Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,913   Posts: 1,584,698   Online: 704

Page 2 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 11 to 20 of 67

Shooter
    4x5 Format
    Het opplakken van digitale prints lijkt mij niet zinvol. De levensduur van deze prints is zo kort, dat archivering zinloos is.

Ludwig Wittgenstein

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Willie Jan;592718]Door een passepartout wordt de foto vaak in het vakje geduwd. De schuine zijde versterkt dit. Als ik een wijds landschaps foto heb, dan wil ik die wijds houden.. Een andere oplossing is een 40x50 vel belichten op de juiste plek. Hierdoor loopt de foto door in de achtergrond en heb je hier geen last van.

Voor zover ik mij herinner, is een van de functies van het passe partout, het isoleren van de omgeving. Stel jouw foto hangt in een italiaans museum, of vergelijkbaar, zo een volle hollandse huiskamer. Ja, het kan gebeuren... Wat dan, je wil de foto met het wijde landschap tot rust brengen. Wat doe je dan: een rustpunt aanbrengen: het passe partout.
    Het enige wat je nog hebt te doen is om binnen dit kader een foto te plaatsen, die wijdsheid uitstraalt. En gaat het daar niet om?

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Een passepartout suggereert dat het een tekening of aquarel is die vrij van het glas moet blijven.
    Het mooiste vind ik als je een 40x40 vel gebruikt met bv een print op 28x28 te drukken middels een kader. Echter hiervoor heb je wel groot formaat papier nodig...

Shooter
    4x5 Format
    Voor een foto is het ook goed als deze vrij blijft van 't glas. Als de gelatine vastplakt op 't glas ziet dat er heel lelijk uit.

Zelf vind ik de manier die Ansel Adams beschrijft in The Print de te prevaleren metode. Hij plakt op en zet de opgeplakte foto in een passepartout waarbij er ook nog een stukje van 't karton waar de foto op zit zichtbaar is.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Ludwig Wittgenstein
    Dat is kort gezegd waar het op neer komt. In een wat gedifferentieerde vorm: Bariet, mits goed behandeld en bewaard kan erg lang mee. Honderd jaar is geen probleem.
    Kleurenpapier (analoog) had een veel lagere waarde. Ik doe het uit mijn hoofd, maar het moet bij 15-20 jaar liggen. Zowel door Kodak als Fuji wordt veel research in de kleur en archiveerbaarheid gestoken. Ofschoon Kodak zijn kleuren nog niet op orde heeft, wordt een archiveerbaarheid van 30 jaar geclaimed ( CIBA steekt daar met 100 jaar boven uit).
    Bij de computerprints is de archiveerbaarheid veel lager dan voor het kleurenpapier. Dus veel minder dan 15 jaar. Het probleem lijkt de chemische instabiliteit van de pigmenten te zijn. Omdat temperatuur een belangrijke chemische parameter is, zou ik het alleen om die reden niet in een dry mount pers stoppen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Epson en andere inkt fabrikanten zullen wel niet weten waar ze mee bezig zijn, maar garanderen 75 jaar voor kleuren en meer dan 100 jaar voor ZW. En kunnen dit met gedegen onderzoek onderbouwen.

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Voor een foto is het ook goed als deze vrij blijft van 't glas. Als de gelatine vastplakt op 't glas ziet dat er heel lelijk uit.

Zelf vind ik de manier die Ansel Adams beschrijft in The Print de te prevaleren metode. Hij plakt op en zet de opgeplakte foto in een passepartout waarbij er ook nog een stukje van 't karton waar de foto op zit zichtbaar is.
    Dat is ook de manier waarop ik mijn "belangrijkste" werk inlijst: dry-mount op Barth museum karton. Ziet er toch het strakste uit voor bariet papier.

En mocht een museum interesse hebben in mijn werk dan maak ik met alle plezier een nieuwe afdruk...

Mvgr,

Cor

Shooter
    4x5 Format
    Epson en andere inkt fabrikanten zullen wel niet weten waar ze mee bezig zijn, maar garanderen 75 jaar voor kleuren en meer dan 100 jaar voor ZW. En kunnen dit met gedegen onderzoek onderbouwen.
    Als dit waar is, dan is onbegrijpelijk waarom Kodak en Fuji al hun research in steken. Bovendien is er een product op dye basis uitgebracht door vele firmas vanwege het archiveringsprobleem. Dit product was echter zo duur dat het geen succes is. Ik ben benieuwd naar het onderzoek en vooral naar de kritiek er op. In ieder geval heb ik zelf al resultaten gezien dat de inkt verschoten was. Wat ik wel weet is dat de fotochemische stabiliteit groot is. Maar ik heb geen enkele informatie over de chemische stabiliteit. En dat zijn twee geheel verschillende zaken.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 02-27-2008 at 12:54 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Cor View Post
    Dat is ook de manier waarop ik mijn "belangrijkste" werk inlijst: dry-mount op Barth museum karton. Ziet er toch het strakste uit voor bariet papier.

En mocht een museum interesse hebben in mijn werk dan maak ik met alle plezier een nieuwe afdruk...

Mvgr,

Cor
    Inderdaad, het resultaat met dry mount is strak. Ik weet niet hoe barietpapier de laatste jaren gefabriceerd wordt, maar vroeger was het zo dat verhitting de structuur van het papier zodanig veranderde, dat het strak en minder kwetsbaar werd. De gelatine werd als het ware in het verhittingsproces gelooid. Gezien de resultaten is deze fabricagewijze niet gewijzigd.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Wat betreft houdbaarheden van materialen kijk maar eens op:

http://www.wilhelm-research.com/

Een authoriteit op dit gebied! Alleen na zijn bevindingen niet meer geliefd door zijn oud werkgever Kodak!

Jeroen

Page 2 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin