Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,807   Posts: 1,581,421   Online: 1149

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Rood filter voor z/w & landschap

Ik had een dvd gekocht van Ansel Adams omtrent zijn leven, heel indrukwekkend om te zien dat een pianist toch fotograaf wil worden...
    In het verhaal ontdekt hij het rood filter om te gebruiken.
    Als je de foto's van hem kent, dan lijkt het wel of hij altijd een rood filter gebruikte.

Tijdens ons uitstapje bij Gary Mulder (die van de erwtensoep) heb ik een opname gemaakt van een dijkhuisje met rood filter. De lucht werd hierdoor iets dreigender. Echter de opnames van bomenreeksen langs het water hebben een mooie compositie, echter de spanning ontbreekt. Het is dus een saai plaatje.

Zou je dus altijd een rood filter moeten gebruiken voor landschap waarbij de lucht in beeld is? En zijn er negatieve effecten op de overige zaken zoals gras en bomen?

Shooter
    Multi Format
    Een roodfilter is nogal ingrijpend. Ik gebruik hem zelden. Een geel of oranje filter wordt hier wel iets meer gebruikt.
    Ik gebruik ze alleen wanneer de lucht detail vertoont dat ik er in de DOKA anters te moeilijk uit kan krijgen met doordrukken.

G

jelke's Avatar
    ik heb net een dvd gekocht over brett weston..

http://www.brettwestonphotographer.com/

van edward weston is bekend dat hij bijna nooit filters gebruikte, ook niet voor zijn landschapsfoto's, zelf gebruik ik ook geen filters en toch hebben mijn landschapsfoto's mooie doortekende luchten

gewoon een kwestie van juist belichten en ontwikkelen

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by jelke View Post
    Als je een normale omvang hebt is het geen probleem, echter ook dan wil je vaak meer doortekening is mijn ervaring. Vooral met opnames waarbij bomen als onderwerp worden genomen is achteraf doordrukken niet te doen en zelfs lelijk....

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    En een grijs-verloop filter dan tijdens de opname? Is daarvan het effect hetzelfde als doordrukken?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Met een grijs-verloop filter hou je tegen...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik had een dvd gekocht van Ansel Adams omtrent zijn leven, heel indrukwekkend om te zien dat een pianist toch fotograaf wil worden...
    In het verhaal ontdekt hij het rood filter om te gebruiken.
    Als je de foto's van hem kent, dan lijkt het wel of hij altijd een rood filter gebruikte.

Tijdens ons uitstapje bij Gary Mulder (die van de erwtensoep) heb ik een opname gemaakt van een dijkhuisje met rood filter. De lucht werd hierdoor iets dreigender. Echter de opnames van bomenreeksen langs het water hebben een mooie compositie, echter de spanning ontbreekt. Het is dus een saai plaatje.

Zou je dus altijd een rood filter moeten gebruiken voor landschap waarbij de lucht in beeld is? En zijn er negatieve effecten op de overige zaken zoals gras en bomen?
    Ansel Adams gebruikte vaak een roodfilter om een 'dreigend' effect te bereiken. In een landschap als dat van de Rockey Mountains en in combinatie met de lenzen van die tijd werkte dat wel. Maar de Rockey Mountains kun je niet vergelijken met Nederland en de lenzen van toen niet met wat er nu is. Zoals je aangeeft, kunnen de schaduwen en perspectief blauwkleuring bij bomen en gras etc. er met een roodfilter vreemd uitkomen. Je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by jelke View Post
    ik heb net een dvd gekocht over brett weston..

http://www.brettwestonphotographer.com/

van edward weston is bekend dat hij bijna nooit filters gebruikte, ook niet voor zijn landschapsfoto's, zelf gebruik ik ook geen filters en toch hebben mijn landschapsfoto's mooie doortekende luchten

Dat is juist. Ik gebruik soms wel een heel licht geelfilter om voor de spectrale gevoeligheid van de film te corrigeren naar die van het menselijk oog.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Zelf heb ik weinig ervaring met filters. Behoudens dan de obligate toepassingen zoals rode rozen met groen blad en zo. Als ik bij me zelf na ga is dat voornamelijk te danken aan de voor mij moeilijk te voorspellen resultaat. Op dit terrein is er voor mij duidelijk nog een hoop te ontdekken.

Heeft een grijs verloop filter niet het zelfde effect als doordrukken ? Bomen die de lucht als achtergrond hebben worden dan toch ook minder doortekend en donkerder.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Heeft een grijs verloop filter niet het zelfde effect als doordrukken ? Bomen die de lucht als achtergrond hebben worden dan toch ook minder doortekend en donkerder.
    strikt gezien niet: een filter op je camera be´nvloedt het negatief. Doordrukken in de DOKA enkel de afdruk ;-)

Ik heb ook een grijs verloopfilter en moet toegeven dat ik die nog maar 1 keer gebruikt heb.
    Deze filter heeft een vergelijkbaar effect als op pakweg gradatie II (bij variable contrast) doordrukken: je gaat er de tonaliteit niet mee veranderen en dat gebeurt nu wÚl als je een geel, oranje of roodfilter gaat gebruiken. Het be´nvloeden van de tonaliteit is nu net de reden om die filters te gaan gebruiken.

In dit opzicht krijgt het gebruik van gekleurde verloopfilters meer zin.

G

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin