Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,223   Posts: 1,532,527   Online: 1105

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Houdbaarheid chemie

Een kleine drie jaar geleden kocht ik een setje chemie voor het ontwikkelen van mijn Minox Ilford Delta cassettes. De spullen waren van het merk Spur. De ontwikkelaar is natuurlijk al helemaal verlopen maar ik vraag me af of de fixeer en het stopbad nog bruikbaar zijn. De twee betreffende flessen zijn vrijwel vol en hebben in het donker gestaan.

Shooter
    4x5 Format
    Zolang we geen gele neerslag is ontstaan en hij niet naar zwavel stinkt is de fixeer nog goed. Stop kan weinig mee fout. Maar een scheut azijn in water doet 't ook en kost nagenoeg niets.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

culinair?

Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Maar een scheut azijn in water doet 't ook en kost nagenoeg niets.
    En een uitje erbij, een beetje peper en zout... Chemie als stopbad kost niets vergeleken met de andere kosten die je voor het fotograferen maakt. Koop dan het echte spul wat niet stinkt, anders zou je wel eens bedrogen uit kunnen komen. Of koop citroenzuur, per kilo een euro.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Niet zozeer culinair maar vinden dat chemie een onderdeel is van ons dagelijks leven. Je gooit achteloos synthetisch azijnzuur bij je eten. Maar als 't fotografie betreft is 't een stinkend chemisch goedje.
    Mijn cyanotipie 's gooi ik ook gewoon in de thee om ze te kleuren. En mijn oliedrukken maak ik met gelatine die in de horeca gebruikt wordt.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Niet alles is zwart-wit, maar in een discussie wil ik dat ook wel eens zijn. Wat goed is in de keuken is niet altijd goed in de doka en andersom. De chemie van alle dag kan je inderdaad gebruiken. Ontwikkelen in puur Rijn-water bijvoorbeeld, of in urine schijnt het ook te gaan. Maar ook dat vind ik stinken in de doka. Maar ik zal er niet verder over zeiken.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het ging me erom dat ik het spul nog had staan en ik me afvroeg of het naar de chemocar moest brengen of nog zou kunnen gebruiken.
    Na deze verhelderende discussie haal ik wel een fles azijn uit de keuken en zet m'n stopbad daarvoor in de plaats.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Na deze verhelderende discussie haal ik wel een fles azijn uit de keuken en zet m'n stopbad daarvoor in de plaats.
    LOL
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ontwikkelen in urine schijnt ook te gaan. Maar ook dat vind ik stinken in de doka. Maar ik zal er niet verder over zeiken.
    Inderdaad catechien is een stofje dat je afzeikt...:rolleyes:

Overigens kun je de aktiviteit van de ontwikkelaar wel testen door er een stukje, nog niet eerder ontwikkelde, film in te doen en deze een beetje te bewegen. Als dit na ca. 1-2 minuten naar zwart verkleurd is het de moeite waard er nog eens een proeffilm in te ontwikkelen.
    Last edited by argentic; 05-28-2008 at 08:58 AM. Click to view previous post history. Reason: Quote gerepareerd
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Als het om SPUR HRX-2 gaat zal die niet goed meer zijn. SPUR SLD zou op het randje kunnen zijn, mits de fles hoog afgevuld is. Het stopbad en de fixeer kun je na 3 jaar nog probleemloos gebruiken.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Kids, don't try this at home...

Quote Originally Posted by hka View Post
    Inderdaad catechien is een stofje dat je afzeikt...
    Moedertje natuur wil blijkbaar aangeven dat we analoog moeten blijven afdrukken. Maar persoonlijk ben ik niet zo'n middeleeuwse piskijker. Geef mij maar een reukloze doka met een goede afzuiging, met chemie die bedoeld is voor de doka. Aangezien ik nu lithprint, mag er ook wat kwalitatieve alcohol staan :o, en 's-zomers een pilske in de koelkast... Zou je het terug kunnen zien in je prints? Ik noteer altijd alle omgevingsvariablen van mijn print, zoals objectief, diafragma, papier, ontwikkelaar, etc. maar ook de muziek die ik draaide. Ik weet zeker dat dit invloed op mij en dus mijn prints heeft. Mozart is heel andere print dan Metallica, Strauss weer anders dan Sepultura. Dus ik moet nu percentage alcohol en rijpingstijd er bij schrijven. Wie weet...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin