Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,549   Posts: 1,544,648   Online: 684

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 37
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    nota voor mezelf: vanuit België naar Nederland versturen kost slechts 7 Euro tot 10 kilogram. Jullie horen er misschien nog van.

G
    G,
    Je maakt ons nu wel erg nieuwsgierig...!
    harry

Release, the best you can do...

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Als je bij calument op NL klikt, verdwijnt het meerendeel van het sheet aanbod...
    (ilford is niet meer te vinden)
    Ja, je hebt gelijk, had beter moeten opletten. Maar omdat ik voor mijn werk jarenlang in het engels heb moeten communiceren, valt mij het verschil soms domweg niet meer op... hoe stom dat ook mag klinken.
    Desondanks nog steeds een van de wat grotere assortimenten... voor nederlandse begrippen dan.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Omdat de verkoop van grootformaatcameras goed verloopt, is het niet direct te verwachten dat de grootformaat films spoedig verdwenen zullen zijn. Ilford heeft zijn service wat dat betreft ( in de US) zelfs uitgebreid in de zin dat speciale formaten op bestelling geleverd kunnen worden.
    Jed
    Interessant, maar zou toch wel eens willen weten waar je dat op baseert? Kan me toch niet voorstellen, dan dat de verkoop van grootformaat camera's toch ook een behoorlijke klap heeft gekregen, en voor zover nog voor b.v. studiodoeleinden gebruikt, toch ook steeds meer digitaal via MF digi-achterwanden e.d., dus een echte stijging in filmverkoop voor LF lijkt mij niet echt waarschijnlijk.
    Met 21MP in die nieuwste Canon, zit je al akelig dicht bij MF en een al behoorlijke LF scan (1200 dpi), neemt niet weg dat verstellingen natuurlijk nog steeds handig zijn.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    G,
    Je maakt ons nu wel erg nieuwsgierig...!
    Ik mag niet alleen matglas verkopen hé... enige voorwaarde is dat ik een interessante prijs moet kunnen aanbieden, anders heeft het geen zin, maar dat snappen jullie wel.

Wie buiten de EU bestelt, moet er wél mee rekening houden dat je invoerrechten moet betalen (douane). Soms glipt er iets door, soms ook niet.

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Jed,
    Deze zaak heeft ook een NL-site. Link hier: http://www.calumetphoto.nl
    Normaliter wordt je automatisch naar de NL site doorgelinkt als je de Amerikaanse bezoekt.
    De site met de 90 vermeldingen is een US site van Calumet. De nederlandse site van Calumet heeft een beperkter aanbod. De verscheidenheid op de US site is dus groter. Dat betekent dat als je wat verder kijkt, ook meer keus hebt. En dat is een belangrijk gegeven. Met de hulp van internet is de keus groot geworden. Vroeger mag je dan wel een fotozaak om de hoek hebben gehad, maar de keus was klein.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Marco B;571303]Interessant, maar zou toch wel eens willen weten waar je dat op baseert? Kan me toch niet voorstellen, dan dat de verkoop van grootformaat camera's toch ook een behoorlijke klap heeft gekregen, en voor zover nog voor b.v. studiodoeleinden gebruikt, toch ook steeds meer digitaal via MF digi-achterwanden e.d., dus een echte stijging in filmverkoop voor LF lijkt mij niet echt waarschijnlijk.

Dat wordt gebaseerd op de verkoopresultaten van de grootbeeldfabrikanten. Zo heeft Linhof gemeld dat ze nog nooit zoveel verkocht hebben als in de laatste tijd. UIteraard zit je hier in de professionele hoek. In de professionele hoek werkt in de US meer dan 75% van de fotografen analoog. Dat is ook de reden dat Kodak zijn research in de analoog films met kracht voortzet.
    Ik denk dat het kleinbeeld voornamelijk te lijden heeft van de digitale concurrentie. En dat is voornamelijk de amateur wereld. Alhoewel een topmerk als Leica zijn productie van analoge cameras sterk wil uitbreiden ( en naar Wetzlar terug wil gaan)..

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Interessant, maar zou toch wel eens willen weten waar je dat op baseert? Kan me toch niet voorstellen, dan dat de verkoop van grootformaat camera's toch ook een behoorlijke klap heeft gekregen, en voor zover nog voor b.v. studiodoeleinden gebruikt, toch ook steeds meer digitaal via MF digi-achterwanden e.d., dus een echte stijging in filmverkoop voor LF lijkt mij niet echt waarschijnlijk.
    Met 21MP in die nieuwste Canon, zit je al akelig dicht bij MF en een al behoorlijke LF scan (1200 dpi), neemt niet weg dat verstellingen natuurlijk nog steeds handig zijn.
    Steeds meer analogisten stappen over op midden en grootformaar daar het betaalbaarder is geworden. Dus een groeiende markt...

Het gaat volgens mij niet zozeer om de 21MP, het beeld van digitaal is anders, en laat dat nu precies hetgeen zijn dat ik niet mooi vind.
    In de USA is 4x5 wat wij hier kleinbeeld noemen. Er is daar een andere kijk op fotografie.

Shooter
    4x5 Format
    http://www.unicircuits.com/shop/prod...products_id=29

64 euro voor 3 pakjes van ieder 20 vel.
    verzendkosten small packet airmail 6,16 euro
    (als je ze selecteert en checkout aanvinkt dan zie je de verzendkosten.)
    Nou, ik ga het ook eens proberen. Nu maar hopen dat er geen strepen verschijnen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Steeds meer analogisten stappen over op midden en grootformaar daar het betaalbaarder is geworden. Dus een groeiende markt...

Het gaat volgens mij niet zozeer om de 21MP, het beeld van digitaal is anders, en laat dat nu precies hetgeen zijn dat ik niet mooi vind.
    In de USA is 4x5 wat wij hier kleinbeeld noemen. Er is daar een andere kijk op fotografie.
    Ik denk niet dat de film kosten een rol spelen. Als je de materiaalkosten bekijkt zijn bij mij de papierkosten de hoofdzaak. En met een goed negatief bespaar je je een verprutste vergroting. En, ik geloof dat dit niet van de laatste tijd is. Ik ben op 9x12 cm (platencamera) begonnen en dat is nu 4x5" geworden. Toch niet veel veranderd in de maatvoering. Hoeveel een 9x12 plaat heeft gekost, kan ik me niet meer herinneren. Wat ik wel weet, is dat de constantheid van kwaliteit is verbeterd.

Maar bij professionelen spelen de loonkosten een grote rol. En, zo hoor ik uit de US: het bekijken en bewerken van digitaalfotos is te kostbaar en vergt grote expertise. Ze brengen hun analoog spul naar een lab en klaar ben je. Zo houd je nog tijd voor fotograferen over.
    [En nu hebben we het nog niet over de kwaliteit van de druk. Want uit het Kodak onderzoek bleek dat de professionele fotografen de kwaliteit op de erste plaats bij hun keuze zetten].

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169

Even voor alle duidelijkheid: ik was geen specifiek pleidooi voor digitaal aan het doen, schiet zelf immers ook nog analoog (35mm en 4x5 en met veel plezier!), maar ik scan ook zelfgemaakte afdrukken op fotopapier en negatieven. Ik doe dus een beetje digi erbij, en weet daar inmiddels mijn weg in te vinden en weet ook daar goede resultaten te bereiken, hoewel ik de printresultaten vooral in kleur van de meeste printers (heb zelf een Epson R2400) nog onder vindt doen t.o.v. een analoge kleurenafdruk. Vooral de inktdots van kleuren zijn in sommige gevallen op een vervelende manier zichtbaar. In ZW maakt de R2400 veel scherpere afdrukken... Genoeg over deze digi shit...

Ja, er stappen analogisten over op LF, maar ik denk dat dat niet zozeer een groeiende markt is, maar eerder een vervangingsmarkt: hobbyisten en semi-profs vervangen de profs die voorheen LF schoten maar het nu met een digitale camera doen.
    Last edited by Marco B; 01-11-2008 at 07:58 AM. Click to view previous post history.

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin