Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,198   Posts: 1,531,463   Online: 830

Results 1 to 8 of 8

Thread: replenish, Hoe?

Shooter
    Multi Format
    Images
    16

replenish, Hoe?

Hallo allemaal,
    ik heb een tijdje Acufine gebruikt. nu had ik gewoon de ontwikkelaar aangemaakt en hiermee tot veel genoegen een aantal rolletjes ontwikkelt. nu echter is mijn hoeveelheid vloeistof zodanig gedaalt dat ik er niet meer 2 rolfilms tegelijk mee kan ontwikkelen.
    nu heb ik ook een blikje "replenisher" erbij. kan ik mijn ontwikkelaar hiermee aanvullen? enzo ja hoe?
    hoop dat jullie ideeen hebben
    Dank.

ijsbeer

Shooter
    4x5 Format
    Hallo allemaal,
    ik heb een tijdje Acufine gebruikt. nu had ik gewoon de ontwikkelaar aangemaakt en hiermee tot veel genoegen een aantal rolletjes ontwikkelt. nu echter is mijn hoeveelheid vloeistof zodanig gedaalt dat ik er niet meer 2 rolfilms tegelijk mee kan ontwikkelen.
    nu heb ik ook een blikje "replenisher" erbij. kan ik mijn ontwikkelaar hiermee aanvullen? enzo ja hoe?
    hoop dat jullie ideeen hebben
    Als je bij kodak gaat zoeken kun je uitgebreide technische beschrijvingen vinden hoe te replensch. Het is denk ik met Acufine niet anders. En een tamelijk ingewikkelde bezigheid die meer inhoud dan enkel water + replenisher toe voegen maar ook uitgebreide test procedures. Voor mij zou het niet waard zijn om er aan te beginnen , gewoon nieuwe ontwikkelaar aanmaken....
    Tenzij 't je gaat om het beeld karakter wat je met "gerijpte" ontwikkelaar krijgt. Maar 't laatste lees ik niet in je vraagstelling.

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Als je bij kodak gaat zoeken kun je uitgebreide technische beschrijvingen vinden hoe te replensch. Het is denk ik met Acufine niet anders. En een tamelijk ingewikkelde bezigheid die meer inhoud dan enkel water + replenisher toe voegen maar ook uitgebreide test procedures. Voor mij zou het niet waard zijn om er aan te beginnen , gewoon nieuwe ontwikkelaar aanmaken....
    Tenzij 't je gaat om het beeld karakter wat je met "gerijpte" ontwikkelaar krijgt. Maar 't laatste lees ik niet in je vraagstelling.
    Dank allemaal voor de reacties.
    wat is dat Gary een gerijpte ontwikkelaar? wat verandert er dan aan de eigenschappen van de onwikkelaar?

ps. Ik vind het ook niet relaxed die "spullen pushers" op dit forum die elke post misbruiken om hun winkel te promoten.
    grow up en wordt een advertiser

Shooter
    4x5 Format
    zonder al te technisch te worden is 't idee van gerijpte ontwikkelaars dat bij 't ontwikkelen bepaalde stoffen vrijkomen, die afhankelijk van 't ontwerp van de ontwikkelaar, samen met hulpstoffen in de ontwikkelaar, nieuwe ontwikkelstoffen doen ontstaan. Deze hebben iets andere eigenschappen dan de oorspronkelijke, vaak inmiddels uitgeputte, ontwikkelstoffen. Ook is b.v. bekend van d-76 dat naarmate deze ouder wordt de ph waarde stijgt, waardoor de aanwezige hydroquinone actief wordt als ontwikkelaar, en daardoor een groter negatief contrast opleverd

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Duidelijk! Dank.

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Toch nog ff gezocht.
    dit gevonden
    you will loose roughly 15 ml solution per film so your level in the bottle should remain stable. ( 1000 ml bottle - 900 ml for tank + 30 ml replenisher + 870 ml returned from tank is 1000 ml ).
    van greenspun.com

Shooter
    4x5 Format
    uit 'the film developing cookbook'

Consistent quality can only be assured when any developer is used only once and discarded.
    We make no apologies for this statment to those who try to save money by replenishing
    There is always some compromise in image quality

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    zonder al te technisch te worden is 't idee van gerijpte ontwikkelaars dat bij 't ontwikkelen bepaalde stoffen vrijkomen, die afhankelijk van 't ontwerp van de ontwikkelaar, samen met hulpstoffen in de ontwikkelaar, nieuwe ontwikkelstoffen doen ontstaan. Deze hebben iets andere eigenschappen dan de oorspronkelijke, vaak inmiddels uitgeputte, ontwikkelstoffen. Ook is b.v. bekend van d-76 dat naarmate deze ouder wordt de ph waarde stijgt, waardoor de aanwezige hydroquinone actief wordt als ontwikkelaar, en daardoor een groter negatief contrast opleverd
    Zoals Gary al aangeeft, kunnen 'nieuwe ontwikkelstoffen ' ontstaan in een ontwikkelproces. Echter het kan ook plaats vinden voordat voor het eerst in de ontwikkelaar wordt ontwikkeld. Een voorbeeld is een pyrogallol ontwikkelaar. Deze pyrogallol in ABC formuleringen wordt pas 'echt mooi' als je de pyrogallol oplossing (A) een maand of zo laat staan.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin