Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,333   Posts: 1,537,409   Online: 1165

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Helder. Dat wou ik weten.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    In een landschap als dat van de Rockey Mountains en in combinatie met de lenzen van die tijd werkte dat wel. Maar de Rockey Mountains kun je niet vergelijken met Nederland en de lenzen van toen niet met wat er nu is.
    Ik heb vorige week de Rocky Mountains (en de PMA) maar gedaan met een geel filter.
    E.e.a. hangt ook sterk af welke z/w film je gebruikt. Een Fuji Acros 100 reageert heel anders hierop dan b.v. een Rollei R3.

Daarnaast heeft een geel filter i.c.m. een z/w film met een wat verder doorlopend rood spectrum het voordeel dat de waas welke vaak aanwezig is in een hooggebergte gedeeltelijk wordt opgelost.
    Wel een hele ervaring om met de auto op bijna 3713m/12,183ft te rijden. De elanden waren iets minder gewillig, de rendieren gelukkig wel en konden samen met een dik pak sneeuw (20"/50cm) netjes op de gevoelige plaat worden gezet.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Zelf heb ik weinig ervaring met filters. Behoudens dan de obligate toepassingen zoals rode rozen met groen blad en zo. Als ik bij me zelf na ga is dat voornamelijk te danken aan de voor mij moeilijk te voorspellen resultaat. Op dit terrein is er voor mij duidelijk nog een hoop te ontdekken.

Heeft een grijs verloop filter niet het zelfde effect als doordrukken ? Bomen die de lucht als achtergrond hebben worden dan toch ook minder doortekend en donkerder.
    Een grijs verloop filter heeft hetzelfde effect als doordrukken. Het effect van een dergelijk filter is echter oncontroleerbaar ( zowel kwantitatief als het plaatselijke effect).
    Het resultaat bij gebruik van filters is over het algemeen slecht te voorspellen, zoals je aangaf. Wel kun je correcties aanbrengen op de spectrale gevoeligheid van de film.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Het resultaat bij gebruik van filters is over het algemeen slecht te voorspellen, zoals je aangaf. Wel kun je correcties aanbrengen op de spectrale gevoeligheid van de film.
    Leuk dat je dat zegt. Heb dat tot nu toe altijd bij me zelf gelegd. En gevonden dat ik daar meer mee moest experimenteren. Vooral om te kunnen bepalen wat de belichting correctie is. Dat kan heb ik ervaren nogal sterk variëren na gelang de omstandigheden, bij 't zelfde filter. Hiermee bedoel ik natuurlijk niet een polarisatie filter, wand dat lijkt me nogal duidelijk.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Robert zei het al,

Iedere film reageert anders.
    De filmcurve loopt voor iedere film anders.

Is er iets te zeggen omtrent wat de beste film zou zijn voor landschap?
    Moet dat een film zijn die verder als 670 NM (meer naar infrarood) doorloopt.
    zou deze zo plat als een vertikale lijn moeten lopen.

Maw zou ik met een Rollei R3 film (710-730NM) meer kunnen bereiken dan met een film die tot 670 loopt?

Shooter
    4x5 Format
    Is er iets te zeggen omtrent wat de beste film zou zijn voor landschap?
    Da's natuurlijk de film die ik gebruik, dat snap je toch ook wel.......;-)

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Da's natuurlijk de film die ik gebruik, dat snap je toch ook wel.......;-)
    Als het jou film is, en ik zou jou film gebruiken dan is het ineens mijn film en dan werkt het niet meer omdat het niet meer jou film is. als ik nu jou film gebruik maar deze niet betaal, dan blijft het jou film en werkt het dus. Als ik dan de negs heb ontwikkeld, dan betaal ik jou en wordt het mijn film. Hopelijk springen de zilveroxides dan niet toch nog om door de telepathie en geheugenfunktie ervan.

Of gebruik jij surinaamse emulsie omdat die niet werkt?

Shooter
    4x5 Format
    Leuk dat je dat zegt. Heb dat tot nu toe altijd bij me zelf gelegd. En gevonden dat ik daar meer mee moest experimenteren. Vooral om te kunnen bepalen wat de belichting correctie is. Dat kan heb ik ervaren nogal sterk variëren na gelang de omstandigheden, bij 't zelfde filter. Hiermee bedoel ik natuurlijk niet een polarisatie filter, wand dat lijkt me nogal duidelijk.
    Wat er gebeurt met een blauwe hemel en witte wolken, is niet. moeilijk te voorspellen. Maar watb te zeggen van blauwkleuring van (micro)schaduwen en in de verten. Nog maar niet te praten over een natuurlijke blauwcomponent.

Jed

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin