Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,299   Posts: 1,535,764   Online: 858

Page 1 of 7 1234567 LastLast
Results 1 to 10 of 67
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Opplakken van foto materiaal

Wat is de beste methode om foto's op te plakken?

Er is spul om op de foto te plakken en dmv warmte vast te plakken. Echter ik vernam dat dit naar verloop van tijd verhard en daardoor loslaat.

Ik gebruik zelf rubbercement om foto's tijdelijk om een vel te plakken zodat het met het beoordelen binnen ons collectief beter overkomt.

Maar wat doe je als je een verkoopbare foto in 40x50 lijst wil presenteren...??
    Passepartouts gebruik ik niet (meer). Ziet er nogal goedkoop uit....

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Er is een plaatmateriaal in de handel met een zuurvrije zelfklevende laag. Meestal is het 1 mm dik.
    Te verkrijgen bij een lijstenmakerij o.i.d..
    Er zijn twee soorten waarvan er een 'n kartonnen drager heeft en de ander heeft een polycarbonaat drager.
    De tweede is het mooist vlak en als je goede een winkel hebt heeft hij ook een zeer vlakke kartonnen versie.
    Maar let daar wel op. Als je de foto hierop plakt zie in eerste instantie er niets van echter als na een paar dagen de lijm aangetrokken is komt de structuur te voorschijn en kun je opnieuw beginnen. Ik gebruik beide soorten en ben over beide tevreden. Het enige verschil is de prijs. Je kunt je voorstellen dat de polycarbonaat heftig aan de prijs is. Wordt geleverd plano op 80x120 cm vellen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Wat is de beste methode om foto's op te plakken?

Er is spul om op de foto te plakken en dmv warmte vast te plakken. Echter ik vernam dat dit naar verloop van tijd verhard en daardoor loslaat.

Ik gebruik zelf rubbercement om foto's tijdelijk om een vel te plakken zodat het met het beoordelen binnen ons collectief beter overkomt.

Dry mounting in een pers van ca 90 graden celcius is de aangewezen weg. Het wordt al een honderd jaar toegepast en wordt voor museaal gebruik toegepast. De techniek zal ik hier niet nader omschrijven, omdat dat elders uitvoerig is gedaan. Een van de aspecten is de archiveerbaarheid. Wat dat betreft kun je rubbercement vergeten. In de kortste keren vergeelt het en laat het spul los.

Jed

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14

De funktie van een passepartout is het beschermen van de foto. Zeker in een lijst is dit nodig. Op het Net is veel informatie te vinden en in het algemeen stelt men: niet opplakken. Foto met een zuurvrije T op zuurvrij karton en daaroverheen een passepartout.
    Als je toch wilt opplakken dan met archival drymount tissue.
    Alle andere methodes zijn goed voor digitale prints of PE papier;-)

Ben

ps wat is er goedkoop aan een passepartout?
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    ps wat is er goedkoop aan een passepartout?
    Door een passepartout wordt de foto vaak in het vakje geduwd. De schuine zijde versterkt dit. Als ik een wijds landschaps foto heb, dan wil ik die wijds houden.. Een andere oplossing is een 40x50 vel belichten op de juiste plek. Hierdoor loopt de foto door in de achtergrond en heb je hier geen last van.

Van Mudar had ik gisteren reeds begrepen dat opplakken eigenlijk uit den boze is ivm archivering. Hij stelt voor een klappassepartout met daarachter de foto tussen speciale hoeken waardoor deze vrij kan uitzetten/krimpen.

Kreeg ook te horen dat je moet zoeken naar ongebufferd passepartout (katoen). Zuurvrij bevat een andere stof om het zuurvrij te krijgen die de foto ook kan aantasten.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ongebuffered passepartout karton kun je bij Moorman Karton Weesp bestellen. Ze snijden het eventueel ook nog voor je op het gewenste formaat.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Door een passepartout wordt de foto vaak in het vakje geduwd. De schuine zijde versterkt dit. Als ik een wijds landschaps foto heb, dan wil ik die wijds houden.. Een andere oplossing is een 40x50 vel belichten op de juiste plek. Hierdoor loopt de foto door in de achtergrond en heb je hier geen last van.

Van Mudar had ik gisteren reeds begrepen dat opplakken eigenlijk uit den boze is ivm archivering. Hij stelt voor een klappassepartout met daarachter de foto tussen speciale hoeken waardoor deze vrij kan uitzetten/krimpen.

Kreeg ook te horen dat je moet zoeken naar ongebufferd passepartout (katoen). Zuurvrij bevat een andere stof om het zuurvrij te krijgen die de foto ook kan aantasten.
    Het verhaal kun je lezen in een 156 pagina tellend boek van Kodak ' Conservation of photographs'. Hierin komt de dry mounting als enige methode naar voren in geval van archivering. Om de foto heen moet een rand van 5 cm zijn. De funktie van deze rand is het opvangen van chemische en biologische aanval. Deze is in de praktijk sterk bewezen. Het Eastman house, en zovele andere musea gebruiken de methode. In nederland staan alle historische fotos op karton met dry mount tissue.

Het zuurvrij karton is een ander verhaal. Een paar jaar geleden is komen vast te staan dat veel van dat karton niet correct geproduceerd is.

Jed

Shooter
    Multi Format
    http://www.nederlandsfotomuseum.nl/c...9/200/lang,nl/

Hier kun je meer info vinden. Verder kun je ook gewoon een keer met het Fotomuseum bellen om advies te vragen! Verder hebben ze ook zeer handige en geschikte materialen te koop.

Groeten,

Jeroen

Shooter
    4x5 Format
    Het lijkt me zo i zo niet bevorderlijk voor de houdbaarheid om foto's aan de muur te hangen. Invloed van licht en allerlei schadelijke gassen, onder andere uit 't stucwerk en stenen/beton van de muur waar 't tegen aanhangt.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Mudar View Post
    http://www.nederlandsfotomuseum.nl/c...9/200/lang,nl/

Hier kun je meer info vinden. Verder kun je ook gewoon een keer met het Fotomuseum bellen om advies te vragen! Verder hebben ze ook zeer handige en geschikte materialen te koop.

Groeten,

Jeroen
    Een fotomuseum gaat de fotos, die van elders komen, niet opplakken. De reden is, zo is mij gezegd dat allerlei oudere materialen er niet tegen kunnen. Bovendien staan er soms stempels of andere afdrukken op.
    De informatie van een fotomuseum is interessant. Maar een fotomuseum kijkt vanuit een andere optiek dan fotografen. Zo zal een museum ook geen aquarellen gaan opplakken. Zo als gezegd; het Eastman Kodak huis heeft zeer veel ervaring, en hun recommendaties lijken mij een goede leidraad.
    Wij hebben het hier over onze eigen vergrotingen op bariet, waar een beschermende maatregel ( archiverend) van nut kan zijn. Een biologische aanval kan trouwens in enkele dagen plaats vinden, afhankelijk van de omgevingscondities. Je hoeft dan echt niet in jaren te denken als we over archiverend praten.

Het opplakken van digitale prints lijkt mij niet zinvol. De levensduur van deze prints is zo kort, dat archivering zinloos is. Er bestaat tegenwoordig echter wel dry mounting tissue dat geschikt is voor PE.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 02-26-2008 at 09:49 AM. Click to view previous post history.

Page 1 of 7 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin