Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,692   Posts: 1,482,411   Online: 690

Page 7 of 7 FirstFirst 1234567
Results 61 to 67 of 67
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb er ook een in china gevonden: 220 dollar.
    (alleen de verzendkosten zijn 270 dollar... of we moeten er meer bestellen)

http://www.bestsublimation.cn/index....Press4060.html

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een beetje geduld helpt. Met regelmaat kom je ze wel tegen op ebay. Afgelopen driekwart jaar zijn er minstens 3 aan mij voorbij gegaan. Daarvoor waren verschillende redenen zoals te hoge prijs, afstand waar hij op te halen is en als laatste de staat waarin het beestje verkeerde.
    Onlangs toch eentje gescoord...
    harry

Release, the best you can do...

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ik kan nu Gary's en Jed's opmerking bevestigen: er treedt inderdaad vervorming op die mij nog nooit was opgevallen:

Ik heb wat metingen gedaan:

Kentmere FB papier:
    Masker ingesteld voor een foto van 15.7 x 40.2 geeft in natte toestand een fotobeeld van 15.7 x 41.2cm. Dat is dus 1 cm extra in de lengterichting, dus ca. 2.5% "verlenging".

Ook na drogen opgetaped is de foto vrijwel dit formaat. Krimp door drogen wordt dus bijna geheel voorkomen door de tape.

Vergelijkbare cijfers zag ik met Ilford MG4 FB. Opvallend is dus wel dat slechts in 1 richting uitzetting optreedt. Alhoewel dat dus overeenkomt met die papiervezelrichting, zou je toch verwachten dat er ook in de dwarsrichting uitzetting optreedt, dit lijkt echter verwaarloosbaar klein.

Overigens is het jammer dat de fotopapierfabrikanten niet gebruik maken van papier van zogenaamde "rondzeven". Deze kennen dit probleem nagenoeg niet, omdat de vezels daarop geen duidelijke richting hebben (het beste in dit opzicht is handgeschept papier, dat volledig random is). Het zal wel wat met de kostprijs van dergelijk rondzeefpapier te maken, dat het niet gebruikt wordt, of om wellicht nog andere technische redenen die ik niet ken...

De enige oplossing voor dit issue zou zijn om het papier eerst te weken en op te spannen VOOR belichten. Alhoewel dit technisch wel mogelijk is (ik beschik over een handige lichtdichte droogbox hiervoor die ik gebruik voor liquid emulsion), is dit natuurlijk allemaal verder niet echt praktisch en tijdrovend. Ook weet ik niet of het weken en weer laten drogen van onbelicht fotopapier nog consequenties heeft voor de kwaliteit daarvan??? Op zich wel een leuke vraag (los van praktische bezwaren): weet iemand daar iets zinnigs over te zeggen?

Marco

Shooter
    35mm

opplakken

is een gedoe, vaak
    rubbercement laat sporen na
    en eigenlijk iedere lijm
    fotohoekjes
    niet te hard drukken
    en met een lijst blijft het jaren zitten
    en het tast niets aan....wat wel fijn is voor die ene mooie (z-w) foto
    Last edited by dokagirlll; 03-08-2008 at 12:09 PM. Click to view previous post history. Reason: spelfout

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Marco B View Post

Ook na drogen opgetaped is de foto vrijwel dit formaat. Krimp door drogen wordt dus bijna geheel voorkomen door de tape.
    Wat ik meestal doe is het bariet eerst ophangen zodat het voordroogt. Ook om te voorkomen dat het water gaat mengen met de lijm na plakken.

Lijkt mij wel heel erg veel 1cm..
    Dat zou betekenen dat het papier gigantisch onder spanning moet staan als het droog is (opgeplakt), is mij nooit opgevallen.

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Marco B;598193]Ik kan nu Gary's en Jed's opmerking bevestigen: er treedt inderdaad vervorming op die mij nog nooit was opgevallen:

Ik heb wat metingen gedaan:

Kentmere FB papier:
    Masker ingesteld voor een foto van 15.7 x 40.2 geeft in natte toestand een fotobeeld van 15.7 x 41.2cm. Dat is dus 1 cm extra in de lengterichting, dus ca. 2.5% "verlenging".

De deformatie van het papier kan aanzienlijk zijn. Het is dus van belang het papier in zijn oorspronkelijke maat te laten terugkomen. Belangrijker nog dan de vervorming is het feit dat de beeldkwaliteit terug moet komen. Dit wordt aangeduid met het dry-down effect. Ook hier moet het beeld terugkomen tot de maat waarbij het belicht is.
    In natte toestand worden de zilverkorrels in de emulsie als het ware uit elkaar getrokken. Met een loupe kun je dat constateren. Deze uitgetrokken toestand van de zilverkorrels werkt nadelig op de beeldkwaliteit en moet vermeden worden door een juiste droogprocedure. Vooral de hoge lichten kunnen door een verkeerde droogprocedure ten onder gaan.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Wat ik meestal doe is het bariet eerst ophangen zodat het voordroogt. Ook om te voorkomen dat het water gaat mengen met de lijm na plakken.

Lijkt mij wel heel erg veel 1cm..
    Dat zou betekenen dat het papier gigantisch onder spanning moet staan als het droog is (opgeplakt), is mij nooit opgevallen.
    Meet het zelf maar eens na... Het cijfer van 2.5% komt overeen met info die ik in een kunstschildersboek heb teruggevonden (daar 2-4%), dus klopt wel.

En ja, het papier staat inderdaad onder spanning. Dat moet ook, anders zou het niet zo mooi vlak opdrogen, dat is nu juist het principe van deze manier van drogen. Ik schrik mij nog wel eens dood als na 1-2 dagen 1 van de tapestrips met een luide knal van het glas loskomt

Ik heb zelfs wel eens iemand op APUG zien schrijven dat het glas brak :o

Of voordrogen nog veel uitmaakt bij het voorkomen van deze vervorming, betwijfel ik. Ook ik wacht wel enige tijd met tapen, maar je moet toch tijdig (ca. 15 min) beginnen met tapen, omdat anders het papier al weer gaat krullen en van het glas afkomt en niet meer goed kan worden vastgetapet.

Page 7 of 7 FirstFirst 1234567

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin