Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,948   Posts: 1,557,853   Online: 821

Page 4 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 31 to 40 of 67
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Is die versie met die polycarbonaat drager hetzelfde als wat ook wel als "Dibont" ondergrond wordt aangeboden bij b.v. Kleurgamma?
    Als ik me goed herinner is Dibont dik (5 mm) en lijkt het een soort schuim dat tussen de gladde onder- en bovenlaag zit. Zeker weten doe ik dat niet. Mea culpa.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Dry mounting gebuurt met een verwarmde pers. Tussen de foto en opzetkarton wordt een dun papier gelegd wat is behandeld met lijm die door verhitting smelt . Dit wordt zo in de pers gedaan en aangedrukt + verhit voor een paar minuten waardoor de foto op de ondergrond vast zit.
    Nog ter aanvulling: Het dunne papier, met aan de twee kanten thermoplastsche lijm, is neutraal gebufferd. Dat betekent dat de foto van de zijde van het opplakkarton beschermd is. De thermoplastische lijm is bij ca 90 graden een visceus plakkende stof is en bij lagere temperatuur 'verhardt'. De 90 graden wordt voor bariet gebruikt. [Voor PE is er ook een dry mounting tissue; ik denk dat die bij een wat lagere temperatuur 'smelt']

Op internet is veel informatie te vinden. Even met dry mounting googlen. De volgende standaard kan als een algemene richtlijn worden gezien. Zoals ik al eerder aangaf heeft Kodak een uitgave over conservation het licht doen zien.

Author:
    American National Standards Institute
    Title:
    American national standard specifications for thermally-activated dry-mounting tissue for mounting photographs / / Secretariat, National Association of Photographic Manufacturers ; approved November 8, 1978 American National Standards Institute.
    Publisher:
    New York, N.Y. : The Institute, c1979.
    Description:
    3 p. ; 28 cm.
    Notes:
    "ANSI PH4.21-1979; revision of ANSI PH4.21-1958 (R1970)."
    Subject:
    Photographs -- Trimming, mounting, etc. -- Standards -- United States.
    Added Author:
    National Association of Photographic Manufacturers, Inc.
    Added Title:
    Specifications for thermally-activated dry-mounting tissue for mounting photographs.
    Catalog Source No.:
    (OCoLC)ocm14073482

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Jed,
    Wat ik heb begrepen van een deskundige is dat deze lijm op den duur uithard en de foto van het papier valt.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Jed,
    Wat ik heb begrepen van een deskundige is dat deze lijm op den duur uithard en de foto van het papier valt.
    Hoe lang is die duur? Ik heb hier zelf fotos ( niet van mijzelf) die een honderd jaar met dry mount vastzitten op karton ( niet op papier) en ik heb nog niets gemerkt. De musea, zoals Eastman Kodak zouden dit toch gemerkt moeten hebben. Persoonlijk heb ik ruim 40 jaar ervaring met dry mount. De amerikaanse standaard is opgesteld na 80 jaar ervaring. Ook daar is niets van loslaten te bekennen. In de USA zijn dry mount winkels; daar kan ieder dry mounten wat hij maar wil dry mounten. Je huurt zo een pers per kwartier. Tot een 25 jaar geleden hadden veel fotografen in Nederland zo' n pers staan.
    Mocht de foto trouwens plaatselijk loslaten, dan doe je hem nogmaals in de pers. Er is dus weinig aan de hand, mocht de foto loslaten.

Een interessant aspect van dry mount is, dat je de opgeplakte foto weer kunt verhitten en vervolgens op nieuw karton kunt zetten. Noem het een soort verdoeken. Dat kan van pas komen als de kwaliteit van het karton na bijvoorbeeld honderd jaar achteruit gegaan is. Musea schijnen dit nog wel eens toe te passen. Zelf heb ik het niet bij de hand gehad.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 03-01-2008 at 10:42 AM. Click to view previous post history.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Dank voor de uitleg, wel nog een belangrijke vraag naar aanleiding van de info: wat voor consequenties heeft het onder een pers bij 90C plaatsen van een kwetsbare barietfoto... Ik zelf zie mij nog niet mijn met veel moeite tot standgekomen barietprintjes, even onder een 90C drukpers stoppen... Maar goed, ik heb er natuurlijk geen enkele ervaring mee...

Heeft dit b.v. consequenties voor de glans van de foto (ik werk zelf altijd met glanzende bariet, die ik op glas droog met aquareltape, wat een prachtig resultaat geeft qua glans)? En hoe zit het met b.v. stof, is er geen groot risico om dit per ongeluk in de emulsielaag te drukken?

En kun je nog iets meer uitleggen waar het specifieke verschil zit met b.v. die door Harry vermelde plaatmaterialen met zelfklevende zuurvrije lijmlaag. Wat maakt de drymount hier dan beter aan (die door jouw vermelde reversibiliteit is natuurlijk een voordeel)?

Shooter
    4x5 Format
    Waarschijnlijk hebben we allemaal de engels talige draad op apug over opplakken gevolgd.
    Wat ik zelf van die discussie overhoud is dat er een wezenlijk verschil is tussen een conservator/verzamelaar en de kunstenaar/maker. De eerste zal proberen niets toe of weg te halen van 't werk in zijn pogingen om 't werk voor de eeuwigheid te bewaren. Voor hem is elke vorm van opplakken alleen maar lastig. Neem maar 't voorbeeld dat een print blijkt niet goed te zijn gespoeld.....
    Maar een maker van een foto wil daar iets mee. En zoekt naar een presentatie waarbij zijn/haar bedoeling het best tot zijn recht komt. En in mijn ogen is hierbij ALLES geoorloofd.

Zelf heb ik 't idee dat mijn foto's 't best zijn als ze zo vlak mogelijk zijn, en blijven gedurende de tijd dat ze bekeken worden. Ik ben hier zelfs zo ver gegaan om bariets op glas te drogen EN zo tentoon te stellen. Maar zeker bij grotere formaten is behoorlijk onhandig. Daarnaast ben ik op een gegeven moment veel portretten gaan maken en ging me 't irriteren dat door deze droog methode de lengte/breedte verhouding veranderde. En op zoek naar een zo vlak mogelijk alternatief kom je vanzelf uit op dry-mounting of wat Harry aangaf zelfklevende platen. Maar het laatste heeft het nadeel dat de "mount" niet groter kan zijn dan de print.

En hoe zit het met b.v. stof, is er geen groot risico om dit per ongeluk in de emulsielaag te drukken?
    JA
    Maar ELKE bewerking heeft een risico. Maar je wilt een bepaald resultaat.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Dank voor de uitleg, wel nog een belangrijke vraag naar aanleiding van de info: wat voor consequenties heeft het onder een pers bij 90C plaatsen van een kwetsbare barietfoto... Ik zelf zie mij nog niet mijn met veel moeite tot standgekomen barietprintjes, even onder een 90C drukpers stoppen... Maar goed, ik heb er natuurlijk geen enkele ervaring mee...

Heeft dit b.v. consequenties voor de glans van de foto (ik werk zelf altijd met glanzende bariet, die ik op glas droog met aquareltape, wat een prachtig resultaat geeft qua glans)? En hoe zit het met b.v. stof, is er geen groot risico om dit per ongeluk in de emulsielaag te drukken?

En kun je nog iets meer uitleggen waar het specifieke verschil zit met b.v. die door Harry vermelde plaatmaterialen met zelfklevende zuurvrije lijmlaag. Wat maakt de drymount hier dan beter aan (die door jouw vermelde reversibiliteit is natuurlijk een voordeel)?
    Bariet papier werd in het verleden geproduceerd op een manier dat je het MOEST verhitten. Of dat nou op een glanspers of een dry mount pers deed doet niet ter zake. De structuur van de emulsie veranderde op een manier dat die mechanisch minder kwetsbaar werd. Omdat ik dat met het huidige barietpapier nog steeds zie gebeuren, neem ik aan dat de produktiemethode niet veranderd is. Heel lang geleden is mij verteld, dit komt omdat er formaline aan de emulsie wordt toegevoegd. Er treedt bij de verhitting een soort leerlooi proces op.
    Zelf verhit ik in twee fasen. Als mijn barietdruk aan de lucht gedroogd is, en er als een 'krul' uitziet, leg ik hem op een stuk karton. Bovenop de foto leg ik een vel siliconen papier, daarop ee stuk karton. Dat stapeltje steek in de dry mount pers ( bij 90 graden) en
    in 30 seconden kun je de hele zaak er prachtig vlak uithalen. Na deze handeling kun je zien dat de emulsiestructuur veranderd is. De foto heeft als het ware stevigheid gekregen. Uiteraard moet je het hele spul er zonder stof insteken.
    Voor iemand die echte hoogglans wil hebben, moet hem in een hoogglanspers steken. Net als in de dry mount pers, zie je ook hier de structuur veranderen.
    Pas na deze handeling, voer je de plakfaze op karton uit.

Ik vermoed dat met deze uitleg, verschillende vragen beantwoord zijn.

Aanbevolen wordt om 2" ( 5 cm) opplakkarton om de foto te laten. Behalave mechanische redenen zijn hier archief redenen aan te voeren. Zowel chemische als biologische (schimmel) aanvallen starten aan de zijkant. De 2" rand is dus een buffer.

Voor het opplakken op verlijmde plastics ken ik geen archiverende data. Het is bovendien duur en je kunt niet 'verdoeken'.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Hoe lang is die duur? Ik heb hier zelf fotos ( niet van mijzelf) die een honderd jaar met dry mount vastzitten op karton ( niet op papier) en ik heb nog niets gemerkt. De musea, zoals Eastman Kodak zouden dit toch gemerkt moeten hebben. Persoonlijk heb ik ruim 40 jaar ervaring met dry mount. De amerikaanse standaard is opgesteld na 80 jaar ervaring. Ook daar is niets van loslaten te bekennen. In de USA zijn dry mount winkels; daar kan ieder dry mounten wat hij maar wil dry mounten. Je huurt zo een pers per kwartier. Tot een 25 jaar geleden hadden veel fotografen in Nederland zo' n pers staan.
    Mocht de foto trouwens plaatselijk loslaten, dan doe je hem nogmaals in de pers. Er is dus weinig aan de hand, mocht de foto loslaten.

Een interessant aspect van dry mount is, dat je de opgeplakte foto weer kunt verhitten en vervolgens op nieuw karton kunt zetten. Noem het een soort verdoeken. Dat kan van pas komen als de kwaliteit van het karton na bijvoorbeeld honderd jaar achteruit gegaan is. Musea schijnen dit nog wel eens toe te passen. Zelf heb ik het niet bij de hand gehad.

Jed
    Dan is er eigenlijk maar 1 probleem.
    Hoe kom je aan een pers?

Shooter
    4x5 Format
    Hoe kom je aan een pers?
    http://cgi.ebay.de/Dry-Mounting-Ther...QQcmdZViewItem

pas op die dingen zijn bezopen zwaar....

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Dan is er eigenlijk maar 1 probleem.
    Hoe kom je aan een pers?
    Je kunt ze nieuw kopen. Maar je bedoelt zeker een tweede hands exemplaar. Dan is ebay of iets dergelijks een optie. Maar wie weet staat er bij een fotograaf nog een exemplaar dat niet gebruikt wordt. Een paar jaar geleden kon ik er nog een heel stel zo voor niks krijgen.
    Omdat een pers nogal zwaar is, heb ik hem op plank met zwenkwielen eronder staan. Dan rol je zo een ding zo onder een tafel en staat die niet in de weg.
    Zo een pers is ook erg handig om je fotos mooi vlak te krijgen. Heel handig voor het bekijken van de foto. Je bent niet verplicht je foto op te plakken.

Jed

Page 4 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin