Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,593   Posts: 1,546,096   Online: 910

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Shooter
    35mm

Gebruik RC Art papier van Kentmere

Hallo iedereen,

Ik heb gisteren het Kentmere RC Art papier gekocht bij mijn lokale fotohandelaar.
    Vandaag wou ik het gebruiken maar dat papier ziet er echt aan beide zijden identiek hetzelfde uit. Gevolg: 3 vellen naar de knoppen want belicth op de verkeerde zijde.
    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit papier en mij tips voor het gebruik kunnen geven alsook hoe jullie de fotogevoelige zijde herkennen.
    Misschien een onozele vraag maar ik ben dan ook een absolute beginner wat betreft de donkere kamer.
    Alvast bedankt op voorhand.

Groeten,

Mark

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    misschien help dit...?

het verschil voelen van beide zijden van het papier in het donker
    het bekijken in (doka-)tegenlicht
    onmiddelijk iets schrijven op de achterzijde bij het uit de doos halen
    overschakelen op een ander (bariet-)papier

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Even het puntje van de vinger iets nat maken en op een hoekje van het papier voelen. Kleeft het iets dan is dat de emulsie-zijde.
    Geldt ook voor in het donker
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Ik heb er af en toe ook wat moeite mee, maar idd met goed voelen en kijken in het dokalicht is het bij mij nog nooit fout gegaan. Succes!

Shooter
    35mm
    Bedankt voor de tips. Het zal me nu wel lukken!

Groeten,

Mark

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Het papier wordt met de emulsie zijde op een rol gezet. Dwz dat als je het papier neerlegt en het bol staat, de emulsie boven ligt.

Shooter
    35mm
    Ik heb het papier intussen succesvol kunnen gebruiken.