografie en/of zon overgoten locatie 1/2 tot een stop over te belichten. Vandaar ik belicht op ISO 64.

met vriendelijke groet,

Theo

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Harry,
    het mooie van de acros, is dat je met je gedachten bij de plaat kunt blijven en het rekenen dat je met fp4+ moet doen boven tijden van een 1/2 seconde kunt vergeten tot 2 minuten (across reprociteitsfactor begint pas na 2 min.)....

Ik gebruik de acros al jaren, en het laatste jaar met Pyrocat HD belicht op 100 asa.
    De film is verdomd scherp.

Voor mij is dit ook een mooie film om te gebruiken. ik koop hem bij www.cameraland.nl (2,80 incl. voor 120 spoel).
    heb er vorige maand 100 van in de diepvries gemikt.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ...across reprociteitsfactor begint pas na 2 min.).....
    Wow, dat klinkt zéér interessant! Is deze film daar speciaal voor gemaakt? Alle films die ik al gebruikt heb, hebben vanaf 1/2" al een correctie nodig.

Groeten,
    G

Shooter
    Medium Format
    Dat was .één van de redenen dat ik voor de Acros heb gekozen i.v.m de nachtfotografie.

Deze was één van de eerste probeersels met de Rolleicord Acors en de Doka. Dir is een scan van het negatief met een oude Epson fotoscanner.

http://www.rolleiflexclub.nl/photopo...=500&ppuser=14

groet,

Theo

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Theo Bartelings View Post
    Harrie,

Wat bedoel je met speed c.q box speed.
    Ik had begrepen dat bij nacht fotografie en/of zon overgoten locatie 1/2 tot een stop over te belichten. Vandaar ik belicht op ISO 64.

met vriendelijke groet,

Theo
    Met boxspeed wordt bedoeld de snelheid van de film door de fabrikant aangegeven op het doosje. In het geval Acros is dat ISO100.
    Normaliter zou ik dergelijke scenes, die mij overigens zeer aanspreken, (spot)meten op de hoge lichten want die moeten mooi doortekend zijn en blijven in de print. Dat kan zeker ook met de Acros op ISO 100. Wellicht dat andere Acros-gebruikers je daar meer over kunnen vertellen aangezien ik die ervaringen met deze film (nog) ontbeer.
    Maar de gunstige reprociteitsfaktor is ook mooi meegenomen had ik nog niet ontdekt. Bedankt Willie Jan voor deze tip.
    harry

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Harry,
    het mooie van de acros, is dat je met je gedachten bij de plaat kunt blijven en het rekenen dat je met fp4+ moet doen boven tijden van een 1/2 seconde kunt vergeten tot 2 minuten (across reprociteitsfactor begint pas na 2 min.)....

Ik gebruik de acros al jaren, en het laatste jaar met Pyrocat HD belicht op 100 asa.
    De film is verdomd scherp.

Voor mij is dit ook een mooie film om te gebruiken. ik koop hem bij www.cameraland.nl (2,80 incl. voor 120 spoel).
    heb er vorige maand 100 van in de diepvries gemikt.
    Baas boven baas. Momenteel bij Fotomayr voor 2,75 incl. en ook een vriezer vol.
    harry

Shooter
    Medium Format
    Ik ben pas sinds kort in het bezit van een goede belichtingsmeter met een aparte 5 grd. spotmeterhulpstuk.(jeetje wat een woord)
    De nachtmetingen deed ik met de belichtingsmeter van de Minolta XM deze kan tot -2 EV meten. Dus het was een beetje behelpen.
    Deze was de beste van een kleine belichtingstrap.

groet,

Theo

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin