Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,300   Posts: 1,535,961   Online: 1055

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    35mm

niet echt wit en zwart

hallo,

Sinds enige tijd ben ik bezig in de doka. Ik schiet op tri-x en die ontwikkel ik in d-76 in 10.5 minuut. Iedere halve minuut kiep ik. Tijdens het afdrukken maak ik diverse proefstrookjes. Wat mij en anderen opvalt is dat er wel heel veel grijstonen in mijn foto's zitten. Het wit is niet wit en het zwart kan nog wel wat zwarter. Ook wanneer ik andere gradaties gebruik wordt het wit niet echt wit. Heeft dit te maken met mijn ontwikkelprocedure of moet ik gewoon meer geduld hebben in de doka?

Alvast bedankt!!

Groetjes.

Shooter
    4x5 Format
    Allereerst welkom op dit forum.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. En je zult nog andere reacties krijgen die andere methodes voorstaan maar dit is hoe ik zelf te werk ga bij 't afdrukken.
    Als ik mijn zwarten te "grijs" vind verleng ik mijn tijd, of druk plaatselijk door. Als ik vervolgens vind dat mijn "witten" te grauw zijn neem ik een gradatie harder, of hou plaatselijk tegen.
    En dan is 't oefenen oefenen oefenen. En beoordeel de proefdrukken / stroken als ze droog zijn. In de fixeerbak zijn ze altijd sprankelender .

Shooter
    35mm
    bedankt voor de reactie! In de doka ben ik ook al bezig met doordrukken en tegenhouden, maar omdat het resultaat niet echt heel erg goed is dacht ik dat het misschien kan liggen aan de ontwikkeltijd van de film. Ik heb ooit geleerd dat 10.5 minuut goed is, maar misschien is dat wel te lang. Ik zie ook wel eens 9.75 als ontwikkeltijd staan. Ontwikkel ik dan te lang of maakt dat niet zoveel uit?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by joehoe! View Post
    hallo,

Sinds enige tijd ben ik bezig in de doka. Ik schiet op tri-x en die ontwikkel ik in d-76 in 10.5 minuut. Iedere halve minuut kiep ik. Tijdens het afdrukken maak ik diverse proefstrookjes. Wat mij en anderen opvalt is dat er wel heel veel grijstonen in mijn foto's zitten. Het wit is niet wit en het zwart kan nog wel wat zwarter. Ook wanneer ik andere gradaties gebruik wordt het wit niet echt wit. Heeft dit te maken met mijn ontwikkelprocedure of moet ik gewoon meer geduld hebben in de doka?

Alvast bedankt!!

Groetjes.
    Waar jij mee bezig bent, is om je fotografische proces op orde te brengen. Een proces met verschillende stappen. Ik zou een standaard test uitvoeren. Dan kun je de plaats van het probleem op een systematische manier localiseren.
    Deze standaard tests zijn in verschillende boeken beschreven. Maar in het kort komt het er op neer dat je een grijskaart volgens de belichtingsmeter belicht. Dan belicht je 2,3 stop over voor de net doortekende hoge lichten. Voor de doortekende schaduwen belicht je zover onder, als jij wil ( bijv. 4,7 stop voor een totaal contrastbereik van 7 stop). Vervolgens ontwikkel je de 3 negatieven, drukt af en je ziet wat het resultaat is. Afhankelijk van het resultaat ga je bijstellen. Als je dan nog problemen hebt, kun je je probleem goed formuleren.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by joehoe! View Post
    hallo,

Alvast bedankt!!

Groetjes.
    Ik aanvulling van Jed zou ik je willen aanraden om alvast twee simpele testen te doen.

De eerste is een sluiertest om te controleren of je doka en je dokalamp geen grijze zweem veroorzaken. Die test gaat als volgt: belicht een stuk papier tot hij licht grijs is. Leg hem naast je vergroter met enkele voorwerpen er op die geen licht doorlaten: een paar munten voldoen goed. Wacht een minuut of vijf en ontwikkel het stuk papier. Kun je de contouren van de munten zien, dan is het eerste zaak om te kijken of je het sluierprobleem op kunt lossen. In een sluierende doka krijg je namelijk nooit echt wit in je afdruk. Meestal ligt dat probleem bij de dokalamp, die niet de juiste kleur heeft of die kleine scheurtjes vertoont of bij een vergroter die te veel licht lekt.

De tweede test is om te kijken wat je maximale zwarting is. Neem een stuk onbelichte, maar wel ontwikkelde film (bijvoorbeeld en stuk aanloopstrook) en probeer een proefstrook in kleine stappen zo te belichten dat hij net maximaal zwart is. Dat is als je de grens tussen twee opeenvolgende stappen niet meer ziet. Deze belichtingstijd is bij gegeven gradatie, film-ontwikkelaarcombinatie en vergrotingsmaatstaf de minimale tijd die je nodig hebt om maximale zwart in je afdruk te krijgen.

Huub

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als aanvulling op de aanvulling kan ik je aanraden een goed boek te kopen waarin het hele proces beschreven wordt.
    Elders op het forum vind je daarover voldoende informatie.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Hallo allemaal,

Bedankt voor de tips. Ik ga ze zeker uitproberen.

Shooter
    35mm
    Hallo

Gebruik vers papier.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    En verse ontwikkelaar.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin