Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,713   Posts: 1,514,718   Online: 835

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Constant houden van temparatuur

Bij het ontwerpen van mijn doka in wording ben ik tegen een vraag aangelopen met betrekking tot het handhaven van de temperatuur bij het ontwikkelen van zwart-wit film in een tankje en papier in schalen.

Gezien het kleine grondoppervlak van mijn doka zou een verticale Nova processor heel handig zijn maar mijn budget gebiedt vooreerst met schalen te werken. Wat is een slimme en goedkope methode om de temperatuur op zo'n 20 graden te houden?

Shooter
    35mm RF
    De temperatuur van de papier ontwikkelaar en stop en fixeer komt niet zo precies Je kunt beter niet lager gaan dan zo,n 18 graden.
    Voor het ontwikkelen van mijn film gebruik ik een bak water met 20 graden waar ik dan de tank en de chemie in plaats.
    Overigens gebruik ik een elektrische radiator kachel in mijn doka. Werkt perfect !

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by jaapvdz View Post
    ...Overigens gebruik ik een elektrische radiator kachel in mijn doka. Werkt perfect !
    Je bedoelt dat je de ruimte rond de twintig graden verwarmt en dat daardoor de chemie ook op temperatuur blijft? Als dat zo is kan ik natuurlijk opteren voor de onverwarmde Nova processor. Of zet je de bak gewoon op de kachel?

Shooter
    35mm
    Robbedoes, ik heb mijn nova processor voor een 100 euro tweedehands gevonden, ik heb er wel 6 maand lopen achter zoeken om hem te vinden (betaalbaar dan...) maar Jaap heeft gelijk, als je je papier laat uitontwikkelen maken een paar graden niet uit. Je ken ook je flessen chemie in een (vis)bak zetten of een grote bak maken waar je schalen op water drijven en er een waterverwarmer met thermostaat insteken (zie uw plaatselijke siervishandelaar :-) ) Of wat ik ook nog wel eens hoor van de collegas op het engelse forum (en dan meerbepaald van de mensen van canada of alaska) is een "piggie heater" een soort mat met een weerstandsdraad in, dient om onder de biggen te leggen in de koude stal zodat de beestjes niet afkoelen. En zou perfect werken om onder de schalen te werken, zoiets vind je bij de winkels met materiaal voor boeren (in belgie info bij de aveve...)
    Ik werk ook in een kleine, onverwarmde kelder maar met de chemie op kamertemperatuur om te beginnen en een klein elektrische verwarming warmt het daar vlot op en heb ik nooit problemen ondervonden in mijn pre-nova tijdperk.
    Groetjes,

Tom

Shooter
    35mm RF
    Je kunt inderdaad ook heel goed een onverwarmde processor gebruiken en een kachel plaatsen. Ik heb jaren zelf op deze manier kleur ontwikkeld. OP dit moment doe ik overigens alleen zw/w. Ik gebruik gewoon bakken. Een schaalverwarmer ben ik niet zo,n voorstander van. Je hebt dan veel verdamping van je vloeistoffen met alle gevolgen van dien.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beste Tom en Jaap,

Jullie inbreng heeft me over een aardige drempel heen geholpen. Daarvoor in elk geval heel erg veel dank. Ik ging er steeds vanuit dat twintig graden ook voor papier het minimum was.

Daar mijn doka in een onverwarmd badkamertje komt ga ik maar eens op zoek naar zo'n met olie gevuld radiatortje. Daarna kan ik eerst eens wat gaan experimenteren met het ontwikkelen in schalen. Op den duur zal ik wel een Nova willen hebben i.v.m. de ruimte, de houdbaarheid van de chemie en de vrijkomende dampen. Ik weet nu dat ik het onverwarmde type kan kiezen.

Voor wat betreft het aquariumgebeuren, daar had ik al eens op zitten broeden. Omdat ik zelf groenten kweek heb ik ook gekeken naar de daarvoor ontwikkelde verwarmingsmatjes. Maar de verwarmde biggenmatjes zijn werkelijk het summum :-)

Dit alles brengt me bij een nieuwe, gerelateerde vraag en dat is barietpapier. Ik ken de procedure maar ik vraag me af of de onverwarmde al dan niet verticale oplossing hier ook geschikt voor is?

Shooter
    35mm RF
    Ja ook met bariet papier kun je aan de slag met de nova processor. Maar ik gebruik zelf schalen voor bariet.

Shooter
    35mm
    ik doe ook bariet in de NOVA maar dan moet je voldoende steun geven aan de bariet, zelf zet ik er dan 2 tangen op (op RC zet ik maar 1 tang) en voldoende bewegen om een wafelafdruk op je print te vermijden. Eigenlijk vind ik dat bariet beter gaat in schalen... Maar uit gemaksoverweging kegel ik alles in de NOVA
    Het grote voordeel aan de NOVA vind ik inderdaad dat er weinig verdamping is en dat je niet na elke sessie alle schalen moet leeg maken, uitspoelen... gewoon de buisjes boven op de sleuven van de nova en gedaan.
    Groetjes,

Tom

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by jaapvdz View Post
    Ja ook met bariet papier kun je aan de slag met de nova processor. Maar ik gebruik zelf schalen voor bariet.
    Hallo Jaap,

Ziet er veelbelovend uit met die Nova.
    Ik heb een redelijk uitgebreid verhaal liggen over bariet en met name het tonen lijkt me lastig. Klop dat?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    ... met name het tonen lijkt me lastig. Klop dat?
    Nee, dat klopt niet. Het is gewoon een kwestie van de handleiding volgen, in het geval van standaard van de plank. Als je zelf een sapje maakt is het maken van het sapje een (klein) kunstje. Maar het grote voordeel van tonen is dat je het gewoon bij daglicht kan doen. En dat is erg leuk, want je ziet een beeld verdwijnen en anders weer opkomen. Een echte aanrader dus!
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin