Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,815   Posts: 1,581,625   Online: 748

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 41 to 50 of 67
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Jed: dank voor de nadere uitleg. Heel verhelderend, en interessant dat verhaal over die verharding van de emulsielaag. Dat is allemaal nieuw voor mij.

Voorlopig blijf ik echter mijn eigen methode gebruiken, die bestaat uit het aan de lucht drogen op glas, dat perfect vlakke foto's opleverd. Daarna plak ik de foto's op zuurvrij karton met archival zuurvrij tape (ik zet alleen de bovenrand vast met Filmoplast P90 van Neschen), om deze vervolgens met een zuurvrij passepartout af te dekken. Passepartout en karton maak ik ook aan de bovenzijde vast, zodat het passepartout opengeklapt kan worden, terwijl de foto dan op zijn plaats blijft op het onderliggende karton. Zo is dat mij ooit geleerd.

Wel blijft dat verhaal van jou interessant ivm het mogelijkerwijs passepartout-loos in een lijst plaatsen van een foto. Ik ben het met Willie Jan eens dat dat in sommige gevallen mooier kan zijn (maar dat hangt dus van de serie / foto af).

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Daarnaast ben ik op een gegeven moment veel portretten gaan maken en ging me 't irriteren dat door deze droog methode de lengte/breedte verhouding veranderde.
    Gary: de lengte / breedte verhouding veranderd?

Daar heb ik nog nooit iets van gemerkt... Misschien kijk ik niet kritisch genoeg, maar als je de foto aan vier zijden met aquareltape vast zet, waarom zou dan de l/b verhouding veranderen, de trek zou redelijk uniform moeten zijn? Ik heb in ieder geval nog nooit wat gemerkt...

Ik droog overigens op een verticale glasplaat (een binnenruit in mijn woning).

Maar misschien moet ik eens goed de grootte van de foto nameten voor en na drogen... benieuwd wat dat oplevert...
    Last edited by Marco B; 03-03-2008 at 11:24 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Maar misschien moet ik eens goed de grootte van de foto nameten voor en na drogen... benieuwd wat dat oplevert...
    De maat van 't papier zoals het uit 't pak komt en onder de vergroter gaat is kleiner dan de "natte" maat. Alleen is deze niet in beide richtingen gelijk door dat oriŽntatie vezels van 't papier niet gelijkmatig is. Bij normaal drogen krimpt het min of meer terug naar de oorspronkelijke maat. Alleen als je 't vastplakt gebeurt dat natuurlijk niet.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Gary: de lengte / breedte verhouding veranderd?

Daar heb ik nog nooit iets van gemerkt... Misschien kijk ik niet kritisch genoeg, maar als je de foto aan vier zijden met aquareltape vast zet, waarom zou dan de l/b verhouding veranderen, de trek zou redelijk uniform moeten zijn? Ik heb in ieder geval nog nooit wat gemerkt...

Ik droog overigens op een verticale glasplaat (een binnenruit in mijn woning).

Ik zou nooit drogen op een glasplaat aan de lucht. Om archiverende redenen zou ik dat op een glanspers doen. Eerder in dit draadje heb ik aangegven waarom. Het vastzetten met tape zou ik niet doen. Het feit dat je een richting in het papier hebt, geeft een lachspiegeleffect. Maar als je dat niet stoort, OK. Wat mij meer stoort is dat de beeldkwaliteit verstoord wordt. Het is niet voor niets dat je bariet proefstroken in een microwave droogt om het juiste beeld te kunnen beoordelen. De visuele densiteiten worden door het dry down effect aanmerkelijk beinvloed. Dit is dan nogmaals een reden om glanspapier in een glanspers te drogen en niet aan de lucht. Er is verschil!

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Die dry mount persen zijn nogal aan de prijs. Dus dat is geen oplossing voor de arme fotografen onder ons.

Opplaken op karton met bovenzijde alleen vast en met passepartout is ook geen oplossing daar ik voorbeelden heb, dat het gaat golven.

Je moet dus de gehele foto vastlijmen op de ondergrond om te voorkomen dat e.e.a. gaat golven door vocht.
    Zou je met die dry mount folie wat kunnen of is die alleen oplosbaar bij 90 graden hitte?

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Die dry mount persen zijn nogal aan de prijs. Dus dat is geen oplossing voor de arme fotografen onder ons.

Opplaken op karton met bovenzijde alleen vast en met passepartout is ook geen oplossing daar ik voorbeelden heb, dat het gaat golven.

Je moet dus de gehele foto vastlijmen op de ondergrond om te voorkomen dat e.e.a. gaat golven door vocht.
    Zou je met die dry mount folie wat kunnen of is die alleen oplosbaar bij 90 graden hitte?

...een strijkbout, maar zoals ze in goed engels zeggen : not for the faint of heart... Lijkt me een zeer lastige klus, sommige mensen claimen het te kunnen, zelf heb ik gelukkig een pers..

groet,

Cor

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Cor View Post
    ...een strijkbout, maar zoals ze in goed engels zeggen : not for the faint of heart... Lijkt me een zeer lastige klus, sommige mensen claimen het te kunnen, zelf heb ik gelukkig een pers..

groet,

Cor
    Naar het schijnt kan het, maar ik vrees dat er wat zoekwerk bijkomt om de juiste temperatuur van je strijkijzer te weten...
    Enne, handdoek over de foto om direct contact met het strijkijzer te vermijden.

Toffe verschillen in woordenschat: strijkbout / strijkijzer :-)

G

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Cor View Post

groet,

Cor
    Kan natuurlijk nooit kwaad om het te proberen...
    Is die tissue in Nederland verkrijgbaar?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Kan natuurlijk nooit kwaad om het te proberen...
    Is die tissue in Nederland verkrijgbaar?
    Ik zou op ebay rondkijken naar een pers. Of vraag een fotohandel eens of ze er nog een hebben staan.
    Met een strijkbout kan het wel, maar ik herinner mij dat het niet ideaal is. Je moet de temperatuur van de bout ook wel regelen.
    Is er bij jullie in de buurt niet iemand met een pers? Als je een heel aantal fotos heb 'voorbewerkt' , heb je de boel zo geplakt. Twee minuten per foto reken ik. De voorbewerking is het meeste werk.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    mmm heb op ebay ook wel rondgekeken naar een drymount pers. staan er meestal wel een paar te koop in de VS. echter die dingen zijn loodzwaar en de verkopers wilen vaak niet naar europa versturen.
    blijf dus lokaal beetje rondkijken. als iemand 1 weet in NL dan kunnen willie jan en ik tegen elkaar bieden

RJ

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin