Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,694   Posts: 1,549,028   Online: 943

Results 1 to 10 of 10

Thread: Polaroid

Shooter
    Multi Format

Polaroid

Kan iemand mij advieseren?

Ik wil voor mijn 545 toch nog ee doosje aanschaffen, echter ik twijfel welke.
    Tot op heden heb ik alleen Type 54 gebruikt. Vind ik wel een voordeel daar ik ook 100 ASA film gebruik. Anders moetje met de belichting erg oppassen.

Nu lees ik dat Type 55 heel mooi is maar die is 50 ASA.

Dus wat is wijsheid.

Shooter
    4x5 Format
    type 55 geeft een heel mooi negatief. Maar dan moet je hem zo belichten dat het positief minder optimaal is. Overigens moet je het negatief wel nog even wassen in de natrium sulfiet.

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=obelix;590755]
    Nu lees ik dat Type 55 heel mooi is maar die is 50 ASA.QUOTE]

Dat is wat er op de doos staat en een compromis tussen de gevoeligheid van het positief (eerder 64 of 80 iso) en de gevoeligheid van het negatief, dat ergens in de buurt van de 32 iso zit.
    Ik vind persoonlijk de afdrukken van de P55 niet heel bijzonder, maar de negatieven juist wel. Ze hebben een fantastische toonschaal die je met geen enkel ander materiaal zult krijgen. En dan natuurlijk die rafelrand..
    Huub

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Die P55 is inderdaad erg mooi, hoelang zou dit materiaal houdbaar zijn?
    In de vriezer is geen optie geloof ik met polaroid.
    Ik zou graag een voorraadje inslaan...

Shooter
    4x5 Format
    In de vriezer is geen optie geloof ik met polaroid.
    dan vriest 't zakje met ontwikkelprut kaduuk

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Je kunt, zo heb ik van Polaroid-medewerkers gehoord, het materiaal wél in de koeling leggen. In dat geval bevriest de "pod" niet. Tijdig op temepratuur laten komen en dan gaat het prima. Zelf heb ik zo al enkele jaren verpakkingen in de koeling liggen die ik op deze manier gebruik. Gevoeligheid loopt wel iets terug maar dat doet film ook.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Je kunt, zo heb ik van Polaroid-medewerkers gehoord, het materiaal wél in de koeling leggen. In dat geval bevriest de "pod" niet. Tijdig op temepratuur laten komen en dan gaat het prima. Zelf heb ik zo al enkele jaren verpakkingen in de koeling liggen die ik op deze manier gebruik. Gevoeligheid loopt wel iets terug maar dat doet film ook.
    Welke heb jij dan in de koelkast liggen?

Ik heb overigens al tijden een paar vellen van Type 54 in de koelkast liggen en dat gaat verder goed.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Momenteel heb ik nog een paar doosjes 669 liggen en de laatste doos 54. De 55 heb ik ook gehad maar daarmee ben ik gestopt.
    harry

Shooter
    4x5 Format
    De 55 heb ik ook gehad maar daarmee ben ik gestopt.
    Klinkt alsof je gestopt bent met roken ;-)

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je je vingers na gebruik van Pola 55 bekijkt zou je het haast gaan denken...
    harry

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin